Minisemester

Ciao!

Inte helt oväntat flyger tiden iväg och vi har nu varit hobby-italienare i mer än fem veckor. I och med detta tycker jag att det har blivit dags för en vanlig uppdatering om vardagslivet, för vad har vi egentligen för oss här om dagarna?

De senaste veckorna har vi kommit igång med plugget ordentligt, hängt på gymmet, provat lite nya restauranger och varit i Navigli och insupit solen så länge vi kan. Precis som Victora beskriver i Zürich har oktobersolen även hittat hit. Det är lustigt det där, när det plötligt är sommar i oktober. På marken ligger bruna löv, men samtidigt är luften fantastiskt nog fortfarande 20 grader varm och gräset är grönt. Visst har vi haft några dagar av regn och åska, men enligt nuvarande väderprognos är det sol så långt den räcker.

Jag har även haft finbesök av min absoluta favorit, nämligen min pojkvän! I och med detta tog jag en liten minisemester från skolan och valde att för några dagar ersätta professorernas berättelser om staden till att skapa egna, genom ännu fler middagar, upptäcksfärder i Milanos kvarter, aperitivos, parkhäng i både Garibaldi och Sempione, dagsutflykter och så lite shopping på det. Min pojkvän fick även pluspoäng för att ha tillägnat ett helt kilo av sin packning till svenskt lösgodis!!

Utöver detta är vi dessutom ett litet gäng som börjat med tisdagsmiddagar. Enligt en vän till oss så är en gång ingen gång, två gånger en vana och den tredje blir det en tradition, vilket innebär att gårdagens middag blev startskottet för en ny tradition här i Casa Bella! Jag älskar våra middagar här, fyllda av nya rätter, stök och bök i köket och timmar av prat och vin. Igår åt vi även Tiramisu (som vi förberedde redan i söndags).

Ikväll får Evelina besök, så vi får se vad helgen kommer erbjuda för äventyr.

Hoppas höstsolen tittar fram även hos er!

Hej! Mitt namn är Anja och jag läser femte året på Civilingenjörsprogrammet Samhällsbyggnad. I höst intar jag sista året på min master inom Hållbar samhällsplanering och stadsutformning genom att för en termin byta ut KTH mot Politecnico di Milano i Italien. Under den här terminen kommer jag försöka leva ”La dolce vita” – med allt vad det innebär! Jag tänker fråga Italien vart den bästa pizzan, pastan och Gelaton egentligen finns, vilka stadsdelar som bevarat mest inspiration och historia, hur livet som student är och vad Milanos systerstäder har att erbjuda. Och de svar jag får kommer jag förmedla här på bloggen, i form av skilda inlägg och massvis med bilder. Hoppas ni vill följa med på min resa!