Att få underkänt

Tenta resultaten har kommit, skriver någon på Facebook. Det knyter sig i magen men jag stänger av tankarna och låter fingrarna navigera sig till resultatsidan för att öppna filen med den rättade tentan. Det tar tid innan filen laddat klar men sen dyker den hastigt upp och där står det, F – jag är underkänd i kursen.

Det kan vara så att man hade svårt att greppa kursens innehåll, att man inte får ihop allt under själva tentatillfället eller att livet helt enkelt kom i vägen. Oavsett anledning så har många av oss som tillbringat några år på KTH kuggat en tenta. Vad hände då? Vad gör man när man precis fått ett F på en tenta?

Egentligen händer inte så mycket. Man måste såklart göra om tentan till dess att man får godkänt. Det fina med KTH är att det inte finns någon gräns för hur många gånger man får skriva tentan utan man kan skriva omtentor till dess att man är nöjd med sitt resultat. Ett underkänns kommer inte heller påverka framtida resultat, har man fått F finns inget som hindrar en från att få A på en omtenta.

Det är absolut segt att behöva skriva tentan igen men annars är det inget att stressa över. För min del har det varit väldigt nyttigt att prata om mina kursresultat med mina kursare. Då märker man att även personer med fantastiska betyg kan ha den där kursen i mekanik som de omtentat fyra gånger och det gör inget. Oavsett hur tuffa kurserna känns på KTH så kommer man att ta sig igenom dem förr eller senare.

//Malin

Konsten att undervisa

På Medieteknik har vi en kurs som sträcker sig över tre år och som ämnar att hjälpa oss att reflektera över vår framtida yrkesroll som civilingenjörer samtidigt som man diskuterar erfarenheter och kurser med äldre och yngre studenter. I den kursen hade jag Björn Hedin som handledare och han råkar vara djupt intresserad av pedagogik och vad som krävs för att förbättra lärandemiljön på KTH.

Nyligen blev han intervjuad i KTH Magazine där han delgav sina resultat från många år av forskande och samtal med professorer och studenter. Bland har han myntat ett nytt begrepp som beskriver ett fenomen som jag tror att vi alla stött på tidigare: Dålig kurshygien. Med det menar han t.ex. ”Salar som inte är bokade, labbuppgifter som inte lämnas ut i tid, dataprogram som inte är installerade i datorerna.” och annat som får studenter ”att tappa suget”. Detta kan resultera i att annars intresserade och motiverade studenter får E i en kurs trots att innehållet i kursen egentligen är stimulerande.

Ett citat från intervjun angående betygssättning som jag verkligen håller med om är ”Jag har märkt att det är bättre att starta från noll, där E är noll, och jobba uppåt i stället för att utgå ifrån A och sedan dra av för allt som inte blev perfekt.”. Ett annat pedagogiskt knep som Björn själv strävar efter att implementera i sin kurser är delmål. Utan dessa riskerar studenter att ligga i ide fram tills veckan innan tenta och sedan hetsplugga utan att få någon djupare bestående kunskap.

Här är de bästa tipsen som Björn har för lärare som vill lyckas i sin undervisning. Kan absolut komma till nytta för oss studenter i framtiden också!

  • Var engagerad i ämnet.
  • Förbered det administrativa så att allt fungerar.
  • Förbered intressanta och meningsfulla uppgifter till studenterna.
  • Börja på en lätt nivå och levla sedan upp svårighetsgraden.
  • Utarbeta flera olika svårighetsgrader på kursen så att alla får en utmaning.
  • Sätt upp delmål så att alla kommer i gång och sätter sig in i ämnet.
  • Gör avbrott senast efter 20 minuter vid föreläsningarna genom att kasta ut en fråga eller be dem att diskutera något i mindre grupper. Annars tappar studenterna lätt fokus.
  • Lyssna på studenterna och visa att du verkligen vill förmedla kunskap.

Läs hela intervjun här!

Ansökan till vårens utbildningar

Funderar du på att börja plugga till våren? KTHs ansökan till vårens utbildningar är öppen. Du har fram till den 15 oktober att anmäla dig.

Det är en handfull av utbildningar som startar under våren. Bland annat tekniskt basår och tekniskt basår termin 2. Ansökan gör du via antagning.se!

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om varje utbildning:

Teknik och ekonomi 180 HP
Tekniskt basår 60 HP
Tekniskt basår, termin 2, 30 HP
KU för ingenjörer med avslutad utländsk utbildning 120 HP
KU för arkitekt med avslutat utländsk utbildning 120 HP

//Madde

Cutting Edge

En lyx med att vara med i studentorganisationer på KTH är ofta att man får följa med på coola företagsevent! I onsdags fick vi i Armadas IT-team möjligheten att åka till Ericssons huvudkontor för att få en middagsföreläsning om innovation och hur Ericsson jobbar med ”cutting edge”-teknik. Vi fick lyssna på två anställda vars uppdrag går ut på att skapa fungerande prototyper i vitt skilda projekt som hanterar t.ex. blockchain, AI och ML för sedan utvärdera om prototypen är värd att investera mer tid och pengar i. Jag fick känslan av att de hade ett väldigt fritt arbete tack vare att de var otroligt kompetenta och kunde programmera praktiskt taget vad som helst i valfritt språk. Jag blev imponerad samtidigt som jag blev lite skrämd av hur mycket de verkade kunna 🙂

Det är lätt att fastna i sin lilla pluggbubbla och glömma bort att det faktiskt finns en hel värld bortom KTH där riktigt coola saker sker. Fortfarande känns det lite lustigt att jag är inne på mitt fjärde år (jag började väl nyss?) och inom loppet av ca två år kommer att vara utexaminerad och vara ute i arbetslivet ”på riktigt”!

Häftigt kontor har de!

Nu har jag ju varit på många studiebesök under mina år på KTH (alltifrån Sveriges Radio till tryckerier) och varje gång blir jag lika inspirerad oavsett branch. Mitt tips till dig är att engagera dig lagom mycket i KTH:s studentliv och dess studentorganisationer så att du kan njuta av de förmåner och den erfarenhet som kommer med det. Dessutom är det aldrig för sent att engagera sig! Jag började i årskurs tre och sedan dess har jag hunnit med en hel del 🙂

 

Stockholm School of Entrepreneurship

Mitt i en stund av intensivt slösurfade så snubblade jag över Stockholm School of Entrepreneurship (SSES). De skulle anordna något som de kallade ”breakfast talk” angående Behavioural Finance for Entrepreneurs. Intressant, tänkte jag och eftersom att jag läser en kurs inom entreprenörskap anmälde jag mig till eventet.

I fredags var det dags, jag begav mig ganska förvirrat bort till SSES. När jag en timme senare lämnar SSES är jag väldigt inspirerad, tankarna snurra runt kring hur vi i affärssyfte kan förstå och utnyttja det mänskliga beteendet. Visst är det en cool grej att kunna göra som KTH-student – att helt gratis kunna gå på en lärorik workshop där man dessutom träffar människor som också är nyfikna på entreprenörskapsvärlden. Nu har jag även förstått att de erbjuder andra workshops, bootcamps och kurser. Kurserna kan till och med läsas som en del av utbildningen på KTH.

//Malin

Representerar KTH

Denna blogg är inte om mode, men dagens outfit visade sig vara värt besväret! Efter lunchen skulle jag och mina projektmedlemmar ha ett möte med vår professor i Security kursen. I korridoren utanför professorns kontor blev vi stoppade av en förbipasserande person som sa ”Kommer du ifrån KTH? Jag har pluggat där” (på engelska såklart).

Tyvärr hade vi bråttom till mötet och hann bara utväxla några få ord. Förhoppningsvis springer vi på varandra igen. Synd att jag inte tog med mig hela min KTH-kollektion som jag har samlat på mig efter att ha jobbat X antal event under fyra år på KTH. Det är nog lika många T-shirts som jag packade ner till USA. Alltid roligt att prata med någon som har en koppling till KTH!

Kan knappt tro mig själv att jag skriver detta: tja tja bloggen, här är dagens outfit!

//Madde

Allt är inte bara formler!

Det är lätt att tro att alla kurser på KTH bara består av formler och övningsuppgifter. Men i kursen Media Technology and Interaction Design är vi långt ifrån dammiga böcker och har fått det spännande uppdraget att förbättra eller förädla någonting som rör video- eller podcastmediet. Detta sker i projektgrupper som samlar in egen research, genomför användarstudier, läser på om goda interaktionsmönster och börjar prototypa. Min projektgrupp har valt att fokusera på podcastmediet och hur man kan förbättra den sociala upplevelsen av att lyssna på just podcasts. Det spännande med kursen är att designprocessen är iterativ d.v.s att vi kontinuerligt förbättra vår lösning utifrån feedback och kritik.

Nedan är några low-fi sketcher där vi bollar runt idéer med hur man ska få in en community-del i podcastlyssnadet! Under de kommande veckorna kommer utseendet och funktionaliteten av vår lösning definitivt att förändras i takt med att vi får en tydligare bild av användarnas behov.

Från en presentation vi hade i fredags!

Det är ju som sagt lätt att tro att KTH är fantasilöst och torrt när sanningen är den direkt motsatta! Här flödar kreativitet och idéer mer än vad jag någonsin tidigare stött på 🙂

Kurser under höstterminen

Sist ut med att presentera höstens kurser är jag! Ni hittar Oscars och Malins kurser i tidigare inlägg. Mina kurser denna termin skiljer sig ganska mycket från deras val av kurser. Därför får ni en liten förklaring till varför jag kan göra det.

Eftersom att jag går mitt femte år har jag endast kvar:

  • 30 HP av kurser
  • 30 HP masterarbete

Mitt masterarbete har jag valt att göra när jag kommer hem från mitt år utomlands. Alltså kommer jag kunna ta två terminer (30 + 30 HP) med kurser under detta läsår. Det innebär att jag kan läsa 30 HP som jag vill tillgodoräkna till mig masterutbildning på KTH, och restrerande 30 HP kan jag göra vad jag vill med.

Dessutom är 22,5 av mina 30 HP av kurser valfria kurser. Vilket betyder att jag kan tillgodoräkna ämnen som inte faller under kategorin IT till min masterutbildning, om jag vill.

Med detta i åtanke har jag valt att läsa tre kurser under höstterminen.

Från en föreläsning i säkerhetskursen. Vi är under 20 elever.

CS 839: Topics in Security and Privacy Technologies (3 credits)

Innehållet kretsar kring fyra områden: Differential privacy, Applied cryptography, Language-based security och Adversarial Machine learningKursen följer en liknande struktur som en kurs jag läste i P1 förra året. Där läraren håller i några få föreläsningar och sedan håller studenterna i egna seminarier där de presenterar ett whitepaper (ett forskningsarbete) och slutligen skriver en rapport på det området. Ingen tenta!

Mitt skrivbord i klassrummet första dagen i skolan

ART 448: Making Comics (4 credits)

En kurs om hur man tecknar serier! Jag har alltid gillat att rita och försökte hitta en kurs inom deras Art department som skulle passa mig. När jag upptäckte att läraren hade en Tumblr-sida för kursen föll jag pladask för kursen och registrerade mig direkt. Har inte ångrat mig en sekund sedan dess. Vi har väldigt roliga övningar som får min kreativa sida att explodera av glädje. Till exempel denna vecka är den dagliga läxan att rita 4 rutor/paneler av händelser från gårdagen, där jag själv ska vara med i bilden som batman. En hel del läxor i kursen, eftersom den är värd hela 4 credits. Normalt är kurserna 3 credits.


Klassrummet är en Mac-datorsal. Varje lektion börjar med 2 minuter av meditation.

ART 176: Digital photography for Non-Major (4 credits)

Kursen går igenom grunderna i fotografering och redigering av bilder. Mycket läxor där vi bland annat ska skriva ut våra bilder och ge varandra kritik. Det är en midterm (tenta i mitten av terminen) och sedan ett avslutande fotoprojekt innan jul.

//Madde

Affärsidéer hos Bisnode

Igår morse lyckades jag navigera mig hela vägen ut till Bisnode i Solna. Men, vilka är Bisnode? Och vad gjorde vi där?

Bisnode är ett företag som använder lokal och global data för att skapa relevanta beslutsunderlag till sina kunder. Företaget tolkar stora datamängder för att se mönster, trender och konsumentbeteenden. Tanken är alltså att det ska bli enklare för kunderna att fatta beslut angående deras verksamhet.

Jag var där tillsammans med mina kursare i ME2603 Entrepreneurship. Vi ska arbeta fram olika affärsidéer där vi kan utgå från Bisnodes data. Detta skulle till exempel kunna vara en idé om hur P-böter kopplas direkt till föraren genom din informationen som finns kring bilen (istället för de gula-lapp-systemet som finns idag). Vi ska kontakta eventuella kunder som kan vara intresserade av våran affärsidé och om drygt en månad kommer vi tillbaka till Bisnode. När vi är tillbaka ska vi presentera vår idé för att få respons från några företagsrepresentanter.

//Malin

Hur tar man sig smidigast runt på campus?

Som student på KTH kan man ibland bli trött på att behöva gå långt på campus när tiden är knapp. Lyckligtvis har det under det senaste året kommit några nya transportmöjligheter till Stockholm och KTH som passar oss studenter!

EU-bikes

Lanserades för mindre än en månad sedan genom att placera ut 1500 cyklar överallt i Stockholm och inte minst på KTH-campus. Fungerar genom att man skannar en QR-kod, som är unik för varje cykel, via en app som i sin tur låser upp cykeln och ansluter mobilen till cykeln via Bluetooth. Betalningen sker smidigt nog i appen.

Fördelar: Kostar bara 5kr/30min. Eftersom det finns så många tillgängliga cyklar så är det inte svårt att hitta en när man behöver den. Behändig liten cykelkorg längst fram.

Nackdelar: Appen kraschar ofta och har ibland problem med att ansluta till cykeln. Vissa tycker att cykeln ser gräslig ut.

VOI

Bara för ca tre veckor sedan lanserade Stockholmsbaserade VOI sina elscootrar på Stockholms gator. Exakt hur många som finns är oklart men det känns givet att vi kommer se fler och fler. Man hittar scootrarna på en karta via VOIs app och skannar en QR-kod på scootern för att ansluta till den via Bluetooth och kunna börja köra. Gasen och bromsen på scootrarna är väldigt enkla att använda.

Fördelar: Otroligt roliga att åka med. Med en kostnad på 1,5kr/minut och en uppstartskostnad på 10kr så är det ett billigt nöje. Åker snabbare än vad man tror, dvs typ 3km på 10min. Väldigt smidig app!

Nackdelar: I slutet av dagen så ser man tydligt att batteriet använts upp på de flesta scootrarna i stan. Många scootrar står därför lite här och där med ca 2% laddning kvar. Kan ibland krävas att man går en bit för att hitta närmaste scooter. Har svårt att tro att dessa kommer finnas ute under vintern.

Bzzt Podtaxi

Bzzt Podtaxi har funnits i Stockholm sedan ett antal månader tillbaka och är svåra att missa på våra gator. I ett nötskal så är det små eldrivna fordon som fungerar som en modern taxitjänst utan utsläpp. Appen och betalningen känns intuitiv och enkel. Aspirationen från företaget är att göra själva färden så billig så möjligt genom många färder per timme + reklam på podtaxin.

De var gratis att åka med runt campus under Armadas kaffekampanj på lunchen 🙂

Fördelar: Snabba och smidiga. Man kan boka en podtaxi via appen och bli upplockad väldigt snabbt. Utsläppsfritt transportmedel i den mån att alla podtaxis körs på el. Bra om man har lite saker att bära på. Två passagerare kan åka i varje podtaxi. Fungerar dessutom bra under vintern.

Nackdelar: 3öre/meter är billigare än en vanlig taxi men det är svårt att slå en cykel eller en elscooter i pris. Under vissa tider på dygnet kan det vara lite svårare att få tag på en podtaxi.

// Oscar