Spelet är klart!

Vi är äntligen nästan helt klara med vårt projekt i kursen Multimodal interaction and interfaces. Spelet är en variant av Jenga där målet är att dra bort klossar från ett trätorn tills tornet faller och den andra spelaren vinner. I stora drag byggde vi spelet med hjälp av spelmotorn Unity där vi kombinerade 3D-modeller, spellogik, grafik, ljudeffekter, vibration och AR. Det jag verkligen uppskattar med min utbildning är att vi får möjligheten att genomföra projekt som faktiskt blir häftiga i slutändan 🙂

Slutprodukten blev spelet som ni ser nedan. Vi fokuserade på att inkludera fler modaliteter än enbart det visuella för att göra spelet mer stimulerande. Därför hör man t.ex. ljud när man drar ut varje kloss samt när klossen faller till marken. Dessutom vibrerar telefonen när klossen nuddar marken eller när hela tornet faller för att simulera en faktisk kollision. Spelet detekterar också om hela tornet faller och vinner blir således den spelare som inte orsakade fallet. Det som fungerar riktigt bra med spelet är själva AR-trackingen av ytan man placerar tornet på. Det här innebär att man kan gå runt tornet 360 grader och välja exakt hur man vill dra bort ett specifikt block!

// Oscar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.