KTH international buddy program

Hej allihopa!
Här har det ekat tomt den senaste veckan och vi får be om ursäkt för det, vi alla är upptagna med slutspurten och tentor, ex-jobb och allt vad det innebär. Förberedelser inför avresa har varit temat denna veckan och jag tänkte prata lite mer om KTHs internationella buddy program! Det innebär alltså att man blir mentor eller buddy till en internationell student som pluggar här på KTH, och träffas minst två gånger under en termin för att vägleda, ge personlig och professionell stöttning och också bara ha kul och lära känna varandra. Detta är perfekt att göra innan man åker på utbyte för det ger 0.2 extrapoäng till betyget när man ansöker. Detta gjorde mycket för min ansökan och jag är superglad för att jag gjorde det, inte bara för att det ökade mina chanser att komma in på mitt drömuniversitet men också för att det var jättekul!

En träff med våra buddys på rosendalsträdgård en kväll i december

Jag var inte buddy via THS, utan genom min sektion Energi och Miljö. Där funkade det lite annorlunda, vi var två energi-och miljöstudenter som var ansvariga för ungefär 3 studenter tillsammans och sen valde vi att hänga med de andra mentorerna/internationella studenter tillsammans ibland så vi blev ett stort gäng. Vi hittade på grejer som att gå på en riktig fotbollsmatch (första gången för mig till och med), fika, gå på restauranger, åka skridskor i Kungsträdgården och grilla i Rosendals trädgård med alla de andra studenterna. Jag hade jättekul och klickade väldigt bra med alla. Det är en väldigt rolig möjlighet att lära känna andra internationella studenter eftersom man sällan får tillfälle till det, så jag rekommenderar detta till alla!

Social femteårsstudent på civilingenjörsutbildningen inom Energi och Miljö med en master inom hållbar energiteknik som älskar att resa! Jag har varit utomlands två gånger i samband med KTH- ett Minor Field Study i Colombia våren 2019 och ett utbyte i Perth, Australien under våren 2020. Jag kommer framför allt blogga om detta, hoppas vi ses på bloggen! :)