Visa version
Visa
< föregående
|
nästa >
Jämför
< föregående
|
nästa >
Motivering till prosam
Den programsammanhållande kursen har många goda effekter på såväl studenternas studieteknik, motivation, uppfattning om programmet, värderingar och förhållningssätt som lärarnas insikt om programmet och programmets kvalitetsutveckling. I konferensartikeln En programsammanhållande kurs med många funktioner beskrivs och motiveras följande funktioner hos kursen:
1. Ge akademisk introduktion till programmet och högskolestudier
2. Ge förståelse för programmet
3. Skapa kontakter mellan lärare och teknologer
4. Stimulera utbyte av erfarenheter mellan årskurserna
5. Ge träning i skriftlig och muntlig framställning och reflektion
6. Ta upp det andra kurser missar
7. Informera om kurs- och inriktingsval, inklusive utbytesstudier
8. Följa upp studieresultat
9. Utbilda lärarna som medverkar i programmet
10. Utvärdera programmet och bidra till kvalitetsutveckling
Kursen bygger på de fem nyckelidéer som Staffan Andersson, lektor i fysik och fysikens didaktik, samt hans kolleger vid Uppsala Universitet, funnit vara gemensamma för väl fungerande insatser som ökar genomströmningen:
- helhetssyn på så sätt att aktiviteterna ingår i ett större sammanhang och inkluderar alla studenter,
- framåtpekande för att stötta framtida studier,
- personliga möten med lärare och andra studenter,
- studentaktivitet genom att studenterna gör saker tillsammans,
- medvetenhet om sammanhanget och utbildningsupplevelsen genom att man berättar om den akademiska kulturen vid lärosätet.