Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din kurswebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).

Oktober 2014
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 15 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 13 oktober 2014

Ka-205, Ka-208, Ka-210, Ka-301, Ka-302, Ka-3083, Ka-3094, Ka-308, Ka-Sal B, Ka-Sal C

 
September 2014
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 14 april 2014
Schemahandläggare redigerade 15 april 2014

Ka-205Sal A

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning Mathematica

Lärare: Anna Delin¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning Mathematica (halvklass 1)

kommenterade 5 september 2014

Hej! Går det att få se uppgifterna från övningen för att öva hemma? :) 

 
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 14 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning 1

Lärare: Anna Delin¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning 1 (halvklass 1)

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:¶

P1 19, 31, 43¶

P2 5, 9, 29, 37¶

P3 11, 29, 37¶

P4 7, 11, 33¶

P5 7, 19, 23¶

P6 1, 11¶

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17¶



Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I Adams:¶

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53¶



Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete: cirka 8 timmar (då är man rätt snabb), gärna fördelat på några timmar före övningstillfället, och några timmar kort efter övningstillfället. ¶

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.¶

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 31, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 37

P4 1, 5, 7, 11, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete: cirka 8 timmar (då är man rätt snabb), gärna fördelat på några timmar före övningstillfället, och några timmar kort efter övningstillfället. 

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 31, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 37

P4 1, 5, 7, 11, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete och inläsning: cirka 8 timmar (då är man rätt snabb), gärna fördelat på några timmar både före övningstillfället, och några timmar kort efter övningstillfället. och efter föreläsning och lektion.

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Lärare Anna Delin redigerade 25 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 341, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 3740

P4 1, 5, 7, 113, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I (kallat A1 på övningen) Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 19, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Beräknad tidsåtgång för eget räknearbete och inläsning: cirka 8 timmar, gärna fördelat på några timmar både före och efter föreläsning och lektion.¶ Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

Lärare Anna Delin redigerade 25 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Rekommenderade övningsuppgifter, kapitel P Adams:

P1 19, 41, 43

P2 5, 9, 29, 37

P3 11, 29, 40

P4 1, 5, 7, 13, 33

P5 7, 19, 23

P6 1, 11

P7 1, 3, 7, 9, 13, 17

Rekommenderade övningsuppgifter, appendix I (kallat A1 på övningen) Adams:

1, 3, 5, 13, 15, 17, 219, 25, 29, 31, 33, 35, 41, 47, 51, 53

Ett urval av uppgifterna (cirka 8 st) ovan kommer att gås igenom på tavlan under övningstillfället och/eller räknas själva av studenterna med assistans av läraren. Facit till alla udda uppgifter finns i slutet av boken.

kommenterade 2 september 2014

Hej, hur vet man vilken av övningarna man ska gå på? 

En användare har tagit bort sin kommentar
kommenterade 3 september 2014

Gruppindelning:

https://www.kth.se/social/course/IX1304/post/gruppindelning-ovningarna-ovningarna-g/

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare kommenterade 3 september 2014

Lösning P7 17 (efterlystes under övningen):

lösning P7 17

Lärare kommenterade 3 september 2014

Lösning P1 19 (efterlystes under övningen):

P.1 19

 

Lös olikheten 1/(2-x) < 3.

 

Vi inför beteckningar VL = 1/(2-x) och HL = 3.

 

Vi undersöker nu VL.

 

VL har en singularitet vid x=2 (man får inte dividera med noll) och magnituden på VL blir mycket stor (går mot oändligheten) nära x=2. För x < 2 är VL positivt, medan för x>2 är VL negativt.

 

Slutsats 1: Eftersom VL är negativt för x>2 så är dessa x helt säkert lösningar till olikheten.

 

Återstår att titta på intervallet x<2 i mer detalj:

 

För stora negativa x blir VL ett litet positivt tal. Genom att välja x tillräckligt stort (och negativt) kan vi göra VL godtyckligt litet. Det finns alltså ett ytterligare intervall med x som uppfyller olikheten. För att hitta detta intervall löser vi den enklare ekvationen 1/(2-x) = 3. Den har lösning x=5/3. Nu provar vi olikheten med x-värden som ligger nära 5/3 fast är lite mindre resp. lite större. Dessutom kommer vi ihåg att x<2. Välj t ex 1.9 och 1 och gör en tabell. Man ser då att för x<5/3 är olikheten uppfylld.

 

Slutsats 2: även för x<5/3 är olikheten uppfylld.

 

Svar: för x<5/3 samt för x>2 är olikheten uppfylld.

 

Tips: plotta gärna VL och HL för att  bli bekant med hur olikheten ser ut grafiskt samt hur "1/x"-uttryck beter sig. Mathematicakod:

Plot[{1/(2 - x), 3}, {x, -10, 10}]

 
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 14 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Lärare: Anna Delin¶

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.¶

Lärare Anna Delin redigerade 7 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.



På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/¶

Lärare Anna Delin redigerade 7 augusti 2014

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu:  https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 8 augusti 2014

Tid för eget arbete (lösa övningsuppgifter på egen hand) vecka 36: 11 timmar.¶

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 8 augusti 2014

Tid för eget arbete (lösa övningsuppgifter på egen hand) vecka 36: 11 timmar.

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 8 augusti 2014

Tid för eget arbete (lösa övningsuppgifter på egen hand) vecka 36: 11 timmar.

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 8 augusti 2014

Tid för eget arbete (lösa uppgifter på egen hand) vecka 36: 11 timmar.

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 8 augusti 2014

Tid för eget arbete sjävstudier vecka 36: 11 timmar.

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 8 augusti 2014

Tid för självstudier vecka 36: 11 timmar.

Läs mer om självstudierna här: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/studieteknik-7/¶

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/

Lärare Anna Delin redigerade 20 augusti 2014

Tid för självstudier vecka 36: 11 timmar.

Läs mer om självstudierna här: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/studieteknik-7/

Lärare: Anna Delin

Innehåll: Allmän kursinformation samt diagnostiskt prov.

På följande sida kan du ladda ner det diagnostiska provet redan nu: https://www.kth.se/social/course/IX1304/page/diagnostiskt-prov-ht2014/



Konkreta tips om studieteknik av Björn Liljeqvist, KTH Learning Lab:¶

•“Att studera med eller utan studieteknik”¶

•“Att lära sig räkna och programmera”¶

•“Vad gör en student framgångsrik i sina studier?”¶

•“Att repetera”¶

•“Att läsa kurslitteratur”¶

•“Prokrastinering”¶

•“Att ta anteckningar”¶

kommenterade 1 september 2014

Hej, Var finner man powerpoint och pdf:er från tidigare samt till kommande föreläsningar ? HT14

Lärare kommenterade 1 september 2014

En ny sida finns nu som heter "Föreläsningar (ht2014)".

 
Juli 2014
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 25 april 2014
Schemahandläggare redigerade 7 maj 2014

Projektsarbete

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 4 juli 2014

Projektsarbete

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Projektarbete, redovisning

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (9-17)¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (98-12, 13-17)

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik¶



Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

Lärare Anna Delin redigerade 21 september 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik

OBS: flyttas eventuellt till 21 oktober pga krock med andra åtaganden. Mer info kommer.

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

Lärare Anna Delin redigerade 23 september 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik

OBS: flyttas eventuellt till 21 oktober pga krock med andra åtaganden. Mer info kommer. 

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

 
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 25 april 2014
Schemahandläggare redigerade 7 maj 2014

Projektsarbete

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 4 juli 2014

Projektsarbete

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Projektarbete, redovisning

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)¶

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik¶

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

Lärare Anna Delin redigerade 21 september 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik

OBS: flyttas eventuellt till 21 oktober pga krock med andra åtaganden. Mer info kommer.¶

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

Lärare Anna Delin redigerade 21 september 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik

OBS: flyttas eventuellt till 21 oktober pga krock med andra åtaganden. Mer info kommer.

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

Lärare Anna Delin redigerade 23 september 2014

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik

OBS: flyttas eventuellt till 21 oktober pga krock med andra åtaganden. Mer info kommer. 

Extra redovisningstillfälle (för de med rester från tidigare redovisningar)

Möjliga redovisningtider: preliminärt hela dagen (8-12, 13-17)

 
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 14 april 2014
Schemahandläggare redigerade 24 april 2014

Projektsarbete

Schemahandläggare redigerade 7 maj 2014

Projektsarbete

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 4 juli 2014

Projektsarbete

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Projektsarbete, redovisning

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik¶

Ordinarie redovisning av projekt 2.¶

 
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 14 april 2014
Schemahandläggare redigerade 24 april 2014

Projektsarbete

Schemahandläggare redigerade 7 maj 2014

Projektsarbete

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Schemahandläggare redigerade 4 juli 2014

Projektsarbete

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Projektsarbete, redovisning

Lärare: Amina Mirsakiyeva, Fan Pan, Karim Elgammal, Federico Pevere, Johan Hellsvik¶

Ordinarie redovisning av projekt 1.¶

 
April 2014
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 25 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Föreläsning 10

Lärare: Lars Bergqvist¶

Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Innehåll: Integraler, fortsättning¶

Litteratur: Adams 7.1 samt 7.9¶

Lärare Anna Delin redigerade 6 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Innehåll: Integraler, fortsättning

Litteratur: Adams 7.1, 7.3, 7.7 samt 7.9

Lärare Anna Delin redigerade 11 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Innehåll: Integraler, fortsättning

Litteratur: Adams 7.1, 7.3, 7.7 samt 7.9

Volymsintegraler: kurva som roterar runt x-axeln¶

Volymsintegraler: kurva som roterar runt y-axeln¶

"Skivor" respektive "cylindriska skal"¶

Kurvlängd (arc length)¶

Ytintegral: kurva som roterar runt x-axeln¶

Ytintegral: kurva som roterar runt y-axeln¶

Tillämpningar inom ekonomi, finans, ekologi¶

Första ordningens differentialekvationer¶

Separabel differentialekvation¶

Första ordningens linjär differentialekvation¶

Lärare Anna Delin redigerade 12 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Innehåll: Integraler, fortsättning

Litteratur: Adams 7.1, 7.3, 7.7 samt 7.9



Nyckelbegrepp¶

Volymsintegraler: kurva som roterar runt x-axeln

Volymsintegraler: kurva som roterar runt y-axeln¶ "Skivor" respektive "cylindriska skal"¶ Kurvlängd (arc length)¶ Ytintegral: kurva som roterar runt x-axeln¶ Ytintegral: kurva som roterar runt y-axeln¶ Tillämpningar inom ekonomi, finans, ekologi¶ Första ordningens differentialekvationer¶ Separabel differentialekvationhttps://www.khanacademy.org/math/integral-calculus/solid_revolution_topic/disc-method/v/disk-method-around-x-axis¶

Volymsintegraler: kurva som roterar runt y-axeln¶

https://www.khanacademy.org/math/integral-calculus/solid_revolution_topic/disc-method/v/calculating-integral-disc-method-around-vertical-line¶

"Skivor" respektive "cylindriska skal"¶

Kurvlängd (arc length)¶

https://www.khanacademy.org/math/multivariable-calculus/line_integrals_topic/line_integrals/v/introduction-to-the-line-integral¶

Ytintegral: kurva som roterar runt x-axeln¶

Ytintegral: kurva som roterar runt y-axeln¶

Tillämpningar inom ekonomi, finans, ekologi¶

Första ordningens differentialekvationer¶

https://www.khanacademy.org/math/differential-equations/first-order-differential-equations¶

Separabel differentialekvation¶

https://www.khanacademy.org/math/differential-equations/first-order-differential-equations/separable-equations/v/separable-differential-equations

Första ordningens linjär differentialekvation



Lärare Anna Delin redigerade 12 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Innehåll: Integraler, fortsättning

Litteratur: Adams 7.1, 7.3, 7.7 samt 7.9

Nyckelbegrepp

Volymsintegraler: kurva som roterar runt x-axeln

https://www.khanacademy.org/math/integral-calculus/solid_revolution_topic/disc-method/v/disk-method-around-x-axis

Volymsintegraler: kurva som roterar runt y-axeln

https://www.khanacademy.org/math/integral-calculus/solid_revolution_topic/disc-method/v/calculating-integral-disc-method-around-vertical-line

"Skivor" respektive "cylindriska skal"

Kurvlängd (arc length)

https://www.khanacademy.org/math/multivariable-calculus/line_integrals_topic/line_integrals/v/introduction-to-the-line-integral¶ Ytintegral: kurva som roterar runt x-axelnocw.mit.edu/courses/mathematics/18-01sc-single-variable-calculus-fall-2010/unit-4-techniques-of-integration/part-b-partial-fractions-integration-by-parts-arc-length-and-surface-area/session-78-computing-the-length-of-a-curve/¶

Ytintegral: kurva som roterar runt x-axeln¶

http://ocw.mit.edu/courses/mathematics/18-01sc-single-variable-calculus-fall-2010/unit-4-techniques-of-integration/part-b-partial-fractions-integration-by-parts-arc-length-and-surface-area/session-79-surface-area/

Ytintegral: kurva som roterar runt y-axeln

Tillämpningar inom ekonomi, finans, ekologi

Första ordningens differentialekvationer

https://www.khanacademy.org/math/differential-equations/first-order-differential-equations

Separabel differentialekvation

https://www.khanacademy.org/math/differential-equations/first-order-differential-equations/separable-equations/v/separable-differential-equations

Första ordningens linjär differentialekvation

Lärare Anna Delin redigerade 12 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Innehåll: Integraler, fortsättning

Litteratur: Adams 7.1, 7.3, 7.7 samt 7.9

Nyckelbegrepp

Volymsintegraler: kurva som roterar runt x-axeln

https://www.khanacademy.org/math/integral-calculus/solid_revolution_topic/disc-method/v/disk-method-around-x-axis

Volymsintegraler: kurva som roterar runt y-axeln

https://www.khanacademy.org/math/integral-calculus/solid_revolution_topic/disc-method/v/calculating-integral-disc-method-around-vertical-line

"Skivor" respektive "cylindriska skal"

Kurvlängd (arc length)

http://ocw.mit.edu/courses/mathematics/18-01sc-single-variable-calculus-fall-2010/unit-4-techniques-of-integration/part-b-partial-fractions-integration-by-parts-arc-length-and-surface-area/session-78-computing-the-length-of-a-curve/

Ytintegral: kurva som roterar runt x- eller y-axeln

http://ocw.mit.edu/courses/mathematics/18-01sc-single-variable-calculus-fall-2010/unit-4-techniques-of-integration/part-b-partial-fractions-integration-by-parts-arc-length-and-surface-area/session-79-surface-area/

Ytintegral: kurva som roterar runt y-axeln¶ Tillämpningar inom ekonomi, finans, ekologi

Första ordningens differentialekvationer

https://www.khanacademy.org/math/differential-equations/first-order-differential-equations

Separabel differentialekvation

https://www.khanacademy.org/math/differential-equations/first-order-differential-equations/separable-equations/v/separable-differential-equations

Första ordningens linjär differentialekvation

 
under
HT 2014 TIDAB TIEDB
Schemahandläggare skapade händelsen 25 april 2014

ändrade rättigheterna 15 maj 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av lärare.
Lärare Anna Delin redigerade 5 augusti 2014

Övning 10 (halvklass 1)

Lärare: Lars Bergqvist¶

Lärare Anna Delin redigerade 11 augusti 2014

Lärare: Lars Bergqvist

7.1 1, 3, 5, 7, 9, 19, 21¶

7.3 1, 3, 5, 7, 9, 21, 25, 35¶

7.7 3, 17, 18¶

7.9 1, 3, 5, 7, 11, 13, 15, 17, 28¶

Lärare Lars Bergqvist redigerade 6 oktober 2014

Lärare: Lars Bergqvist

7.1 1, 3, 5, 7, 9, 19, 21

7.3 1, 3, 5, 7, 9, 21, 25, 35

7.7 3, 17, 18

7.9 1, 3, 5, 7, 11, 13, 15, 17, 28

Lärare Lars Bergqvist redigerade 6 oktober 2014

Lärare: Lars Bergqvist

Övningar i fetstil planeras att gås igenom på övningen (kan ändras efter önskemål)¶

7.1 1, 3, 5, 7, 9, 19, 21

7.3 1, 3, 5, 7, 9, 21, 25, 35

7.7 3, 17, 18

7.9 1, 3, 5, 7, 11, 13, 15, 17, 28