3 sätt att plugga på

Eftersom att jag läser tre väldigt olika typer av kurser innebär det att jag behöver plugga på tre olika sätt. Ett av dem är jag mer van vid än de andra två, vilket är min metod för säkerhetskursen. De andra två metoderna är nya för mig.

Fotokursen

Här handlar det om att våga ta bilder och testa alla inställningar som finns. Våga se saker från nya vinklar och öva på att ta mina egna bilder. Mycket av det vi lär oss under föreläsningarna är praktiskt arbete och en liten del teori. Uppskattningsvis är det 40% teori (tex hur fungerar en camera obscura eller hur kan man påverka exponeringen) och 60% praktiskt arbete (tex gå på scavenger hunt för att ta bilder eller redigera bilder i Photoshop).

Utanför lektionerna har jag kapitel i kursboken som jag läser och sedan större uppgifter som handlar om att fotografera (utefter en viss teknik) och presentera bilderna inför klassen.

Här är några exempel på hur det kan se ut när jag pluggar till fotokursen:

Från en scavenger hunt där vi skulle testa att fotografera porträttbilder.

Jag tar en bakom kulisserna bild (bakom kulisserna hehe). Modellen fick bli vår klasskompis som glömde sitt batteri till sin kamera.

Inte alltid jag som står bakom kameran (även fast jag gjorde det majoriteten av utflykten). Här ser ni mig vid Devil’s Lake som jag och mina vänner åkte till under helgen för att ta landskapsbilder till vår kommande fotouppgift.

Säkerhetskursen

Här känner jag mig trygg i studiemetod. Jag är med i en projektgrupp med två andra studenter och vi är i fasen av att välja ämne för projektet. Just nu lutar det mot något som kallas Adversarial Machine Learning, vilket handlar om hur man kan attackera maskininlärningssystem. Det är ett relativt nytt forskningsområde, vilket gör att det är lite svårare att hitta material att läsa om, samtidigt som det blir mer spännande ju mer aktuellt det är.

Föreläsningarna är 100% teori. Arbetet jag gör utaför klassrummet har hittills varit att läsa whitepapers (forskningsartiklar/uppsatser), men nu när projektet drar igång kommer det även inkludera praktiskt arbete. Vi ska på vårt andra möte med professorn imorgon för att diskutera vårt projekt, och har själva haft tre projektmöten. Vilket är vanligt här i mindre klasser.

Sitter och läser forskningsuppsatser i en lounge till ett av de finare studentboendena som finns på campus. Ena projektmedlemmen bor här, därav har jag access hit.

Får använda mina kunskaper från maskininlärnningskursen jag läste för två år sedan. Jag som trodde jag hade lagt det på hylla för gott.

Serietecknarkursen

Min absoluta favoritkurs här i USA! Föreläsningarna är 99% praktiskt arbete. Jag sparar 1% för vår professor förklarade lite snabbt hur olika pennor släpper ifrån sig bläck på olika sätt. Exempel på övningar under lektionerna är att blunda och rita med båda händerna ett symmetriskt skelett. Den typen av övning hade vi under de första veckorna för att våga släppa loss och inte kritisera våra egna linjer som vi ritar.

Utanför klassrummet är det 100% praktiskt arbete. Bland annat innebär det att föra en daglig journal, vars format ändras varje onsdag. Förra veckan skulle jag rita 4 paneler av något som hade hänt dagen innan, där jag ska vara med i bilden (helkropp) som Batman (nedan får ni ett smakprov på två utav mina dagar).

En unik metod som vi använder oss utav är att kopiera andras arbete. Det är något som är förbjudet i alla andra ämnen som lärs ut. Tex får du inte kopiera din klasskompis kod inför en redovisning. Däremot här ses allt vi gör i klassrummet som open source (en term jag endast stött på inom IT-världen) och det är helt OK att kopiera sättet någon annan ritar händer på.

En av läxorna var att läsa en seriebok (jag valde Kitoro som är manga) och kopiera 14 paneler ifrån boken under tidspress. Till höger ser ni två dagar från min Batman-journal.

//Madde

Madeleine Berner
Hej! Jag heter Madeleine Berner och ska börja mitt femte år på Civilingenjör Informationsteknik. Häng med på mina äventyr, så lovar jag dig att du lär dig en hel del goda tips inför ditt högskoleval!