Hoppa till innehåll

Webbutveckling, systemförvaltning och design

Our take on web, social media and other tech stuff. From the people behind www.kth.se

Var ifrån kommer era besökare?

Trafikkällor för KTH:s besökare

Vi har länge pratat om att få till en del bench marking kring besökstrafik och andra besöksbeteenden, framför allt mellan våra svenska högskolor och universitet. Vi kommer bl.a. att dela med oss av statistiken för månadstrafik så att man enkelt kan jämföra upp- och nedgångar, men i det här inlägget tittar vi på webbplatsens trafikkällor.

I det tidigare inlägget om decembertrafiken: December – dashboard för kth.se i Google Analytics så kommenterade John Wedderburn från Malmö Högskola att det skulle vara intressant att se hur trafikkällorna från resp. universitet och högskola ser ut. Det tyckte vi också, så här kommer vår data.

KTH:s trafikkällor i siffror

Trafikkällor för KTH:s besökare
KTH:s uppdelning av trafikkällor

I stort ser KTH:s trafikkällor ut på följande sätt: C:a 44% kommer från sökmotorer så som Google, Bing och Yahoo. 14% är refererade från andra webbplatser där FacebookEACEAStudera.nu och Bloglovin.com är de som genererat mest refererad trafik.

Sidor med flest refererade besök till www.kth.se under den senaste månaden
Sidor med flest refererade besök till www.kth.se under den senaste månaden

 

Bra att tänka på när man tittar på siffrorna

Innan ni jämför era siffror med dessa så kan det vara bra att veta att vi har justerat ”time out”-tiden till två veckor för vår kampanj-cookie som annars default är satt till sex månader.

Vad betyder då detta?
Om en besökare för första gången kommer via exempelvis en googlesökning så kommer Google vara trafikkällan i de nästkommande sex månaderna även om besökare nästa gång kommer via en länk från exempelvis ett blogginlägg som handlar om KTH.

Det tycker vi är lite missvisande så vi sänkte ”time out”-tiden till två veckor för att få mer realistiskt data. Vill man göra det så är det här koden man måste lägga till i sitt Google Analytics-script:

_gaq.push(['_setCampaignCookieTimeout', 1800000]);

Läs mer här om du vill ändra detta på din site: Tracking Code: Campaign Tracking

Hjälp oss att jämföra data

  • Hur ser era data ut när det gäller trafikkällor?
  • Har du någon idé på hur vi på ett enkelt sätt skulle kunna jämföra månatliga data och vilka aspekter som i så fall kan vara intressant?

Kommentera gärna nedan eller hör av dig om du på något sätt vill samarbeta kring detta.

 

Profilbild
Jag heter Niklas och arbetar som tema lead i vårt webbteam som är ansvarigt för bl.a. www.kth.se, bloggplattformar, den centrala söktjänsten, profilsidor m.m. Jag använder denna blogg för att dela med mig av information som handlar om nya projekt och system som vi utvecklar för våra användare på universitetet.

2 reaktioner till “Var ifrån kommer era besökare?”

  1. För Stockholms universitet är motsvarande siffror under januari månad:
    Search traffic: 42%
    Referral traffic: 31%
    Direct traffic: 27%

  2. Hej Jan!

    Tack för din feed back. Det är intressant att se att det skiljer sig en hel del i direkt- och siterefererade trafiken mellan KTH och SU.

    När du tittar på siffrorna för era siterefererade besök, tar du bort SU:s subdomäner från den trafiken då så att du bara får med externa siter i det refererade datat?

    Jag gör så här:
    När jag tittar på TRAFFIC SOURCES -> Sources -> All traffic så klickar jag på ”advanced” bredvid sökfältet för innehållslistan. Där väljer jag Exclude – Source/Medium – Containing – kth.se så att jag inte får med några interna referres i statistiken.

    En annan sak vi är noga med hos oss är att (i så stor utsträckning som möjligt) inte skicka med länkar i massmailutskick som jag antar blir direkttrafik i slutändan.

    Vet du hur ni förhåller er till det?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *