Ändringar mellan två versioner

Här visas ändringar i "Motivering till prosam" mellan 2013-09-29 11:59 av Viggo Kann och 2013-09-29 12:01 av Viggo Kann.

Visa nästa > ändring.

Motivering till prosam

Den programsammanhållande kursen har många goda effekter på såväl studenternas studieteknik, motivation, uppfattning om programmet, värderingar och förhållningssätt som lärarnas insikt om programmet och programmets kvalitetsutveckling. I konferensartikeln En programsammanhållande kurs med många funktioner beskrivs och motiveras följande funktioner hos kursen:

1. Ge akademisk introduktion till programmet och högskolestudier2. Ge förståelse för programmet3. Skapa kontakter mellan lärare och teknologer4. Stimulera utbyte av erfarenheter mellan årskurserna5. Ge träning i skriftlig och muntlig framställning och reflektion6. Ta upp det andra kurser missar7. Informera om kurs- och inriktingsval, inklusive utbytesstudier8. Följa upp studieresultat9. Utbilda lärarna som medverkar i programmet10. Utvärdera programmet och bidra till kvalitetsutveckling

Kursen bygger på de fem nyckelidéer som Staffan Andersson, lektor i fysik och fysikens didaktik, samt hans kolleger vid Uppsala Universitet, funnit vara gemensamma för väl fungerande insatser som ökar genomströmningen:

* helhetssyn på så sätt att aktiviteterna ingår i ett större sammanhang och inkluderar alla studenter,
* framåtpekande för att stötta framtida studier,
* personliga möten med lärare och andra studenter,
* studentaktivitet genom att studenterna gör saker tillsammans,
* medvetenhet om sammanhanget och utbildningsupplevelsen genom att man berättar om den akademiska kulturen vid lärosätet.