KTH-lärare fräser mallar till Förklädesfabrikens skyddsdräkter

Bildern föreställer Gabriel Johannesson när han skär ut en mall till skyddsdräkt.
Gabriel Johannesson, verkstadstekniker på Arkitekturskolan, skär ut en av mallarna med hjälp av Arkitekturskolans verkstads CNC-fräs.
Publicerad 2020-05-15

Fredagen den 8 maj var det full fart på Arkitekturskolans makerspace Verkstaden på KTH. Två lärare tillverkade mallar med en CNC-fräs till den ideella organisationen Förklädesfabrikens produktion av skyddsförkläden till äldreomsorgen.

Garbriel Johannesson och Per Fransson dammsuger en av de färdiga mallarna.
Gabriel Johannesson, lärare och verkstadstekniker på Arkitekturskolan, och Per Fransson, har just gjort klart en av mallarna och dammsuger av den.

Det är inte bara skyddsdräkter det råder brist på nu under coronakrisen, det finns även ett stort behov av mallar för att producera dräkterna. Det fick Per Franson , lärare i arkitektur på KTH, upp ögonen för när han var med som volontär på Förklädesfabriken , en ideell popup-fabrik för skyddsutrustning, för några veckor sedan.

– Jag var där och skar och svetsade och Jan Rydén , som jobbar på Förklädesfabriken och som är forskningsingenjör här på Arkitekturskolan, frågade om vår verkstad och vad vi kan göra där, säger han.

Fräste även bordsskivor till skärborden

Tillsammans en kollega tog Per Franson fram ett halvt dussin mallar med hjälp av Arkitekturskolans CNC-fräs (Computer Numerical Control) och fräste ut bordsskivor till skärborden. Som underlag hade de en CAD-fil (CAD är en förkortning för Computer-aided design) från Förklädesfabriken. Innan produktionen kunde komma igång i Arkitekturskolans makerspace Verkstaden, krävdes några justeringar i filen för att testa spårdjup, med mera.

Gabriel Johannesson gör korrigeringar i mallfilen.
Gabriel Johannesson, lärare och verkstadstekniker på Arkitekturskolan, gör korrigeringar i mallfilen.

– Det är viktigt att spåret i mallen gör skärningen enkel men att den samtidigt håller för slitage. Från mönstret, som jag har för mig kommer från en läkare som klippte upp sina skyddskläder, skapades ett mönster som nu används, säger Per Franson och fortsätter:

– Skyddsfilmen som skärs behöver endast “svetsas” ihop i ärmarna. Svetsningen sker med värmepistol så inget ytterligare material behöver adderas.

Förklädesfabriken drivs av volontärer

De nya mallarna levererades fredag förmiddag förra veckan och används nu för fullt.

– Vi har nu två skärbord av den nya varianten igång. Mallarna täcker våra behov, men de slits snabbt, säger Jan Rydén på Förklädesfabriken.

Bild av CNC-fräsen som användes för att tillverka mallarna.
Så här ser CNC-fräsen som användes för att tillverka mallarna ut.

Förklädesfabriken startades under påskhelgen av syskonen Jens Peterson Berger och Lisa Peterson Berger, kulturarbetare och kreatörer. På några dagar hade de fått igång en popup-fabrik i en tom danssal i Farsta och började leverera till skyddsförkläden äldreomsorgen som stod helt utan skydd mot smitta. Förklädesfabriken består nu av en kärna på ett tiotal personer som administrerar verksamheten. Varje dag är det omkring 100 volontärer som hjälper till med produktionen.

– Alla jobbar helt ideellt och allt finansieras via donationer och allt vi producerar skänker vi bort till boenden eller hemtjänst som har störst behov, säger Jan Rydén.

Skriande behov av skyddsdräkter

Det gensvar Förklädesfabriken har fått från volontärer och bidragsgivare har varit enormt stort, konstaterar han. Framförallt är det många enskilda medmänniskor som gjort en stor insats.

Bild av mallfilen i dator.
Så här ser mallfilen i datorn ut.

– Det har kommit många nödrop från äldreomsorg och hemtjänst. Personal och chefer har ibland hört av sig i sista stund, med gråten i halsen. Våra volontärer har åkt runt i hela södra Stockholm och levererat långärmade skyddsförkläden, säger Jan Rydén.

Hittills har Förklädesfabriken tillverkat och levererat cirka 35 000 skyddsförkläden till omkring 80 äldreboenden, geriatrikavdelningar och hemtjänstföretag i södra stockholmsregionen.

Viktigt att skydda äldre och personalen

Bild av de färdiga mallarna.
Så här ser mallarna ut när de är klara.

Det ideella engagemanget till trots menar Jan Rydén att det här är någonting som i ett land som Sverige inte skulle behöva göras av volontärer.

– Men våra äldre behöver skyddas nu och personalen som tar hand om våra äldre behöver sitt skyddsmaterial nu, säger han.

Behövs nya mallar ställer Per Franson och kollegorna på Arkitekturskolan gärna upp.

– Vi tillverkar mallar så länge det behövs. Nu ska vi se över själva produktionsborden och den ställning som plastrullen hänger på, säger han.

Håkan Soold

KTH-lärarna som var med och tillverkade mallar:

Gabriel Johannesson, lärare och verkstadstekniker på Arkitekturskolan, och Per Franson, universitetsadjunkt och chef för Arkitekturskolans avdelning för ljusdesign.

Förklädesfabriken:

Förklädesfabriken  är ett ideellt initiativ som startades av syskonen Jens Peterson Berger och Lisa Peterson Berger, kulturarbetare och kreatörer. Initiativet stöds av koreograferna Anna Grip och Cristina Caprioli på CCAP, en oberoende organisation för produktion och distribution av koreografi, som upplåter sina lokaler i Telestaden till Förklädesfabriken. Förklädesfabriken samarbetar med bland andra Kulturcentret Blivande, Stockholm Makerspace, Studiefrämjandet i Västra Götaland och andra gräsrotsinitiativ i Sverige och internationellt och får ovärderligt stöd av såväl privatpersoner som företag och ett stort antal engagerade volontärer.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH