Manus Informationsfilm
Eva, som är lärare ska gå ut med information till sina studenter i kursen algebra kring en tenta. Hon behöver informera om vad tentan innefattar för ämnen, vilka texter studenterna behöver läsa och var och när tentan ska hållas.
På det gamla sättet mejlar hon ut information till alla studenter. Informationen hamnar i varje students inkorg. En inkorg som ofta är ganska full och där meddelanden riskerar att tappas bort i mängden.
Erik som läser fartygsteknik har inte riktigt har greppat ett matematiskt problem. Han mejlar sin fråga till Eva. Eva är dock på konferens denna fredag, så Erik får vänta på svaret till måndag.
Under tiden sitter Eriks kurskamrater Olle, Björn och Lisa var för sig och funderar över precis samma fråga. Björn mejlar också sin fråga till Eva och får också svar följande måndag. Men Lisa väljer att i stället mejla sin kurskompis Jenny som skickar svar direkt.
På det nya sättet skriver vår lärare Eva ett inlägg i meddelandefältet i gruppen algebra. Och direkt så ligger informationen uppe hos alla studenter i hennes kurs. Erik skriver sin fråga direkt i samma fält och genast ser alla på kursen frågan. Kurskompisen Jenny svarar omgående, och genast har såväl Erik, Olle, Björn och Lisa svar på sin fråga och kan studera vidare utan uppehåll. Vår lärare Eva behöver inte ens bli inblandad.
Intervjuer
Henrik, Student Matematik, 19 år.
”Vi använder KTH Social på de två kurser jag studerar nu. Jag brukar plugga i 90 minuters pass. När jag tar paus kollar jag mejlen, Facebook och Social. Jag brukar ofta svara på frågor från andra elever. Jag tycker det är ett kul sätt att hålla sig uppdaterad och vara engagerad i skolan.”
Pelle, Student Algebra, 19 år.
”Jag är inne på KTH Social flera gånger om dagen. Här hittar jag allt kursmaterial och all löpande information och konversation om kurserna. Det är ett bra forum där allt finns samlat på samma plats, ett slags Facebook för oss studenter.”