Kurserna och scheman

Som Kemiteknik student kan det ibland kännas som att man är i minoriteten bland teknologer. Det gjorde jag i alla fall när jag sökte info om utbyten och recensioner om kurser. Det kan ibland kännas som att alla bara pluggar Hållfasthetslära eller Datalogi. Men sällan hittar man på forum på facebook om Molekylär struktur eller Organisk Kemi, eller Kemisk Dynamik-liknande kurser.

Det jag försöker säga här är att det ibland är svårt att veta vilka kurser som passar en och vilka kurser som är ”lättare” eller ”svårare”. När jag skulle välja ett utbyte så läste jag om att det fanns en hemsida gjord av studenter på HKUST där recensioner på kurser fanns, dock inte lika många på de kurser jag skulle välja. Tänk om vi hade något sånt fast på KTH så vi kunde veta hur kurser är i förväg och särskilt hur masterkurserna är!

Som tur var har det varit en ”add/drop-period” där man kan välja att ta bort eller lägga till kurser som man vill. Dock så har jag inte gjort det, och efter denna vecka då jag fått känna på mig hur kurserna kommer vara så är jag faktiskt mycket nöjd i mina val. Särskilt nöjd är jag hur schema sättningen blev. För det första är det helt tomt på tisdagar och torsdagar, så jag har tekniskt sätt bara skola varannan dag. Men det är inte helt frid och fröjd då jag har också en kurs sent på kvällen som inte slutar förrän klockan 21:50. Men förutom det tycker jag att alla kurser varit ett bra val med intressanta ämnen och motiverade föreläsare. Så här är dom!

CENG – 4130 Plant Design & Economics: Denna kurs är i första anblick en typisk kemiteknik kurs men mycket mer administrativ som sådan. Vi går igenom säkerheten bakom att bygga en kemiskt verk där en fabrik inte får ha särskilda enheter för nära varandra pga säkerhetsrisk men också ekonomin bakom att styra och ställa. Kursen implementerar också ”Blended learning” där du har själv mycket frihet i hur du lär dig och föreläsningarna är inspelade i förväg, så föreläsningstillfällena är istället där du diskuterar ämnet. Och självklart är det obligatorisk närvaro då.

CENG – 4720 Environmental Impact Assessment & Management Systems: Denna kurs valde jag så att den kunde räknas som en villkorligt valfri kurs jag tillgodoräknar när jag kommer hem. Just nu så går vi igenom hur infrastruktur och kemiska processer kan påverka miljön runtomkring oss. Den är ganska komplex och rätt intensiv då jag redan fått inlämningsuppgifter i den.

CENG – 4540 Nanomaterials and Applications in Chemical Engineering: Denna kurs var egentligen lite lite av en slump att jag valde då jag behövde välja bort en som krockade med 4720-kursen, ren tur var det att den passade in i schemat. Kursen handlar om precis som dess titel säger: nanomaterial och dess kemitekniska tillämpningar. Hitills har den inte gått inte jättemycket i kemin vilket inte verkar vara dess syfte. Men jag tycker föreläsaren är bra och ämnet är intressant.

MGMT – 1120 Developing the Leader in You: Denna kurs valde jag också lite för att fylla på men också för att jag ville ha något om entreprenörskap eller ledarskap när jag ändå pluggade utomlands. Kändes relevant då jag har drömmar om att leda projekt och företag i framtiden. Kursen är extremt interaktiv och alla behövde introducera sig själv i början av kursen och man måste faktiskt diskutera på föreläsningarna. Detta kanske låter skrämmande för vissa som föredrar kurser där man bara behöver läsa bokinnehåll, labba och skriv a tentan men för mig som är väldigt extrovert och interagerande är den faktiskt den roligaste kursen så här långt.

ENVR – 3310 Green Business Strategy: Liksom den förra kursen så är detta för att jag är intresserad av entreprenörskap men också för att det är så himla aktuellt med miljöfrågorna också, särskilt inom kemiindustrin. Man ska prata på lektionen och diskutera artiklarna som man blivit tilldelad. Faktumet att den är så sent på kvällen är ett minus särskilt då alla utbytesstudenter gillar att dra ut på staden då. Men för mig spelar det inte så jättestor roll när allt ändå stänger nu.

Tyvärr så kommer alla föreläsningar vara digital tills vidare. Det är lite synd om ändå bekvämt att kunna få göra allt från sitt rum. Men samtidigt var det ju inte därför som man åkte på utbyte. Vi får se hur utvecklingen går i Hongkong och jag hoppas ni i Sverige får en riktigt skön termin.