Hoppa till innehåll

Webbutveckling, systemförvaltning och design

Our take on web, social media and other tech stuff. From the people behind www.kth.se

Tillbaks till framtiden – med responsive design

För snart två år sedan publicerades blog-inlägget Responsive Web Design av Ethan Marcotte. Den har fått stort genomslag på senare tid, ett lunchföredrag jag och några av mina kollegor besökte i torsdags hade blivit fullbokat med råge, trots att man fyllt salen till max kunde inte alla som önskade vara med. Vad är hypen?

What’s the buzz, tell me what’s’a happening? 

Ett tecken på att man blir äldre är när man känner igen hur saker går igen, och jag kan förundras lite över buzzen med responsive design, för det är väldigt lite av det som egentligen är nytt. När webben som vi känner den idag kom till, i realiteten med NCSA Mosaic under 92-93, var den tokresponsiv. Så responsiv att text-webbläsare var vanliga och förutsattes fungera. Att informationen var i fokus, och inte presentationen av den, var självklart och att titta på en sådan sida hade fungerat i vilken mobiltelefon som helst, även de med ren textdisplay.

När webben några år senare slog igenom stort kommersiellt blev den inte längre en angelägenhet bara för akademi och forskning, utan nu klev AD:arna in på arenan. Företagens grafiska profiler, framtagna för tryckt media, skulle manifesteras även på nätet. Trycket drev mot att på olika sätt tvinga fram den typografiska kontroll man var van vid ifrån tryckt media även på nätet, istället för att anpassa sig till det nya formatet,  eller bristen på det.

På webben manifesterades den klassiska typografiska designen av att man införde fast bredd på webbsidor, med död yta runtomkring, samt en ständig, futil jakt på pixelperfekt likhet mellan olika webbläsare, vad nu exakt det skulle vara bra för. Utvecklare har vridit sig i plågor medan de genom åren har misshandlat tabeller, frames, bilder med mera å det grövsta för att tvinga fram AD:ns visioner. CSS har successivt anpassats för att hantera den här problematiken. Målet bakom kulisserna är att försöka tillfredsställa formgivarnas krav på kontroll utan att man ska behöva göra våld på sidans egentliga innehåll så att vi kan återgå till en mer semantiskt rimlig markup med bibehållen layout.

Men intresset för det har varit måttligt. Det var ju strunt samma så länge sidan ser ut som den ska. Sedan kom iPhone. Det hade länge talats om den mobila webben utan att särskilt mycket hade hänt, men nu satte det fart. Plötsligt var det kapabla, men väldigt små skärmar som surfade på webbplatserna, dessutom med en påfallande köpglad surfare bakom skärmen. Och webben var inte gjord för dem. Det hela förvärrades snabbt av att det dök upp en uppsjö av olika enheter med olika storlekar och förmågor.


– adamr / FreedigitalPhotos.net

De initiala lösningarna var anpassade webbplatser, med stympat innehåll. Och appar, också med stympat innehåll. Inte helt överraskande visar det sig att användarna ganska ofta väljer klicka förbi dem och att gå in på den vanliga webbsidan ändå. Ganska snabbt är också de specialanpassade lösningarna på väg att bli en förvaltningsmässig mardröm. Och inte bara för producenterna. Tro mig, appar har varit i skriket, men användarna kommer att tröttna på att underhålla en flora av dem som ska uppdateras var och varannan vecka.

Entré media-queries, det enda som egentligen är någorlunda nytt, och vi har en möjlighet att anpassa det befintliga materialet till olika enheter, utan att dra på oss en kolossal förvaltningsbörda. Nyckeln till det hela är att vi fått en någotsånär enkel möjlighet att anpassa antalet och ordningen på kolumnerna i presentationen, inte bara bredden på dem.

En semantiskt rimlig markup är grunden för att det ska gå att genomföra. Dvs en sida som i grunden är så enkel så att den kan visas på vilken enhet som helst. Och så är vi tillbaka där vi började, men med möjligheten att lägga till olika avancerad layout för de enheter som klarar det. På vägen kommer de med olika handikapp att bli gladare. De som livnär sig på att göra appar kommer däremot att se marknaden krympa en del.

Profilbild
Jag arbetar som chef över IT-arkitekturgruppen på IT-avdelningen på KTH.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *