Nyhetsflöde
Logga in till din kurswebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Har du frågor om kursen?
Om du är registrerad på en aktuell kursomgång, se kursrummet i Canvas. Du hittar rätt kursrum under "Kurser" i personliga menyn.
Är du inte registrerad, se Kurs-PM för SD1001 eller kontakta din studentexpedition, studievägledare, eller utbilningskansli.
I Nyhetsflödet hittar du uppdateringar på sidor, schema och inlägg från lärare (när de även behöver nå tidigare registrerade studenter).
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
ÖvningKlassarbete
Hållbar utveckling¶
Lärare Urmas Ross redigerade 9 april 2013
Hållbar utveckling: analys av förra höstens Framtidsprojekt ¶
Obs! Varje projektgrupp tar med sin Framtidsprojektets rapport i 6 exemplar.¶
Lärare Urmas Ross redigerade 9 april 2013
Hållbar utveckling: analys av förra höstens Framtidsprojekt ("Farkost i framtiden")
Obs! Varje projektgrupp tar med sin Framtidsprojektets rapport i 6, ett exemplar för varje gruppmedlem.
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
ÖvningKlassarbete
Hållbar utveckling¶
Lärare Urmas Ross redigerade 15 mars 2013
Hållbar utvecklingFörberedelser:¶
Se filmen Why Poverty? Kopparkuppenhttp://urplay.se/Produkter/172107-Why-Poverty-Kopparkuppen ¶
Läs artikeln Fleury, A-M and Davies B. (2012). Sustainable supply chains—minerals and sustainable development, going beyond the mine. Resources Policy, 37 (2), 175–178. http://www.sciencedirect.com.focus.lib.kth.se/science/article/pii/S0301420712000049
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
ÖvningKlassarbete
* Yrkesetik
* Hållbar utveckling
Lärare Urmas Ross redigerade 26 februari 2013
* Yrkesetik
* Hållbar utveckling:
Läs först artikeln Rockström m.fl. (2009). A safe operating space for humanity. Nature 461, 472-475. http://www.nature.com.focus.lib.kth.se/nature/journal/v461/n7263/full/461472a.html¶
Se sedan filmen Home av Yann Arthus-Bertrand http://www.youtube.com/watch?v=eoto5FC4gsM¶
Kompletterande material: Global miljöpåverkan och lokala fotavtryck – analys av fyra svenska kommuners totala konsumtion. 2012. Seminarieserie vägval för klimaträttvisa. SEI Stockholm Environment Institute på uppdrag av Cogito. http://www.sei-international.org/publications?pid=2095 (ladda ner PDF på sidan)¶
Lärare Urmas Ross redigerade 26 februari 2013
* Yrkesetik
* Hållbar utveckling:
Läs först artikeln Rockström m.fl. (2009). A safe operating space for humanity. Nature 461, 472-475. http://www.nature.com.focus.lib.kth.se/nature/journal/v461/n7263/full/461472a.html
Se sedan filmen Home av Yann Arthus-Bertrand http://www.youtube.com/watch?v=eoto5FC4gsM
Kompletterande material: Global miljöpåverkan och lokala fotavtryck – analys av fyra svenska kommuners totala konsumtion. 2012. Seminarieserie vägval för klimaträttvisa. SEI Stockholm Environment Institute på uppdrag av Cogito. http://www.sei-international.org/publications?pid=2095 (ladda ner PDF på sidan)
Lärare Urmas Ross redigerade 26 februari 2013
* Yrkesetik
* Hållbar utveckling:
* Läs först artikeln Rockström m.fl. (2009). A safe operating space for humanity. Nature 461, 472-475. http://www.nature.com.focus.lib.kth.se/nature/journal/v461/n7263/full/461472a.html * Se sedan filmen Home av Yann Arthus-Bertrand http://www.youtube.com/watch?v=eoto5FC4gsM * Kompletterande material: Global miljöpåverkan och lokala fotavtryck – analys av fyra svenska kommuners totala konsumtion. 2012. Seminarieserie vägval för klimaträttvisa. SEI Stockholm Environment Institute på uppdrag av Cogito. http://www.sei-international.org/publications?pid=2095 (ladda ner PDF på sidan)
Lärare Urmas Ross redigerade 26 februari 2013
* Yrkesetik
* Hållbar utveckling:
Läs först artikeln Rockström m.fl. (2009). A safe operating space for humanity. Nature 461, 472-475. http://www.nature.com.focus.lib.kth.se/nature/journal/v461/n7263/full/461472a.html
* *
Se sedan filmen Home av Yann Arthus-Bertrand http://www.youtube.com/watch?v=eoto5FC4gsM *
Kompletterande material: Global miljöpåverkan och lokala fotavtryck – analys av fyra svenska kommuners totala konsumtion. 2012. Seminarieserie vägval för klimaträttvisa. SEI Stockholm Environment Institute på uppdrag av Cogito. http://www.sei-international.org/publications?pid=2095 (ladda ner PDF på sidan)
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
Yrkesetik¶
Lärare Urmas Ross redigerade 20 februari 2013
YrkesetikRollspel i etik¶
Anmälan via Bilda:https://bilda.kth.se/invitationPersonBooking.do?id=541¶
Du får anmäla dig till ett tillfälle.¶
Anvisningar finns att ladda ner på Bilda under fliken "Dokument". Förberedelser innan rollspelet: Läs noga igenom häftet. Granska dagordningen extra noga för att se vilka etiska problem som kommer att beröras under hearingen. Leta i artiklarna efter vilka olika ståndpunkter som kan tänkas finnas och försök hitta argument för och emot de olika ståndpunkterna. En del ståndpunkter och argument hittar du i artikelmaterialet, andra får du tänka ut på egen hand. Eftersom du inte vet vilken roll du kommer att få är det viktigt att du sätter dig in i alla möjliga ståndpunkter och argument. Du bör också tillämpa välvillighet i rolltolkningen, det vill säga utgå från att den person du gestaltar är en förnuftig person som strävar efter att framföra någorlunda rimliga argument.¶
Lärare Urmas Ross redigerade 20 februari 2013
WorkshopRollspel i etik
Rollspel i etik¶ Anmälan via Bilda:https://bilda.kth.se/invitationPersonBooking.do?id=541
Du får anmäla dig till ett tillfälle.
Anvisningar finns att ladda ner på Bilda under fliken "Dokument". Förberedelser innan rollspelet: Läs noga igenom häftet. Granska dagordningen extra noga för att se vilka etiska problem som kommer att beröras under hearingen. Leta i artiklarna efter vilka olika ståndpunkter som kan tänkas finnas och försök hitta argument för och emot de olika ståndpunkterna. En del ståndpunkter och argument hittar du i artikelmaterialet, andra får du tänka ut på egen hand. Eftersom du inte vet vilken roll du kommer att få är det viktigt att du sätter dig in i alla möjliga ståndpunkter och argument. Du bör också tillämpa välvillighet i rolltolkningen, det vill säga utgå från att den person du gestaltar är en förnuftig person som strävar efter att framföra någorlunda rimliga argument.
Lärare Urmas Ross redigerade 20 februari 2013
Anmälan via Bilda:https://bilda.kth.se/invitationPersonBooking.do?id=541
Du får anmäla dig till ett tillfälle.
Anvisningar finns att ladda ner på Bilda under fliken "Dokument". Förberedelser innan rollspelet: Läs noga igenom häftet. Granska dagordningen extra noga för att se vilka etiska problem som kommer att beröras under hearingen. Leta i artiklarna efter vilka olika ståndpunkter som kan tänkas finnas och försök hitta argument för och emot de olika ståndpunkterna. En del ståndpunkter och argument hittar du i artikelmaterialet, andra får du tänka ut på egen hand. Eftersom du inte vet vilken roll du kommer att få är det viktigt att du sätter dig in i alla möjliga ståndpunkter och argument. Du bör också tillämpa välvillighet i rolltolkningen, det vill säga utgå från att den person du gestaltar är en förnuftig person som strävar efter att framföra någorlunda rimliga argument.
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
Yrkesetik¶
Lärare Urmas Ross redigerade 20 februari 2013
YrkesetikRollspel i etik¶
Anmälan via Bilda:https://bilda.kth.se/invitationPersonBooking.do?id=541¶
Du får anmäla dig till ett tillfälle.¶
Anvisningar finns att ladda ner på Bilda under fliken "Dokument". Förberedelser innan rollspelet: Läs noga igenom häftet. Granska dagordningen extra noga för att se vilka etiska problem som kommer att beröras under hearingen. Leta i artiklarna efter vilka olika ståndpunkter som kan tänkas finnas och försök hitta argument för och emot de olika ståndpunkterna. En del ståndpunkter och argument hittar du i artikelmaterialet, andra får du tänka ut på egen hand. Eftersom du inte vet vilken roll du kommer att få är det viktigt att du sätter dig in i alla möjliga ståndpunkter och argument. Du bör också tillämpa välvillighet i rolltolkningen, det vill säga utgå från att den person du gestaltar är en förnuftig person som strävar efter att framföra någorlunda rimliga argument.¶
Lärare Urmas Ross redigerade 20 februari 2013
WorkshopRollspel i etik
Rollspel i etik¶ Anmälan via Bilda:https://bilda.kth.se/invitationPersonBooking.do?id=541
Du får anmäla dig till ett tillfälle.
Anvisningar finns att ladda ner på Bilda under fliken "Dokument". Förberedelser innan rollspelet: Läs noga igenom häftet. Granska dagordningen extra noga för att se vilka etiska problem som kommer att beröras under hearingen. Leta i artiklarna efter vilka olika ståndpunkter som kan tänkas finnas och försök hitta argument för och emot de olika ståndpunkterna. En del ståndpunkter och argument hittar du i artikelmaterialet, andra får du tänka ut på egen hand. Eftersom du inte vet vilken roll du kommer att få är det viktigt att du sätter dig in i alla möjliga ståndpunkter och argument. Du bör också tillämpa välvillighet i rolltolkningen, det vill säga utgå från att den person du gestaltar är en förnuftig person som strävar efter att framföra någorlunda rimliga argument.
Lärare Urmas Ross redigerade 20 februari 2013
Anmälan via Bilda:https://bilda.kth.se/invitationPersonBooking.do?id=541
Du får anmäla dig till ett tillfälle.
Anvisningar finns att ladda ner på Bilda under fliken "Dokument". Förberedelser innan rollspelet: Läs noga igenom häftet. Granska dagordningen extra noga för att se vilka etiska problem som kommer att beröras under hearingen. Leta i artiklarna efter vilka olika ståndpunkter som kan tänkas finnas och försök hitta argument för och emot de olika ståndpunkterna. En del ståndpunkter och argument hittar du i artikelmaterialet, andra får du tänka ut på egen hand. Eftersom du inte vet vilken roll du kommer att få är det viktigt att du sätter dig in i alla möjliga ståndpunkter och argument. Du bör också tillämpa välvillighet i rolltolkningen, det vill säga utgå från att den person du gestaltar är en förnuftig person som strävar efter att framföra någorlunda rimliga argument.
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
PTeknikprojekt
Redovisningar¶
Redovisningsschema presenteras vecka 5.¶
Lärare Urmas Ross redigerade 11 februari 2013
Redovisningar
RSlutligt redovisningsschema presenteras vecka 5.(PDF)
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
PTeknikprojekt
Redovisningar¶
Redovisningsschema presenteras vecka 5.¶
Lärare Urmas Ross redigerade 11 februari 2013
Redovisningar
RSlutligt redovisningsschema presenteras vecka 5.(PDF)
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
ÖvningKlassarbete
Rapportskrivning - Teknikprojektets rapport¶
Föreberedelser:¶
* läs kapitel 16 "Att skriva så att de förstår"
* skriv rapportens introduktionsavsnitt.
Obs! Alla skriver ett introavsnitt individuellt och tar med det i 2 utskrivna exemplar.¶
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
Föreläsnbränningsmotorns utveckling
Föreläsare: Per Gillbrand¶
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']
Lärare Urmas Ross redigerade 14 januari 2013
FöreläsningYrkesetik
Föreläsare: Niklas Möller, KTH Filosofi och teknikhistoria¶
Schemahandläggare redigerade 31 augusti 2013
[u'CFATE1']
Schemahandläggare redigerade 14 september 2013
[u'CFATE1']