”The honeymoon phase”

Hallo!

Nu känns det som att ”the honeymoon phase” på min utbytestermin snart är över. Som jag sa i ett tidigare inlägg så är de första två-tre veckorna på ETH lite röriga då de flesta studenter (inklusive mig själv) inte har 100% bestämt sitt schema ännu och därför hoppar runt och anmäler/avanmäler sig till olika kurser. Därmed har många av mina professorer valt att inte påbörja grupparbeten och sätta deadlines förrän dessa röriga veckor är över, så att de vet vilka som faktiskt kommer att läsa kursen terminen ut. Och som det även brukar vara på KTH: de första veckorna är alltid lite lugnare för att det oftast är introduktionsföreläsningar och en liten startsträcka för att man ska kunna komma in i kurserna innan man börjar få uppgifter på innehållet.

Nu när jag är inne på min fjärde riktiga studievecka här på ETH så märks det att tempot har börjat dra igång lite och några deadlines har börjat trilla in. Imorse klockan 9:00 hade jag deadline på min första betygsatta uppgift på ETH. Det var en assignment i form utav en argumentative essay som står för 5% av mitt betyg i min kurs Climate Policy. Det är ju alltid lite läskigt och förvirrande att skicka in den första assignmenten i en ny kurs, och än mer nu när det är på en helt ny högskola i ett helt nytt land, där allt jag har fått höra är hur otroligt tufft det är…puh förhoppningsvis går det bra och den blir godkänd!

Igår skickade jag även in min uppdaterade study plan med mitt slutgiltiga kursval för denna utbytestermin. För ETH behövde jag uppdatera min study plan på Mobility-Online (utbytesportalen) samt uppdatera min enrollment på MyStudies (motsvarande Ladok). För KTH behövde jag ladda upp min uppdaterade study plan och tillhörande course descriptions på Canvas. Lite pilligt ”pappersarbete” ingår både innan, under och efter utbytet, men det är det värt!!!

Nu ska jag förbereda mig lite inför min datalab imorgon innan det är dags för middag, ciao!

Hej! Jag heter Victoria och påbörjar precis mitt femte och sista år på KTH på civilingenjörsprogrammet Energi och miljö där jag läser mastern Teknik och hållbar utveckling. Under hösten kommer jag att åka på utbyte till ETH Zürich i Schweiz där jag ska läsa Environmental Engineering. Förutom att jag brinner för miljön och hållbarhet älskar jag att dansa. Innan jag började på KTH gick jag en fyraårig dansutbildning, så jag har jobbat en del som dansare parallellt med mina studier på KTH. Utöver det älskar jag musik, träning i alla dess former och att vara ute i naturen. Hoppas ni ska tycka det är kul att följa mig på mitt äventyr i Schweiz under höstterminen 2021!