C-awards

I onsdags begav jag och fem klasskompisar oss till Norrköping för att deltaga i den årliga tävlingen C-awards där vi blivit nominerade i kategorierna Kreativ teknisk tillämpning och Bästa affärsmöjlighet för vårt projekt RiksdagsViz.

Foto: Fotograf Ristenstrand

Det var ett heldagsäventyr i Norrköping som bjöd på mycket, bland annat en föreläsning av Crazy Pictures där vi fick höra om hur specialeffekterna till filmen Den blomstertid nu kommer skapades.

Foto: Fotograf Ristenstrand

Sen körde vi lite mingel där vi berättade om vårt bidrag samt en spontan 40-sekunders presentation av projektet. Detta ledde till ett par hetsiga minuter där vi skrev ett snabbt tal.

Foto: Fotograf Ristenstrand

Efter mycket minglande, presenterande och middag(ande) så var det dags för prisutdelning i de olika kategorierna. Tyvärr vann vi inte i våra kategorier men det gjorde däremot andra KTH-bidrag från KTH:s vilket gjorde att prisutdelningen ändå fick en silver lining.

Foto: Fotograf Ristenstrand

// Oscar

Lantbruk + ingenjör

Skolan är äntligen över för detta år (tack vare att terminen slutar några veckor tidigare i USA än i Sverige)! Jag kommer att stanna kvar i några veckor för att resa runt innan jag åker hem för att börja mitt sommarjobb.

Första stoppet var ett besök på en ranch (en hästgård) i Wyoming. Nog för att jag gillar hästar, men det som fascinerade mig mest var hur deras bevattningssystem fungerade. Gården försörjde sina hästar med det hö som de odlade under året. Åkrarna behövde (såklart) tillgång till vatten och när snön smälte bildades det en flod i närheten. De gårdsansvariga hade tagit hjälp av en ingenjör för att beräkna och bygga en vattensluss som filtrerade bort trädgrenar och löv som flöt med. Via vattenslussen passerade vattnet via mindre åar genom gården och ut till bevattningssystemet.

Det finns otroligt många olika ämnesområden som en ingenjör kan arbeta inom. Allt är verkligen inte ett 8-17 kontorsjobb, utan många av arbetena innebär att du får arbeta ute på ”fältet”.

Tyvärr har jag ingen bild på vattenslussen, däremot får ni se hur vacker naturen var runt gården.

Jag och hästen Joe på en tur i Rocky Mountains.
Efter en morgonfodring av det hö som gården odlar.

//Madde

Att välja egna kurser

När man väljer att läsa ett program så som Civilingenjörsprogrammet inom Industriell Ekonomi så innebär det att majoriteten av kurserna är förutbestämda. Tanken är ju att du ska läsa vissa kurser för att kunna ta ut en viss examen. Däremot har man möjlighet att välja några kurser. Antalet valbara kurser skiljer sig åt mellan de olika programmen på KTH. Jag hittills har under min tid på KTH valt fyra egna kurser. Dessa kurser är Retorik, Entreprenörskap, Tillväxt och Globala energimarknader och system i omvandling.

Retorik – tala och skriv med genomslagskraft (7,5 hp): I denna kurs fick vi lära oss mer om att skriva slagkraftiga texter och tala inför publik på ett strukturerat och effektivt sätt som är anpassat efter mottagare. Vi gick även igenom retorikens teoretiska grunder. 

Entreprenörskap (6,0 hp): Kursen Entreprenörskap avslutades med att vi fick utveckla en egen affärsidéer och pitcha den för ett företag. Men innan dess hade vi lärt oss om hur det är att starta ett eget företag genom att experimentera i en simulering.

Tillväxt (7,5 hp):  Kursen TiIlväxt hölls via SSES (Stockholm School of Entrepreneurship). Genom inspirerade föreläsningar fick vi en förståelse för hur företag växer och vad det innebär för samhället som helhet. Kursen uppmuntrade till diskussion så vi hamnade i längre samtal om till exempel hur motivation skapas och kan användas.

Globala energimarknader och system i omvandling (6,0 hp): I denna kurs utgick vi från individuella projekt som vi själv fick välja. Jag valde att kolla närmre på utvecklingen av prosumenter (alltså personer som konsumerar  och producerar) inom solcellsindustrin i  Sverige . Samtidigt hölls föreläsningar som skulle underlätta arbetet med våra projekt och fördjupa vår kunskap angående energimarknader.

//Malin

Kravallen!

Foto: Sektionen för Industriell Ekonomi

Idag är det dags! Ikväll hålls den största studentfestivalen i Stockholm. Kravallen kallas denna endagsfestival och den anornas av studenter från Industriell Ekonomi. Under Kravallen förvandlas Maskinparken på KTH till ett festivalområde och något som kan liknas vid ett mini-summerburst uppstår. På scenen i år är bland andra Arc North, Manse och Arman. 

Foto: Kravallen

//Malin

Nominerade i C-awards!

Förra perioden tog jag kursen Informationsvisualisering som jag skrev om här och här. Tillsammans med fem andra klasskompisar skapade vi RiksdagsViz som slutprojekt i kursen! Efter kursens slut så fick vi rådet att skicka in bidraget till den årliga tävlingen/galan inom visualisering: C-awards. Kul nog så blev vi faktiskt nominerade i två kategorier!

Nu väntar bara galan på onsdag nästa vecka när vinnarna blir utnämnda!

Lite bakgrund till projektet: Under det senaste valet och månaderna efteråt när Sverige inte hade en ny regering upplevde vi i projektgruppen att många uttryckte ett växande missnöje mot politiker och politik i stort. Vi kände att det saknades tydligt presenterad information om vilka våra politiker är, hur de röstar, om de röstar enligt sin partipolitik och hur alla partiers röster och åsikter egentligen jämför sig med varandra.

Vi tog därför saken i egna händer och började granska Riksdagens öppna API och såg att det fanns mycket potential att visualisera all den data som fanns tillgänglig på ett lättförståeligt sätt.

// Oscar

Prata som en KTH-student

Att vara student på KTH innebär att man lever i en liten bubbla. I denna lilla bubbla har vi liksom utvecklat ett eget språk med förkortningar på allt. För att ni ska hamna steget före och kunna hänga med i snacket redan nu tänkte jag dela med mig av en lista med ord/förkortningar som jag använder ofta. 

AK (Akademisk kvart): Detta kallas kvarten mellan den schemalagda starttiden och den faktiska starttiden. I vår scheman står det tills exempel att föreläsningen börjar kl. 10.00 men i och med att det är ak så börjar föreläsningen egentligen kl. 10.15. Detta gäller i princip så länge inget annat anges, dock aldrig vid tentatillfällen. 

Asse (kursassistent): En asse är en student som arbetar via KTH och hjälper till med utbildningen i en kurs. Man kan till exempel ha uppgiften att hålla i övningar eller rättar inlämningsuppgifter.

CINEK: Detta är en förkortning för civilingenjörsprogrammet inom industriell ekonomi. Många kallar programmet för INDEK, men det är egentligen beteckningen för något annat (se förklaring längre ner i listan).

Envarren (Envariablesanalys): På KTH förkortas i princip alla kursnamn, vi säger till exempel ”envarren”(envariabelsanalys), ”meken” (mekanik), ”diffen” (differentialekvationer), ”elektron” (elektroteknik) etc.

Exjobb (Examensarbete): Examensarbetet är en kurs på 30 hp som utgörs av att skriva och presentera en uppsats. Examensarbetet bygger på ett förslag från ett företag, från KTH eller från någon annan organisation. Detta arbetet skrivs under hela den sista terminen på KTH.

Gasque: Tillskillnad från en sittning som är en lite enklare tillställning så är en gasque en lite finare middag inom en kår, sektion eller liknande.

i-Sektionen: Alla studenter tillhör en sektion baserat på den utbildning de läser. Sektionen bedriver näringslivsverksamhet, studiesociala aktiviteter och påverkar sin utbildning i studienämnder och utbildningsutskott. Sektionen som kallas i-Sektionen är till för studenter som läser på CINEK.

INDEK: CINEK brukar lite slarvig kallas för INDEK, men INDEK är i själva verket beteckningen för all verksamheten inom industriell ekonomi och organisation. KTH är uppdelat i tio skolor och en av dessa kallas skolan inom Industriell teknik och management (ITM-skolan). ITM-skolan inkluderar verksamhet inom industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi och organisation och ledning.

Kexet (Kandidatexamensarbetet): Kandidatexamensarbetet är en kurs på 15 hp som sker på grundnivå, alltså som avslutning på de fösta tre åren på KTH. I likhet med exjobbet kan denna uppsatskurs göras via ett företag, KTH eller från någon annan organisation. Mitt kex skrev jag via Ingenjörer utan gränser och handlade om småskalig biogasproduktion i Kenya.

Mottagningen: Under första veckorna välkomnas nyantagna stundeter av äldre studenter inom samma program via något som kallas mottagningen. Mottagningen är till för att nyantagna stundeter ska lära känna både varandra och KTH samt för att få svar på frågor om utbildningen och studentlivet.

N0llan: Nyantagna stundeter på CINEK kallas under sina allra första veckor för n0llan. Detta kallas de enbart under mottagningen innan de tillslut blivit faktiska ettan. 

Ovve (Overall): Detta är ett plagg som bärs på diverse tillställningar och event. Varje sektion har sin egna färg på ovven, studenter på  i-Sektionen känns igen på sina bruna ovvar.

Pub: Varje fredag öppnar Nymble (kårhuset) upp baren så att den som önskar kan slinka in för en kall öl, hänga i baren med en drink eller för att varva ner med goda vänner. Även sektionerna ornar pubar regelbundet. 

Schmeck: Schmecken är en mössa som bärs av teknologer vid både fina och mindre fina tillställningar. Det är till exempel tillåtet för studenter att bära schmeck på Nobelbanketten men den kan även bäras under mottagningsveckornas alla tokiga event.

Släpkurs: Även då man inte klara en kurs så fortsätter studierna vid KTH. Detta innebär att du får en kurs som släpar efter och som du kommer behöva ta ikapp vid sidan av dina fortsatta studier.

Spex: En humoristisk musikalteater där publiken har möjlighet att påverka utfallet på scenen genom så kallade utrop. Ett utrop  kan till exempel vara  ”omstart” vilket innebär att man som publik får se en rolig eller intressant sekvens igen med en liten twist.

THS (Tekniska Högskolans Studentkår): THS drivs av KTH-studenter med fokus på studenternas rättigheter. THS har ett nära samarbete med KTH och medlemmar har möjlighet att påverka både studier och studiesociala aktiviteter. Inom kåren finns en hel del föreningar som sysslar med allt från dykning till fotografering. I kårens lokal som kallas Nymble anordnas bland annat cocktailpartyn, pubar, filmkvällar, företagsevent eller finsittningar.

//Malin

Att skapa en prototyp

Om man som jag är nyfiken på att skapa användargränssnitt och förstå hur man kan skapa system som är både funktionsrika och intuitiva för användaren så kan jag tipsa om ett program som jag har lärt mig att använda under min tid på KTH. Programmet/appen heter Sketch och har sedan ett tag tillbaka varit industristandarden inom UX-design.

Related image
Sketch-loggan

Här nedan ser ni hur en simpel prototyp är uppstrukturerad. De olika bilderna är olika artboards som föreställer applikationens olika vyer. De gula linjena mellan alla artboards är hotspots som möjliggör att man kan trycka på knappar/skärmen och föras till nästa vy.

Nästa bild föreställer en lista av alla s.k. symboler (tänk komponenter) som man kan skapa och redigera för att sedan använda i sin design.

Här ser ni den simpla prototypen som vi gjort för en kurs in action!

Sketch kostar dock pengar men lyckligtvis så finns det ett nästan lika bra gratis prototyp-program som jag varmt rekommenderar: Adobe XD!

// Oscar

Porters Spex 2019

Det finns vissa saker som får mig väldigt taggad på att vara student så som att till exempel gå på spex. Mitt programs sektion anordnar varje år ett så kallat Porters Spex av gruppen som kallas iSpexet. Ett spex är en humoristisk musikalteater där publiken har möjlighet att påverka utfallet på scenen. Genom att ropa ut ”omstart” får man som publik se en rolig eller intressant sekvens igen med en liten twist. Det är bara fantasin som sätter stopp för utropen, det kan till exempel ropas ”baklänges”, ”ombytta roller” eller ”på franska”. 

Foto: iSpexet

Året Porter Spex hete ”OLYMPUS – eller Det är viktigare att vina än att Delta”.  För att ni ska få en liten hint om handlingen tänkte jag att jag ska dela med mig av den information som publiken fick av iSpexet i samband med föreställningen.

”Akt 1: Hera, Athena och Hermes återvänder till Grekland efter det utdragna Trojanska krigets slut. Alla är inte lika nöjda med krigets utgång och är Grekland verkligen som det en gång var? Panos, en ung man på jakt efter sin okände far offrar till gudarna för en säker resa.

Akt 2: På Olympus har tiden till synes stått stilla. Zeus, gudarnas konung och vinguden Dionysos hälsar de anda gudarna välkomna tillbaka. Hera vill gärna veta vem som kan vara Panos okände pappa och hennes misstankar riktas genast mot Zeus.

Foto: iSpexet

Akt 3: Gudarna beslutar att följa med Panos till Underjorden för att fråga Panos avlidna mamma vem hans far egentligen är. På vägen inser de den fulla vidden av den katastrof som har drabbat Grekland.

Akt 4: Väl i Underjorden stoppas gruppen av gränskontroll. Sedan Hades utträde från Olympus har striktare regler införts som gjort det betydligt svårare att koma in i dödsriket, död som levande. Väl inne möter de Hades och hans fru Persephone men det blir ett allt annat än kärt återseende. 

Akt 5: På Olympus härskar endast en Gud och i Underjorden sitter resterande fängslade för alltid. Hur ska detta sluta? Och vem är egentligen Panos föräldrar?” – iSpexet 2019

//Malin

Studiebesök på Netlight

I onsdags besökte jag och några andra från Medieteknik företaget Netlight som ligger på Regeringsgatan. Jag har tidigare skrivit om studiebesök som jag haft i anslutning till min utbildning här, här och här och alltid kommenterat om hur givande det är att få perspektiv på sin utbildning och framtid. Studiebesöket på Netlight var verkligen inget undantag.

Medietekniksalumnen Mårten som tog emot oss berättade om Netlight och att de är ett snabbt växande IT-konsultföretag som grundades här i Stockholm med 1200+ anställda och flera kontor i Europa. Han nämnde också det finns olika områdena som man kan jobba inom på Netlight däribland Management/UX/UI/Utveckling etc. och att roller såsom Product Owner, Scrum Master, Technical Lead etc. är vanliga trots att vi som studenter kanske inte tänkt på att dem finns. Vi fick lära känna Mårten och hans resa genom KTH och hur han hade känt att KTH gynnat honom i sin karriär. Han tyckte att KTH gett honom verktygen för att angripa alla möjliga typer av problem och att det var ovärderligt.

Jag tyckte verkligen om att han ställde upp på att svara på alla våra frågor och att han var kvalificerad att ge oss tips eftersom han har gått igenom samma sak som oss. Han gav oss råd kring vår stundande exjobbs-sökande, vad man ska tänka på när man söker jobb i framtiden och mycket annat.

Det var omöjligt att inte ta kort på deras häftiga kontor.

Det nyttigaste från besöket var hans tips till oss som fortfarande pluggar:

  • Åk på utbyte om du kan
  • Oroa dig inte om vad som kommer härnäst, fokusera på nuet
  • Du pluggar för att bli en problemlösare, inte en specialist
  • Arbetslivet är mindre stressigt än att plugga (han lovade)
  • Välj det som du är personligt motiverad av framför något prestigefullt
  • Du är grym!
Gruppen som gick på studiebesöket 🙂

Allt som allt så var det ett väldigt givande studiebesök som gav mycket tack vare Mårtens entusiasm och villighet att svara på alla våra frågor 🙂

KTH direkt efter gymnasiet

Malin har berättat att hennes väg in till KTH var via 3 sabbatsår, som hon bland annat spenderade i England och i Sverige. Läs mer om dem här, här och här. För mig var det annorlunda. Jag gick direkt från gymnasiet till universitetet utan avbrott. Är det något jag rekommenderar eller ångrar?

Faktorer som fick mig att välja att plugga istället för att ta ett sabbatsår var:

  • jag var inte skoltrött,
  • majoriteten av mina klasskompisar på gymnasiet skulle plugga vidare,
  • jag hade inga pengar att resa för,
  • jag kände mig inte sugen på att skaffa ett 8-17 jobb,
  • jag var orolig för att jag aldrig skulle börja plugga efter ett sabbatsår

I mina ögon fanns det två saker som man kunde göra under ett sabbatsår: jobba eller resa. Jag kände mig inte tillräckligt mogen för att resa jorden runt på egen hand, så det alternativet var uteslutet. Idén om att börja ett heltidsjobb fick mig att känna att utan en utbildning så kunde jag inte få ett jobb som var roligt nog att gå till varje dag. Jag kände mig begränsad i valmöjligheterna av jobb. Dessutom var jag rädd för att jag aldrig skulle orka börja plugga när jag väl hade jobbat ett tag.

Observera att detta var mina farhågor som nybliven 18-åring, och behöver inte alls vara sanna för andra personer!

Med dessa tankar i huvudet tackade jag glatt ja till utbildningen på KTH. Det var skönt att veta att jag skulle gå i skolan och få ett schema att följa under mina fem kommande år. Jag slapp behöva fatta några större beslut som att till exempel söka jobb (och tacka ja till det) eller bestämma en resrutt för flera månader av resande.

Ångrar jag det i efterhand?

I årskurs tre när jag studerade en termin i Singapore och backpackade i en månad innan vårterminen började på KTH kände jag att jag ångrade det. Jag fick blodad tand av att se nya kulturer och ångrade att jag inte hade tagit ett sabbatsår för att resa. Jag trodde i stunden att den möjligheten var förbipasserad, och att jag inte skulle kunna resa och möta människor från andra delar av världen på samma sätt som om jag åker på endast några få veckors semester. Nu, 2,5 år senare har jag ändrat min åsikt.

Istället är jag glad att jag började plugga direkt. För helt ärligt var jag inte redo att resa på egen hand efter gymnasiet. Tack vare KTH har jag kunnat kombinera studier med att resa. Vilket har gjort att jag lärt känna locals i länderna, och inte bara fler backpackande turister på olika hostel. Som jag skrev innan gjorde jag ett utbyte till Singapore, där jag även passade på att resa i en månad i Australien, Nya Zeeland och Hong Kong under vinterlovet. Två somrar i rad har jag tagit sommarkurser i Polen och i Spanien. Detta år studerade jag i USA. Gemensamt för alla fyra tillfällen är att jag fick uppleva kultur, resa till platser som en typisk turist inte skulle besöka och jag fick vänner som jag hälsat på i efterhand (och kommer att besöka i framtiden).

Alva (Civilingenjör Datateknik) och jag i årskurs 3 när vi backpackade på Nya Zeeland efter ett halvår av utbytesstudier.

Genom att jag gör detta år av studier i USA förskjuter jag mina studier med nästan ett år. Jag pratade med min chef jag hade förra våren (på mitt traineeprogram) om att jag såg det som min sista chans till att få resa under en längre period. Min chef höll inte alls med och sa att man blir aldrig för gammal för att ta ett år uppehåll för att resa! Det fick mig att tänka om. Att ta tid för att upptäcka världen går utmärkt att göra senare i livet. Om man inte känner sig redo efter gymnasiet betyder det inte att möjligheten går förlorad.


Summa summarum: jag ångrar mig inte att jag började universitetet direkt efter gymnasiet. Jag var inte skoltrött och jag visste att jag ville bli ingenjör. Dessutom var jag inte redo att resa eller jobba på heltid. Nu i efterhand vet jag att jag kan ta ett år till att resa om jag vill det senare i livet och jag har fått många möjligheter till att upptäcka världen via KTH!

//Madde