Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Nyhetsflöde

Logga in till din gruppwebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

Du är inte inloggad. för att delta i diskussionen.

Nedan är de senaste inläggen, kommentarerna, redigeringarna osv. De med senaste aktivitet kommer först.

Januari 2013
Jens Tinglev skrev inlägget 10 december 2012
Jens Tinglev korrigerade 10 december 2012

Protokoll från användbarhetsmöte med Anna 10/12:


* Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
* Kolumnen Has error(s) bör ändras till Comment, med info kring vad som behövs kompletteras.
* Redigera lokal genom att klicka på namnet, inte genom edit-knapp.
* Rubrik till karta som säger vad det innebär att klicka på den.
* Ska kartan ligga där den gör vid redigering av lokal?
* Back to the list of places borde ändras till Cancel.
* Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
* Information för lokaler (street, number etc) ska helst få mindre avstånd till sina respektive inmatningsfält, samt kanske placeras i två kolumner och få sina rubriker placerade ovanför sina inmatningsfält, till skillnad från nuvarande vänster-höger.
* Markera vilka fält som är obligatoriska med t.ex. en stjärna.
* Infoikon för fält som är svårförståeliga.
*

Jens Tinglev korrigerade 10 december 2012

Protokoll från användbarhetsmöte med Anna 10/12:


* Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
* Kolumnen Has error(s) bör ändras till Comment, med info kring vad som behövs kompletteras.
* Redigera lokal genom att klicka på namnet, inte genom edit-knapp.
* Rubrik till karta som säger vad det innebär att klicka på den.
* Ska kartan ligga där den gör vid redigering av lokal?
* Back to the list of places borde ändras till Cancel.
* Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
* Information för lokaler (street, number etc) ska helst få mindre avstånd till sina respektive inmatningsfält, samt kanske placeras i två kolumner och få sina rubriker placerade ovanför sina inmatningsfält, till skillnad från nuvarande vänster-höger.
* Markera vilka redigeringsfält som är obligatoriska med t.ex. en stjärna.
* Infoikon för redigeringsfält som är svårförståeliga.
* Redigera-knapp för lokaler i icke-adminläge.
* Visa tydligt vad man gör ("Redigerar lokal Q1") i redigeringsläget.
* Flytta över radiobuttons för region och typ från add till edit.
* Postkod ska inte genereras från att man klickar på kartan. Det finns ett defaultnummer som ska användas, men gå att redigeras vid behov.
* Förenkla positionering via karta vid nytillägg för olika campus.
* Förbättra möjligheten att placera en lokal på kartan när man bara känner till adressen.
* Continue-knapp bör vara grå och positioneras brevid avbryt-länken.
* Long address -> Complete address
* Radiobuttons för region och typ borde inte se ut som skit.
* Val för radiobuttons behöver inte vara röda som man lägger till en stjärna för att markera att valet är obligatoriskt.
*

Jens Tinglev korrigerade 10 december 2012

Protokoll från användbarhetsmöte med Anna 10/12:


* Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
* Kolumnen Has error(s) bör ändras till Comment, med info kring vad som behövs kompletteras.
* Redigera lokal genom att klicka på namnet, inte genom edit-knapp.
* Rubrik till karta som säger vad det innebär att klicka på den.
* Ska kartan ligga där den gör vid redigering av lokal?
* Back to the list of places borde ändras till Cancel.
* Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
* Information för lokaler (street, number etc) ska helst få mindre avstånd till sina respektive inmatningsfält, samt kanske placeras i två kolumner och få sina rubriker placerade ovanför sina inmatningsfält, till skillnad från nuvarande vänster-höger.
* Markera vilka redigeringsfält som är obligatoriska med t.ex. en stjärna.
* Infoikon för redigeringsfält som är svårförståeliga.
* Redigera-knapp för lokaler i icke-adminläge.
* Visa tydligt vad man gör ("Redigerar lokal Q1") i redigeringsläget.
* Flytta över radiobuttons för region och typ från add till edit.
* Postkod ska inte genereras från att man klickar på kartan. Det finns ett defaultnummer som ska användas, men gå att redigeras vid behov.
* Förenkla positionering via karta vid nytillägg för olika campus.
* Förbättra möjligheten att placera en lokal på kartan när man bara känner till adressen.
* Continue-knapp bör vara grå och positioneras brevid avbryt-länken.
* Long address -> Complete address
* Radiobuttons för region och typ borde inte se ut som skit.
* Val för radiobuttons behöver inte vara röda som man lägger till en stjärna för att markera att valet är obligatoriskt.
* Mer utrymme mellan slutet av listan av platser och sidfoten.
* Lämna kvar sökord när man misslyckas hitta den lokal man söker.
* Styla polldaddy.
* Ska region verkligen heta region? Alternativ? Campus?
* Type-kolumn under listning med regioner säger inget.
* Ersätta polldaddy med en länk till en lightbox?
* Knappar för att visa alla rum och regioner bör göras mer anonyma, om de inte är tänkta att vara centrala, då de isf borde ges en mer markant framtoning.

Jens Tinglev korrigerade 21 januari 2013

Protokoll från användbarhetsmöte med Anna 10/12:


* Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
* Kolumnen Has error(s) bör ändras till Comment, med info kring vad som behövs kompletteras.
* Redigera lokal genom att klicka på namnet, inte genom edit-knapp.
* Rubrik till karta som säger vad det innebär att klicka på den.
* Ska kartan ligga där den gör vid redigering av lokal?
* Back to the list of places borde ändras till Cancel.
* Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
* Information för lokaler (street, number etc) ska helst få mindre avstånd till sina respektive inmatningsfält, samt kanske placeras i två kolumner och få sina rubriker placerade ovanför sina inmatningsfält, till skillnad från nuvarande vänster-höger.
* Markera vilka redigeringsfält som är obligatoriska med t.ex. en stjärna.
* Infoikon för redigeringsfält som är svårförståeliga.
* Redigera-knapp för lokaler i icke-adminläge.
* Visa tydligt vad man gör ("Redigerar lokal Q1") i redigeringsläget.
* Flytta över radiobuttons för region och typ från add till edit.
* Postkod ska inte genereras från att man klickar på kartan. Det finns ett defaultnummer som ska användas, men gå att redigeras vid behov.
* Förenkla positionering via karta vid nytillägg för olika campus.
* Förbättra möjligheten att placera en lokal på kartan när man bara känner till adressen.
* Continue-knapp bör vara grå och positioneras brevid avbryt-länken.
* Long address -> Complete address
* Radiobuttons för region och typ borde inte se ut som skit.
* Val för radiobuttons behöver inte vara röda som man lägger till en stjärna för att markera att valet är obligatoriskt.
* Mer utrymme mellan slutet av listan av platser och sidfoten.
* Lämna kvar sökord när man misslyckas hitta den lokal man söker.
* Styla polldaddy.
* Ska region verkligen heta region? Alternativ? Campus?
* Type-kolumn under listning med regioner säger inget.
* Ersätta polldaddy med en länk till en lightbox?
* Knappar för att visa alla rum och regioner bör göras mer anonyma, om de inte är tänkta att vara centrala, då de isf borde ges en mer markant framtoning.
Överstruket = fixat.

Jens Tinglev korrigerade 21 januari 2013

Protokoll från användbarhetsmöte med Anna 10/12:


* Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
* Kolumnen Has error(s) bör ändras till Comment, med info kring vad som behövs kompletteras.
* Redigera lokal genom att klicka på namnet, inte genom edit-knapp.
* Rubrik till karta som säger vad det innebär att klicka på den.
* Ska kartan ligga där den gör vid redigering av lokal?
* Back to the list of places borde ändras till Cancel.
* Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
* Information för lokaler (street, number etc) ska helst få mindre avstånd till sina respektive inmatningsfält, samt kanske placeras i två kolumner och få sina rubriker placerade ovanför sina inmatningsfält, till skillnad från nuvarande vänster-höger.
* Markera vilka redigeringsfält som är obligatoriska med t.ex. en stjärna.
* Infoikon för redigeringsfält som är svårförståeliga.
* Redigera-knapp för lokaler i icke-adminläge.
* Visa tydligt vad man gör ("Redigerar lokal Q1") i redigeringsläget.
* Flytta över radiobuttons för region och typ från add till edit.
* Postkod ska inte genereras från att man klickar på kartan. Det finns ett defaultnummer som ska användas, men gå att redigeras vid behov.
* Förenkla positionering via karta vid nytillägg för olika campus.
* Förbättra möjligheten att placera en lokal på kartan när man bara känner till adressen.
* Continue-knapp bör vara grå och positioneras brevid avbryt-länken.
* Long address -> Complete address
* Radiobuttons för region och typ borde inte se ut som skit.
* Val för radiobuttons behöver inte vara röda som man lägger till en stjärna för att markera att valet är obligatoriskt.
* Mer utrymme mellan slutet av listan av platser och sidfoten.
* Lämna kvar sökord när man misslyckas hitta den lokal man söker.
* Styla polldaddy.
* Ska region verkligen heta region? Alternativ? Campus?
* Type-kolumn under listning med regioner säger inget.
* Ersätta polldaddy med en länk till en lightbox?
* Knappar för att visa alla rum och regioner bör göras mer anonyma, om de inte är tänkta att vara centrala, då de isf borde ges en mer markant framtoning.
Överstruket = fixat.

kommenterade 27 januari 2013

Fixade dessa men jag kan inte redigera ditt inlägg Jens. Vi får skapa en sida istället.

  • Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
  • Back to the list of places borde ändras till Cancel.
  • Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
  • Fixade även ett antal engelska översättningar som var på svenska
Jens Tinglev korrigerade 28 januari 2013

Protokoll från användbarhetsmöte med Anna 10/12:¶
* Add a facility borde vara en knapp, och stylad på samma sätt som knapparna för edit och remove.
* Kolumnen Has error(s) bör ändras till Comment, med info kring vad som behövs kompletteras.
* Redigera lokal genom att klicka på namnet, inte genom edit-knapp.
* Rubrik till karta som säger vad det innebär att klicka på den.
* Ska kartan ligga där den gör vid redigering av lokal?
* Back to the list of places borde ändras till Cancel.
* Knappar för avbryt och spara borde få större mellanrum för att undvika felklick, samt även placeras längst upp på sidan.
* Information för lokaler (street, number etc) ska helst få mindre avstånd till sina respektive inmatningsfält, samt kanske placeras i två kolumner och få sina rubriker placerade ovanför sina inmatningsfält, till skillnad från nuvarande vänster-höger.
* Markera vilka redigeringsfält som är obligatoriska med t.ex. en stjärna.
* Infoikon för redigeringsfält som är svårförståeliga.
* Redigera-knapp för lokaler i icke-adminläge.
* Visa tydligt vad man gör ("Redigerar lokal Q1") i redigeringsläget.
* Flytta över radiobuttons för region och typ från add till edit.
* Postkod ska inte genereras från att man klickar på kartan. Det finns ett defaultnummer som ska användas, men gå att redigeras vid behov.
* Förenkla positionering via karta vid nytillägg för olika campus.
* Förbättra möjligheten att placera en lokal på kartan när man bara känner till adressen.
* Continue-knapp bör vara grå och positioneras brevid avbryt-länken.
* Long address -> Complete address
* Radiobuttons för region och typ borde inte se ut som skit.
* Val för radiobuttons behöver inte vara röda som man lägger till en stjärna för att markera att valet är obligatoriskt.
* Mer utrymme mellan slutet av listan av platser och sidfoten.
* Lämna kvar sökord när man misslyckas hitta den lokal man söker.
* Styla polldaddy.
* Ska region verkligen heta region? Alternativ? Campus?
* Type-kolumn under listning med regioner säger inget.
* Ersätta polldaddy med en länk till en lightbox?
* Knappar för att visa alla rum och regioner bör göras mer anonyma, om de inte är tänkta att vara centrala, då de isf borde ges en mer markant framtoning.
Överstruket = fixat
Denna post har flyttats till denna wiki-sida.

 
December 2012
Jens Tinglev skrev inlägget 28 november 2012
kommenterade 29 november 2012

I TimeEdit har lokaler både en "extref" och en "description" (om jag mins rätt).  Kommer "name" i places att motsvara "extref" i TimeEdit för alla lokaler?  I de fall "description" är skilt från "extref", kommer även "description" att finnas i places, kanske i något kommentarsfält?

kommenterade 30 november 2012

Följande är ett utdrag ur den timeedit-export vi använde som källdata, när vi en gång startade med places:

<room>
<name>Isafjordsg 39 trapphus A</name>
<description>Frågor rörande datautrustning och info om kort/kod kontakta Leif Kahlbom tel 0705 926303 </description>
<seats>80</seats>
<disabled>true</disabled>
<timeunit>60</timeunit>
<minbooking>1</minbooking>
<label>Forum 5/5240</label>
<secret>false</secret>
<zerodebet>false</zerodebet>
<region>Kista</region>
<customer>970-4</customer>
<equipment>Overheadprojektor</equipment>
<equipment>Whiteboardtavla</equipment>
<equipment>Mörkläggningsgardiner</equipment>
<equipment>Fast möblering</equipment>
<equipment>Dataprojektor</equipment>
<equipment>Kortläsare</equipment>
<code>Ka-SalE</code>
<house>FORUM</house>
<type>Föreläsningssal typ A</type>
<hidden>false</hidden>
</room>

Den data som finns där är den data som överförts till places från timeedit. Det är ju dock viktigt att belysa att det inte finns några kopplingar mellan systemen, och vi kan ju därför inte garantera att de förändringar som administratörer gör via gränssnittet i places på något sätt kommer avspegla hur lokaler ser ut i timeedit. Vi har ju därför ett fält där man kan ange en specifik timeedit-kod. Detta är ju för att ge möjlighet att "binda ihop" systemen på ett vettigt sätt.

kommenterade 30 november 2012

Det låter bra.  På längre sikt bör vi se till att bara ha en databas som vi betraktar som "källa", så vi tar det nya schemasystemet (vilket det nu blir) i drift bör vi se till att det importerar sina lokaler från places (eller från samma system som places importerar från, om vi vill ha något annat system som källa).

kommenterade 30 november 2012

Håller med.

kommenterade 30 november 2012

angående codeer i api:et. Just nu i social söker vi bland timeedit coder för att se om någon plats finns och länkar sen till platsens kod. Så om vi bara ändrar till att länka till platsens namn så är det ok och unikt?

kommenterade 30 november 2012

Jag gjorde ett försök men just nu har ni inget 'name' fält så det blir lite svårt. Det vore ju bra att i json listan även få ut url:en vi skall hänvisa till som canonical som vi nu beräknar från konfig + code|name

När den finns på plats kan vi titta på att ändra hur vi jobbar med dem?

Jag antar att timeeditCode kommer finnas kvar?

Vad finns det för unik regler (om timeeditCode eller code|name eller facilitiyCode kan hanteras i samma sökning).

kommenterade 10 december 2012

Ja, name kommer vara samma fält som code. Vi behåller all data och byter bara namnet på fältet. Du kan testa mot vår referensmiljö, där name har ersatt code (och där vi också verkar ha något encodingfel ser jag):
http://www-r.referens.sys.kth.se/places/v1/places/q1

Att API:t ger tillbaka en URL att peka mot låter vettigt. Vi fixar detta!

TimeeditCode kommer finnas kvar.

Angående uniqness så arbetar vi just nu med detta. Då name inte nödvändigtvis är unikt över alla campus så blir det lurigt att använda det i URL:en för att hämta en lokal. Facilitykoden (A:543) kan mycket väl vara unik för hela KTH, men det är inget som man vill ha i en URL, då det förmodligen inte är så känt bland studenter och anställda. De unika id:na vi får från Mongo är av samma anledning ännu sämre.
Vi jobbar därför med att komma på ett bra sätt att få fram snygga/enkla URL:er, som även är unika över hela KTH. Återkommer här när vi har beslutat hur vi gör!

Input mottages, som vanligt, gärna!

 
November 2012
Lina Magdalinski skrev inlägget 27 november 2012
kommenterade 28 november 2012

Ovanför sökfältet i administratörsläget står det "Search for a place to edit" (jag kör engelsk browser), men kanske vi skulle kunna förtydliga det ytterligare.

I dagsläget fungerar inte auto complete för denna sökruta i produktion. Det kommer åtgärdas i samband med att vi lyfter den ny versionen..

.. som även förhoppningsvis ska göra hela namn-biten lite tydligare. Då kommer alla lokaler att konsekvent presenteras med "namn (facilitykod)" i listorna under både admin och vanliga vyn.

 
under Allmänt

Administratör Patric Jansson skapade sidan 27 november 2012

Patric Jansson redigerade 27 november 2012

www.kth.se/places/admin