LEQ - Learning Experience Questionaire

En av de uppgifter vi som pedagogisk utvecklare har är att bilda lärarlag och stimulera kursutveckling. Som stöd till detta har en ny kursenkät utvecklats.

Enkäten är baserad på resultat från pedagogisk forskning som visar att vi lär oss mer effektivt om vi t.ex.:

  •          försöker besvara frågor eller lösa problem som vi finner intressanta, fängslande eller viktiga
  •          kan lära oss i en utmanande men stödjande miljö
  •          kan arbeta tillsammans med andra och lösa samma problem
  •          känner att vårt arbete kommer att bedömas rättvist och ärligt
  •          kan prova oss fram och få återkoppling på vårt arbete innan det blir bedömt/examinerat
  •          känner till lärandemålen, hur lärmiljön är organiserad och vad som förväntas av oss
  •          känner att det arbete vi förväntas utföra kommer att hjälpa oss att uppnå lärandemålen
  •          känner att vi själva kan bestämma över vårt lärande.

Resultatet av enkäten kommer att användas som diskussionsunderlag i grupper där lärare från olika kurser med gemensamma aspekter (t.ex. E-lärande, Formativ feedback, Kontinuerlig examination etc) träffas och diskuterar hur deras kurser kan utvecklas. Erfarenheter från ett pilotprojekt på KTH visar att diskussionerna bland lärarna leder till erfarenhetsutbyte och kursutveckling.

Administratör Hans Johansson skapade sidan 8 maj 2014

Administratör Hans Johansson ändrade rättigheterna 3 juni 2014

Kan därmed läsas av alla och ändras av administratörer.
Feedback Nyheter