Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Formativ feedback

(kontaktperson: Anders Berglund, andersb5@kth.se )

Modeller och tillämpningar kring formativ feedback. 

Projektområdet syftar till att konkretisera former som stärker den enskilda individens medvetenhet och lärandenivå. Den konstruktiva återkopplingen på studenternas lärande är värt att särskilja från själva betyget studenterna erhåller från en kurs. Progressionen på hur lärandet kan få en mer dynamisk roll beroende på initiativ och aktiviteter mellan studenter och lärare och mellan studenter och studenter frigör mycket större möjligheter att tillgodogöra sig ett större djup i frågeställningar, bakomliggande orsaker, och öka graden av förståelse i utförda handlingar. I korthet kommer denna aktivitet att spegla en rad olika modeller och tillämpningar som stärker studenten som lärandeindivid.

Vad finns att göra?

Lära av de som redan försökt: Avsikten finns att bjuda in ”champions” som provat implementera modeller från andra skolor och universitet med avsikten att just uppnå en positiv förändring sett till studenternas lärande.

Tänkbara aktiviteter: Titta i vår närmiljö, inom lärarlag, vad gör vi? Vad kan bli bättre? Hur mycket får det kosta (tid och resurser)? Lyfta fram praxis inom hur vi arbetar med formativ återkoppling på MMK/ITM/KTH finns det transparens inom universitetet eller dominerar vissa former mer än andra och varför, är det vetenskapligt förankrade, vad är förbisett? (vad kan stärkas?) Identifiera olika nivåer där återkoppling sker och sammanställa modeller kring återkoppling inom; projektgrupper, stora kursgrupper, mindre kursgrupper.

Tänkbar workshop inom snar framtid: Formativ feedback (eller Mätetal som ett sätt att främja en dimension inom återkoppling) mellan lärare och student och mellan studenter, hur fungerar det och hur kan det se ut?

Vem kan vara med?

Tillsammans hoppas vi inom ramarna för lärarlaget kunna forma ett rikt utbud av erfarenheter och agera för att implementera en praxis där vi bättre synliggör och konkretiserar erfarenheter.Tycker du det du precis läst verkar spegla något i den undervisning du berör eller så skulle vilja, och samtidigt skulle kunna tänka dig att utveckla, och/eller dela med dig av är du precis den som borde vara med i lärarlaget.

Välkommen att gå med i gruppen formativ feedback på linkedin:

Administratör Hans Johansson skapade sidan 8 maj 2014

Administratör Hans Johansson ändrade rättigheterna 3 juni 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av administratörer.