Nyhetsflöde
Logga in till din gruppwebb
Du är inte inloggad på KTH så innehållet är inte anpassat efter dina val.
Nedan är de senaste inläggen, kommentarerna, redigeringarna osv. De med senaste aktivitet kommer först.
Administratör Hedvig Aminoff korrigerade 21 februari 2014
UppdragsutbildningPatientsäkerhet, teori och praktik 15 hp KTH, skolan för teknik och hälsa arrangerar sjunde kursomgången av uppdragsutbildningen Patientsäkerhet – Teori och Praktik 15 hp med start i slutet av september 2014.
Målgruppen är i första hand chefer på olika nivåer inom hälso- och sjukvårdsystemet, samt de som är verksamma inom hälso- och sjukvårdens utbildningssektor. Även de med andra funktioner och med intresse och ansvar för patientsäkerhetsfrågor är välkomna med ansökan.
Syftet med utbildningen är att ge deltagarna fördjupad kunskap och insikt om viktiga förutsättningar för att uppnå hög säkerhet i hälso- och sjukvården samt att orientera sig om teorier och metoder för detta.
Utbildningens innehåll
Utbildningen har ett systemperspektiv på säkerhet och tar sin utgångspunkt i modern säkerhetsforskning med exempel från andra samhällsektorer och högriskverksamheter. En tydlig koppling till hälso- och sjukvården finns dock i varje delmoment.
Nedan redovisas utbildningens huvudområden samt preliminära datum för respektive seminarium;
* Säkerhet- och systemsyn (25-26 september 2014)
* Organisations- och kulturfrågor (23-24 oktober 2014)
* Teknik och säkerhet (20-21 november 2014)
* Människan som resurs (18-19 december 2014)
* Patientens delaktighet, personalens arbetsmiljö och säkerhet (22-23 januari 2015)
* Verktyg/metoder för säkerhetsarbete (19-20 februari 2015)
* Redovisning av PM (26-27 mars 2015).
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall deltagarna kunna;
* beskriva hälso- och sjukvården utifrån ett systemperspektiv
* förstå hur lagstiftning, organisation och teknik påverkar säkerhetsarbetet
* förstå ledarskapets betydelse för ett framgångsrikt säkerhetsarbete
* tillämpa ett MTO-orienterat arbetssätt
* översiktligt beskriva olika organisations- och olycksfallsteorier
* förstå teknikens inverkan på säkerheten
* förklara hur människans förutsättningar och begränsningar kan påverka säkerheten
* ge exempel på hur patienter kan göras delaktiga i säkerhetsarbetet
* förstå hur kultur- och arbetsmiljöfrågor påverkar säkerhetsarbetet
* förklara skillnaden mellan ett reaktivt- och proaktivt förhållningssätt
* beskriva och ge exempel på verktyg och metoder för säkerhetsarbetet
Utbildningens utformning
Utbildningen bedrivs i seminarieform med start efter lunch dag 1 (med kvällsaktivitet) och avslutning vid ca kl. 15.00 dag 2. Det sista seminariet är ett heldagsseminarium. Utbildningens omfattning motsvarar drygt 10 veckors arbete (400 timmar) och pågår under ca 6 månader.
Vid varje seminarium inbjuds flera framstående föreläsare som representerar såväl säkerhetsforskningen inom andra branscher som hälso- och sjukvården. Varje seminarium kräver förberedelser i form av litteraturstudier och viss skriftlig dokumentation. Utbildningen bygger på deltagarnas aktiva medverkan och vid varje seminarium finns tid avsatt för diskussioner. Kursdeltagarna ska inför kursstart välja ett problem/ riskområde från sin verksamhet. Det valda problemet/riskområdet ska under kursens gång belysas i en PM utifrån kursens huvudområden.
Undervisningsspråk. Svenska med litteratur på engelska och svenska.
Antagningskrav. Avlagd examen på grundläggande nivå på minst 80 p/120 hp eller annan relevant utbildning/yrkesverksamhet som högskolan bedömer tillräcklig.
Kostnad. 42 500 kronor exkl. moms. Kostnad för kurslitteratur tillkommer.
Antalet platser till utbildningen är begränsat. Vid fler sökande än platser gör KTH ett urval baserat på målsättningen att få en grupp sammansatt av olika professioner och verksamhetsområden samt representerande en geografisk spridning.
Sista anmälningsdag: 30 maj 2014.
För ytterligare information:
Sanny Shamoun (kursansvarig) tel.073 461 83 55, 08-790 94 55, sanny.shamoun@sth.kth.se
Administratör Hedvig Aminoff korrigerade 21 februari 2014
Ny omgång på kursen Patientsäkerhet, teori och praktik 15 hp KTH, skolan för teknik och hälsa arrangerar sjunde kursomgången av uppdragsutbildningen Patientsäkerhet – Teori och Praktik 15 hp med start i slutet av september 2014.
Målgruppen är i första hand chefer på olika nivåer inom hälso- och sjukvårdsystemet, samt de som är verksamma inom hälso- och sjukvårdens utbildningssektor. Även de med andra funktioner och med intresse och ansvar för patientsäkerhetsfrågor är välkomna med ansökan.
Syftet med utbildningen är att ge deltagarna fördjupad kunskap och insikt om viktiga förutsättningar för att uppnå hög säkerhet i hälso- och sjukvården samt att orientera sig om teorier och metoder för detta.
Utbildningens innehåll
Utbildningen har ett systemperspektiv på säkerhet och tar sin utgångspunkt i modern säkerhetsforskning med exempel från andra samhällsektorer och högriskverksamheter. En tydlig koppling till hälso- och sjukvården finns dock i varje delmoment.
Nedan redovisas utbildningens huvudområden samt preliminära datum för respektive seminarium;
* Säkerhet- och systemsyn (25-26 september 2014)
* Organisations- och kulturfrågor (23-24 oktober 2014)
* Teknik och säkerhet (20-21 november 2014)
* Människan som resurs (18-19 december 2014)
* Patientens delaktighet, personalens arbetsmiljö och säkerhet (22-23 januari 2015)
* Verktyg/metoder för säkerhetsarbete (19-20 februari 2015)
* Redovisning av PM (26-27 mars 2015).
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall deltagarna kunna;
* beskriva hälso- och sjukvården utifrån ett systemperspektiv
* förstå hur lagstiftning, organisation och teknik påverkar säkerhetsarbetet
* förstå ledarskapets betydelse för ett framgångsrikt säkerhetsarbete
* tillämpa ett MTO-orienterat arbetssätt
* översiktligt beskriva olika organisations- och olycksfallsteorier
* förstå teknikens inverkan på säkerheten
* förklara hur människans förutsättningar och begränsningar kan påverka säkerheten
* ge exempel på hur patienter kan göras delaktiga i säkerhetsarbetet
* förstå hur kultur- och arbetsmiljöfrågor påverkar säkerhetsarbetet
* förklara skillnaden mellan ett reaktivt- och proaktivt förhållningssätt
* beskriva och ge exempel på verktyg och metoder för säkerhetsarbetet
Utbildningens utformning
Utbildningen bedrivs i seminarieform med start efter lunch dag 1 (med kvällsaktivitet) och avslutning vid ca kl. 15.00 dag 2. Det sista seminariet är ett heldagsseminarium. Utbildningens omfattning motsvarar drygt 10 veckors arbete (400 timmar) och pågår under ca 6 månader.
Vid varje seminarium inbjuds flera framstående föreläsare som representerar såväl säkerhetsforskningen inom andra branscher som hälso- och sjukvården. Varje seminarium kräver förberedelser i form av litteraturstudier och viss skriftlig dokumentation. Utbildningen bygger på deltagarnas aktiva medverkan och vid varje seminarium finns tid avsatt för diskussioner. Kursdeltagarna ska inför kursstart välja ett problem/ riskområde från sin verksamhet. Det valda problemet/riskområdet ska under kursens gång belysas i en PM utifrån kursens huvudområden.
Undervisningsspråk. Svenska med litteratur på engelska och svenska.
Antagningskrav. Avlagd examen på grundläggande nivå på minst 80 p/120 hp eller annan relevant utbildning/yrkesverksamhet som högskolan bedömer tillräcklig.
Kostnad. 42 500 kronor exkl. moms. Kostnad för kurslitteratur tillkommer.
Antalet platser till utbildningen är begränsat. Vid fler sökande än platser gör KTH ett urval baserat på målsättningen att få en grupp sammansatt av olika professioner och verksamhetsområden samt representerande en geografisk spridning.
Sista anmälningsdag: 30 maj 2014.
För ytterligare information:
Sanny Shamoun (kursansvarig) tel.073 461 83 55, 08-790 94 55, sanny.shamoun@sth.kth.se