Titel: Svenska datautbildningars relevans för mjukvaruutveckling inom industrin

Respondent: Victor Bodell

Dag, Datum och Tid: Fredag 2019-08-30 kl 08.15

Plats: Sal C, Electrum Kista

Opponenter: (max 3 st), kontakta respondenten för opponering.

Examinator: Anders Sjögren, handledare Robert Rönngren

Språk: Svenska (frågor kan ställas på engelska)

Anmälan: Anmälan för närvaro behövs ej av besökare eller "aktiva lyssnare".

Abstract

Internationell forskning visar att det finns skillnader mellan industrins förväntningar på kunskap och metoder för programvaruutveckling jämfört med vad som återfinns i utbildningsplaner inom Data och Informationsteknik (IT).

I den här rapporten presenteras en kvalitativ undersökning av huruvida det finns en skillnad mellan tekniska högskolors utbildning och industriaktörers förväntningar på högskolestudenter inom mjukvaruutveckling specifikt i Sverige, och hur skillnaden i så fall ser ut. För att ytterligare belysa kravbilden på svenska utbildningar undersöks även lagstiftning och akademiska rekommendationer.

Resultatet visar att de skillnader som förekommer internationellt, mellan industrins förväntningar och utbildningarnas innehåll, skiljer sig från motsvarande förhållande i Sverige. Utbildningsplanerna svarar väl mot lagstiftning och industriförväntningar. Utbildningsplanernas innehåll motsvarar inte exakt de internationella akademiska rekommendationer som finns för utbildningarna. Detta kan delvis förklaras av att utbildningarnas inriktning är bredare än mot ett specifikt område inom Data och IT.

Den övergripande slutsatsen är att utbildningarna svarar väl mot den kravbild som behöver hanteras, men praktikmöjligheter och kontaktytor mot industrin bör tas i beaktning vid framtida utformningar av utbildningsplaner.

Framöver bör 1) fler kvantitativa undersökningar göras av akademiska rekommendationer och  industriförväntningar samt hur dessa bemöts av utbildningarna, samt 2) handlingsplaner för anpassning av utbildningsplaner utformas.

Nyckelord
Utbildning; Mjukvaruutveckling; Systemutveckling; Programvaruutveckling; SWEBOK