Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Föreläsning 1 - Grundläggande begrepp, Adams P1-P7

Tid: Tisdag 19 mars 2013 kl 13:00 - 15:00 2013-03-19T13:00:00 2013-03-19T15:00:00

Kungliga Tekniska högskolan
VT 2013 HI Ka

Plats: Ka-Aula (IT Univ. Forum Aula)

Aktivitet: Föreläsning

Studentgrupper: TIDAB1, TIEDB1, TKOMK1

Info:

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar). Bra serie med klipp av Mikael Bondestam för repetition av gymnasiekursen 3c.

 

  • Funktion, definitionsmängd, värdemängd - klipp
  • Intervall, olikheter, absolutbelopp - klipp
  • Styckvis definierade funktioner
  • Sammansatta funktioner
  • Parablar. Skiftning och skalning

 

Vad bör du kunna och förstå?

 

  • P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
  • P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
  • P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
  • P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)

 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 

  • P1 7, 17, 21, 37
  • P3 29, 35, 39
  • P4 1, 3, 7
  • P5 1, 25

 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Not: från och med nu laddas alla presentationer upp på en särskild flik, se kolumn till höger. Du måste vara inloggad för att kunna se materialet. 

Schemahandläggare skapade händelsen 18 februari 2013
Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Föreläsning 1- Grundläggande begrepp, Adams P1-P7

Adams: PreliminariesÖversikt över grundläggande begrepp. Om du känner dig osäker pånågra av begreppen i detta kapitel bör du repetera.¶


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna?¶


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Räkna själv! Lös gärna dessa problem före räkneövningen:¶

P1. 7, 17, 21, 37P3. 29, 35, 39P4. 1, 3, 7P5. 1, 25¶

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken.¶

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Adams: PreliminariesÖversikt över grundläggande begrepp. Om du känner dig osäker pånågra av begreppen i detta kapitel bör du repetera.


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna?


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Räkna själv! Lös gärna dessa problem före räkneövningen:

P1. 7, 17, 21, 37P3. 29, 35, 39P4. 1, 3, 7P5. 1, 25

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när ni räknar själva.

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Adams: PreliminariesÖversikt över grundläggande begrepp. Om du känner dig osäker pånågra av begreppen i detta kapitel bör du repetera.


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna?


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Räkna själv! Lös gärna dessa problem före räkneövningen:

P1. 7, 17, 21, 37P3. 29, 35, 39P4. 1, 3, 7P5. 1, 25

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när ni räknar själva. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra.

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Föreläsning 1 - Grundläggande begrepp, Adams P1-P7

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Adams: PreliminariesÖversikt över grundläggande begrepp. Om du känner dig osäker pånågra av begreppen i detta kapitel bör du repetera.¶
* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna och förstå?


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Räkna själv!ekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen:

P1. 7, 17, 21, 37P3. 29, 35, 39P4. 1, 3, 7P5. 1, 25

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när ni räknar själva. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna och förstå?


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen:


*
P1. 7, 17, 21, 37
*
P3. 29, 35, 39
*
P4. 1, 3, 7
*
P5. 1, 25

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när ni räknar själva. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar)¶


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna och förstå?


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen:


* P1. 7, 17, 21, 37
* P3. 29, 35, 39
* P4. 1, 3, 7
* P5. 1, 25
Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när ni räknar själva. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 11 mars 2013

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar).


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
Vad bör du kunna och förstå?


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen:


* P1. 7, 17, 21, 37
* P3. 29, 35, 39
* P4. 1, 3, 7
* P5. 1, 25
Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när ni räknar själva. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 12 mars 2013

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar).

 ¶


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd.
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp.
* Styckvis definierade funktioner.
* Parablar. Skiftning och skalning.
 ¶

Vad bör du kunna och förstå?

 ¶


* P1. Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp.
* P3. Parabler, skalning och skiftning (s 19-21).
* P4. Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range).
* P5. Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37).
 ¶

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen:. Rita gärna figurer!¶

 


* P1. 7, 17, 21, 37
* P3. 29, 35, 39
* P4. 1, 3, 7
* P5. 1, 25
 ¶

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när mani räknar själva. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 12 mars 2013

Lärare: Anna¶

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar).

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp
* Styckvis definierade funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 13 mars 2013

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar).

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd
* Intervall. Olikheter. Absolutbelopp
* Styckvis definierade funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 14 mars 2013

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar). Bra serie med klipp av Mikael Bondestam.

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd - klipp
* Intervall. O, olikheter. A, absolutbelopp
* Styckvis definierade funktioner
* Sammansatta funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 14 mars 2013

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar). Bra serie med klipp av Mikael Bondestam.

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd - klipp
* Intervall, olikheter, absolutbelopp
* Styckvis definierade funktioner
* Sammansatta funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Lärare Anna Delin redigerade 14 mars 2013

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar). Bra serie med klipp av Mikael Bondestam för repetition av gymnasiekursen 3c.

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd - klipp
* Intervall, olikheter, absolutbelopp - klipp
* Styckvis definierade funktioner
* Sammansatta funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

En användare har tagit bort sin kommentar
Lärare Anna Delin redigerade 19 mars 2013

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar). Bra serie med klipp av Mikael Bondestam för repetition av gymnasiekursen 3c.

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd - klipp
* Intervall, olikheter, absolutbelopp - klipp
* Styckvis definierade funktioner
* Sammansatta funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Dagens föreläsning:¶

1. Generell info¶

2. Mathematica-filen (bilden fungerar dock fortfarande inte tyvärr)¶

Lärare kommenterade 20 mars 2013

Frågor/åtgärdslista utifrån det som kom upp på föreläsningen:

Fråga: Varför används Mathematica och inte det vanliga skriva-på-tavlan?

Svar: De som höll i kursen till och med förra omgången ville ha det så. Jag tycker det har sina poänger och vill gärna prova att köra så en omgång för att se hur det fungerar. Kursen kommer dock att utvecklas vidare till nästa år utifrån hur det går i år.

Fråga: Jag kan inte Mathematica, hur gör jag?

Svar: Mathematica är lätt, jag är också nybörjare vilket kanske märktes. Jag postar en liten Mathematica-tutorial på en egen flik, se kolumn till höger. Föreläsningsfilerna fungerar också som tutorials. För att skriva rapporten till P1 är det lämpligt att helt enkelt utgå från instruktionen till P1 och ändra relevanta delar. Man kan också låta sig inspireras av delar av föreläsning 1.

Fråga: Hur installerar jag Mathematica?

Svar: Det ingår i studentlicensen på KTH. Är du inskriven student så får du Mathematica genom att kontakta den sedvanliga IT-supporten (och mer än så vet inte jag).

Fråga: Hur anmäler man sig i Daisy till projektredovisningarna?

Svar: Det är inte upplagt än. Så snart det är upplagt kommer informationen under fliken "Projekt (gäller vt2013)".

Fråga: får man jobba tre (eller fler) i samma projektgrupp?

Svar: man får göra projekten själv eller med en kursare. Det blir svårt att examinera flera personer än så samtidigt på ett rättvist sätt.

Fråga: Föreläsningen motsvarar jättemånga sidor i boken. Hur ska vi lyckas lära oss allt detta?

Svar: Långtifrån allt som står i boken ingår. Använd boken mer som en uppslagsbok, snarare än något som ska läsas från pärm till pärm. Utgå från föreläsningsanteckningarna, läsanvisningarna, de rekommenderade problemen samt gamla tentor så ser ni vad som ingår i kursen.

Lärare Anna Delin redigerade 21 mars 2013

Lärare: Anna

Läs igenom kapitlet översiktligt före föreläsningen. Följ läsanvisningarna nedan (gäller alla föreläsningar). Bra serie med klipp av Mikael Bondestam för repetition av gymnasiekursen 3c.

 


* Funktion, definitionsmängd, värdemängd - klipp
* Intervall, olikheter, absolutbelopp - klipp
* Styckvis definierade funktioner
* Sammansatta funktioner
* Parablar. Skiftning och skalning
 

Vad bör du kunna och förstå?

 


* P1 Intervallbeteckningar (s 5), olikheter, belopp
* P3 Parabler, skalning och skiftning (s 19-21)
* P4 Vad är en funktion? (definition 1, s 24). Se till att du förstår begreppen definitionsmängd (domain) och värdemängd (range)
* P5 Sammansatta funktioner. Se till att du förstår exempel 3 & 4 (s 33-35). Styckvis definierade funktioner. Se till att du förstår exempel 6-9 (s 36-37)
 

Rekommenderade räkneuppgifter. Lös gärna dessa problem före räkneövningen. Rita gärna figurer!

 


* P1 7, 17, 21, 37
* P3 29, 35, 39
* P4 1, 3, 7
* P5 1, 25
 

Svar till alla udda tal finns i slutet av boken. Notera också att man kan köpa en "Student's solution manual" tillsammans med kursboken (som ett paket). Den används inte i undervisningen, men kan vara till hjälp när man räknar själv. Räkna gärna i grupp och diskutera lösningarna med varandra. Se till att du förstår principen för hur man löser talen.

Dagens föreläsning:¶ 1. Generell info¶ 2. Mathematica-filen (bilden fungerar dock fortfarande inte tyvärr)

Not: från och med nu laddas alla presentationer upp på en särskild flik, se kolumn till höger. Du måste vara inloggad för att kunna se materialet. ¶



Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013

[u'TIDAB1', u'TIEDB1', u'TKOMK1']

Schemahandläggare redigerade 14 september 2013

[u'TIDAB1', u'TIEDB1', u'TKOMK1']

Hela världen får läsa.

Senast ändrad 2013-09-14 01:00

Taggar: Saknas än så länge.