Global Development Hub (GDH) – Gör utlandsstudier i Afrika!

Under våren har vi skrivit om massor av olika möjligheter för utlandsstudier som KTH har att erbjuda, och här kommer ännu ett!

Ludvig skrev igår om två studenter som kommer från Botswana och som har gjort utbytesstudier vid KTH. Botswana är ett av de fyra länder du kan göra utlandsstudier via KTH Global Development Hub (GDH), men vad är GDH?

Har du hört talas om Global Development Hub (GDH)?

Det innebär i stora drag att du får möjligheten att delta i ett utvecklingsprojekt vid ett samarbetsuniversitet någonstans i Afrika söder om Sahara! GDH är en utbildnings- och innovationsverksamhet för global hållbar utveckling. Det är ett utbildningsprojekt som kan jämföras lite med Minor Field Studies (MFS), där GDH håller sig till samarbetsuniversitet i Afrika. Projekten handlar om att ta fram lösningar på lokala samhällsutmaningar kopplade till FN:s globala hållbarhetsmål.

Du som är en student som studerar i årskurs 3 på KTH erbjuds möjligheten att resa till Afrika under 4 till 6 månader och medverka i utbytesprogrammet!

Vem kan ansöka?

Utlandsprogrammet ansöks i konkurrens, där studiemeriter och lämplighet för det aktuella projektet bedöms. Det kan även hända att du blir kallad till intervju för att komplettera din ansökan. Själva bedömningen av ansökan till GDH utförs av KTH Global Development Hub och lärare från berörda skolor. Du får heller inte ha deltagit i ett GDH-projekt tidigare, och om du åker under vårterminen i årskurs 3 måste du vid tillfället för utbytet ha behörighet för att få göra examensarbete på kandidatnivå (KEX). Du måste även uppfylla kraven för visum till landet som projektkursen genomförs i. Glöm inte också att se till att du kan tillgodoräkna de kurser du läser under GDH i din KTH-examen!

Om du blir antagen till GDH erbjuds du även ett rese- och omkostnadsbidrag.

Ansökan öppnar normalt sett en gång i halvåret, och nästa ansökningsperiod är i höst (troligtvis någon gång i oktober). Håll utkik!

Lunchwebinarium om GDH 28 april!

Vill du höra mer? Imorgon, onsdag, hålls ett lunchwebinarium om GDH mellan 12:15 – 13:00. Webinariet hålls på engelska på Zoom.

Det här utbytesprojektet låter verkligen superkul och väldigt givande! Något jag definitivt hade varit intresserad av om jag hade hört om det tidigare i min utbildning! Våga söka, och glöm inte webinariet imorgon! 🙂

Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt fjärde år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och mitt första år på mastern Industriell Produktutveckling - Mekatronik. Jag gjorde utlandsstudier inom utbytesprogrammet Erasmus på Technische Universität München (TUM) i Tyskland under mitt tredje år som civilingenjörsstudent (läsåret 2019/2020).