Nyhetsflöde
Logga in till din kurswebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Har du frågor om kursen?
Om du är registrerad på en aktuell kursomgång, se kursrummet i Canvas. Du hittar rätt kursrum under "Kurser" i personliga menyn.
Är du inte registrerad, se Kurs-PM för IX1503 eller kontakta din studentexpedition, studievägledare, eller utbilningskansli.
I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).
Göran Andersson ställde in händelsen 1 november 2011
Göran Andersson ställde in händelsen 24 november 2011
Göran Andersson ställde in händelsen 24 november 2011
Göran Andersson redigerade 1 december 2011
Träd, färgning
Böiers kap 9.5
Mål
att kunna redogöra för följande begrepp:
* träd, uppspännande träd
* kromatiskt tal, kromatiskt polynom
* kontraktion
* fyrfärgssatsen
att kunna:
* använda Kruskal's algoritm
* använda Dijkstra's algoritm
* bestämma kromatiskt tal
* bestämma kromatiskt polynom
* tillämpa färgning i enkla fall
A-uppgifter:¶
* Vad menas med kromatiskt tal och kromatiskt polynom?
* Vad menas med en kontraktion?
* Vad innebär fyrfärgsproblemet? Vad är lösningen?
* Vad är kromatiska talen för graferna på sidan 256?
* Nämn ett praktiskt problem där färgning kan tillämpas?
Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
Göran Andersson ställde in händelsen 31 oktober 2011
Göran Andersson ställde in händelsen 1 november 2011
Göran Andersson redigerade 24 november 2011
Grafteori, forts.
Följande problem i Böiers övningsbok behandlas:
Kapitel 9: 9.31, 9.37, 9.475, 9.476, 9.81, 9.84
Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
Göran Andersson ställde in händelsen 1 november 2011
Göran Andersson ställde in händelsen 24 november 2011
Schemahandläggare ställde in händelsen 23 mars 2012
Göran Andersson ställde in händelsen 1 november 2011
Göran Andersson ställde in händelsen 1 november 2011
Göran Andersson ställde in händelsen 15 november 2011
Det är som vanligt med ekvationer. Det kan finnas flera lösningar.
På fråga 3:
När jag räknar på denna fråga så får jag att det kan förekomma flera olika möjligheter att graderna kan vara samma. Är det så att enbart en av dessa är rätt?