Lunch utan matlåda?

Hallo!

Jaa hur får man till det här med lunch när det inte finns någon frys, kylen är ett litet postfack och det gömmer sig ca två micros någonstans på campus…? Jo, här är det vanligast att man äter lunch ute på en mensa (campus-restaurang). På alla campus finns det ett flertal olika restauranger som erbjuder massa olika bra lunchalternativ, även för mig som är vegetarian! Priserna som student är helt ok och ligger på ca 6.20 CHF, alltså ca 60 kr, vilket är väldigt billigt för att vara Schweiz (och även Sverige).

Jag som är van från KTH att laga storkok, ta med mig matlådor och rusa till en mikrovågskö varje lunch insåg att jag verkligen behövde tänka om när jag såg storleken på min kyl här på boendet. Att få plats med ingredienser till frukost, lunch och middag OCH matlådor utöver det är en omöjlighet! Dessutom vill man gärna undvika att behöva handla mat, trängas och laga mat i det gemensamma köket varje dag. Så jag har fått vänja mig vid att äta lunch ute på mensa, alternativt ta med en lätt mack/sallads-lunch som inte tar så mycket plats i kylen eller behöver tillagas/värmas.

Nu ska jag kolla morgondagens lunchmenyer för att se vad som erbjuds på de olika restaurangerna, ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!