Meierwiesenstrasse 62

Hallo!

I skrivande stund sitter jag i solen på takterassen av mitt studentboende här i Zürich. Studentboendet jag bor på ligger på Meierwiesenstrasse 62 och är ett härligt grått betonghus som ger lite fängelse-vibes. Vi är 169 studenter som bor här varav de allra flesta är utbytesstudenter från hela världen (dock väldigt många skandinaver). Alla pluggar väldigt olika saker och vissa på University of Zürich och vissa på ETH Zürich som jag, så det är ett väldigt härligt blandat gäng. Ja nu låter det ju som att jag känner alla 169 som bor här, men det känns faktiskt nästan som att jag gör det! Det är för att alla 169 delar nämligen ett och samma kök! Jag vet, det låter galet, och det är det också ibland när man råka timea när prick alla andra i huset också ska laga middag. Men köket och allrummet bredvid är där man träffar alla – varje gång man är där får man åtminstone tre nya vänner – fantastiskt! Om man dock inte är så taggad på att vara social är detta inte ett så optimalt boende, men det finns några bakdörrar man kan smita in genom i så fall. Annars går huvudentrén rakt in i allrummet och köket, så man brukar få räkna med att fastna där 30 min med att prata med folk innan man lyckas ta sig upp till sitt rum.

Mitt (och alla andras) rum går tyvärr i samma fängelsestil som husets utsida, med grått betongtak och linoleumgolv. I rummet finns en säng, skrivbord, stol, hylla, garderob och handfat. Duschar och toaletter finns i de gemensamma badrummen som finns på varje våning.

Trots att det är lite utav en fängelse-vibe på mitt boende så trivs jag än så länge väldigt bra! Det är mycket tack vare alla härliga människor som bor här och de vänner jag redan fått här, så roligt att bo i ett enda stort ”hostel” tillsammans. Som ni förstår då är det även fest här i allrummet och uppe på takterrassen varje helg (tors-lör), svårt att ha en lugn helg när man bor tillsammans med så många taggade studenter. Många studenter som inte bor här vallfärdar till och med hit för att vara med på roliga saker som händer här.

Men jag trivs väldigt bra här även tack vare läget: 1. Det är 5 min gångavstånd till ett av Zürich bästa badställen (som jag skrev och visade bilder på i ett tidigare inlägg). 2. Det är 5 min gångavstånd till Altstetten, vilket är en stor pendelstation med bussar, tåg och spårvagnar. Därifrån tar det 6 min med tåget in till Zürich HB och centrala stan. 3. Det ligger precis mittemellan de två campus jag pluggar på här: ETH Hönggerberg och Zentrum = det är supersmidigt att ta sig till båda två!

Jag fick detta boende via WOKO = Zürich Student Housing Cooperative. De har ett begränsat antal rum på olika boenden runt om i hela Zürich-området för utbytesstudenter att söka. Man söker genom en länk som man får skickad till sig efter att man har blivit antagen här, så då gäller det att ansöka om ett rum ASAP så fort man fått mailet! Jag och Sophie skickade in våra ansökan samtidigt och lyckades bli tilldelade rum nästan bredvid varandra i samma hus. Så tips om ni ska åka med någon ni gärna vill bo med – sök samtidigt så kanske ni hamnar på samma ställe!

Här kommer ett gäng bilder på MWS62:

Nu ska jag fira att jag är klar med min första vecka på ETH, ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!