Pedagogiska utvecklare vid ITM

Logga in till din gruppwebb

Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.

Länk till beslut på ITM och KTH

I besluten ovan framgår att:

- Till pedagogiska utvecklarna vid ITM (ITM-PU) utses: Hans Johansson, Anders berglund, Anna Jerbrant, Hans Havtun, Lasse Wingård.

- Huvuduppdraget för de pedagogiska utvecklarna är att stimulera och underlätta för skolans lärare, lärarlag och program att bedriva och implementera pedagogiskt utvecklingsarbete.

I texten ovan står ordet lärarlag och det är tanken att de lärare som så vill skall kunna ingå i ett lärarlag. ITM-PU (pedagogiska utvecklare vid ITM) vill bilda lärarlag inom olika områden. Lärarlagen kan antingen vara lokala på en institution eller avdelning och till exempel ämnesinriktade.  Andra lärarlag kan beröra generella områden och deltagarna kan komma från hela ITM. Om ni ser ett generellt område nedan som intresserar er så kan ni kontakta ansvarig ITM-PU. Vissa områden har utkristalliserat sig, till exempel:

- E-lärande. Det handlar om hur vi kan dra nytta av nya möjligheter som tekniken erbjuder för att uppnå gott lärande för studenter och goda arbetsförhållanden för lärare och övrig personal. (kontaktperson, Hans Johansson, hbjo@kth.se)

- Formativ feedback.

Ett erbjudande om att delta i en workshop om formativ feedback (länk)

Modeller och tillämpningar kring formativ feedback. Projektområdet syftar till att konkretisera former som stärker den enskilda individens medvetenhet och lärandenivå. (kontaktperson, Anders Berglund,  andersb@md.kth.se)

- Kontinuerlig examination. Hur kan kontinuerlig examination användas för att stärka studenternas lärande? Krävs mycket arbete för att arbeta med kontinuerlig examination? Vilka former finns? Här diskuterar vi möjligheter och begränsningar. (kontaktperson: Hans Havtun, hans.havtun@energy.kth.se)

- Formativ och summativ examination. Denna projektsatsning fokuserar på formativ och summativ examination kan kombineras för att maximera studenternas djupinlärning. Exempelvis med hjälp av ökat inslag av problembaserat lärande, verklighetsbaserade case-uppgifter,  samt flexibla aktivitetsinriktade undervisningsformer (tex clickers och flipped classrooms). (kontaktperson Anna Jerbrant,   anna.jerbrant@indek.kth.se)

- Hur skriva kursmål och kursplaner?
Enligt högskoleförordningen ska all undervisning på högskolan "bedrivas i kursform och varje kurs ska ha en kursplan som beskriver kursens nivå, antal högskolepoäng, mål, krav på särskild behörighet, formerna för bedömning av studenternas prestationer och de övriga föreskrifter som behövs". Vi arbetar med rutiner för att skriva och säkerställa kvalitén på lärandemålen och kursplanerna och räknar med att genomföra workshops kring detta över hela ITM-skolan. (kontaktperson Lasse Wingård, lasse.wingard@iip.kth.se)

En ny kursenkät (LEQ - Learning Experience Questionaire)
En av de uppgifter vi som pedagogisk utvecklare har är att bilda lärarlag och stimulera kursutveckling. Som stöd till detta har en ny kursenkät utvecklats. 

Enkäten är baserad på resultat från pedagogisk forskning som visar att vi lär oss mer effektivt om vi t.ex.:

  •          försöker besvara frågor eller lösa problem som vi finner intressanta, fängslande eller      viktiga
  •          kan lära oss i en utmanande men stödjande miljö
  •          kan arbeta tillsammans med andra och lösa samma problem
  •          känner att vårt arbete kommer att bedömas rättvist och ärligt
  •          kan prova oss fram och få återkoppling på vårt arbete innan det blir bedömt/examinerat
  •          känner till lärandemålen, hur lärmiljön är organiserad och vad som förväntas av oss
  •          känner att det arbete vi förväntas utföra kommer att hjälpa oss att uppnå lärandemålen
  •          känner att vi själva kan bestämma över vårt lärande.

Resultatet av enkäten kommer att användas som diskussionsunderlag i grupper där lärare från olika kurser med gemensamma aspekter (t.ex. E-lärande, Formativ feedback, Kontinuerlig examination etc) träffas och diskuterar hur deras kurser kan utvecklas. Erfarenheter från ett pilotprojekt på KTH visar att diskussionerna bland lärarna leder till erfarenhetsutbyte och kursutveckling.

(Här borde det finnas en länk till en mer detaljerad beskrivning av LEQ, det finns inte men vi lägger in en sådan när det finns något att peka på)

Lärarstöd Här finns till exempel en idébank där man kan hitta och och ger förslag på bra ide'er. Det finns även möjlighet att ge förslag/önskemål  på vad som skulle vara bra att ha

Lärarstöd

Akademiskt resurscentrum

Tipsa gärna studenter om  möjligheter att få stöd inom olika områden.  ARC (Akademiskt resurscentrum) har satt ihop lunchseminarier för stödja studenter att klara av dina studier på ett bättre sätt. Om inte förr så är ex eller kexjobbet ett bra tillfälle att utnyttja denna resurs.

Akademiskt resurscentrum (länk)

Feedback Nyheter