Shetland Islands

I lördags bokade vi biljetter till Shetland Islands! Ett resmål det känns som man nästan MÅSTE göra när man är i Skottland, då det sägs vara så vackert men ganska omständigt att ta sig till.

Vid 17 på söndagen var det avfärd med färja från City Center (supersmidigt!). Färjan tog hela 14 timmar och eftersom det var på det öppna nordhavet var det höga vågor och väldigt gungigt. Många blev sjösjuka (jag klarade mig som tur var), men vad vi inte visste då var att hemfärden skulle vara 10 resor värre. Vi kom fram till Lerwick vid 7.30 på måndag morgon och gick direkt till en biluthyrning där vi hyrde en bil för 2 dagar. Vi åkte söderut och vårt första stopp var vid en ”tvådelad” strand – så fort vi klev ur bilen såg vi en regnbåge, från början till slut. Jag kollade på klockan och den var bara 9.18 på morgonen. Ett magiskt ögonblick! Där gick vi runt lite innan vi åkte vidare till en fyr på södra spetsen, där vi åt lunch med en fin utsikt.

För att hyra bil måste man vara över 25, vilket gjorde att vi bara var två som kunde köra. Ingen av oss hade kört i vänstertrafik förut men lyckligtvis gick det bra och var inte alls så läskigt som jag hade föreställt mig. Vi hade turen att dessutom kunna hyra en automat-bil.

Vid klockan 16 var alla helt slut efter en sömnlös natt på färjan (det var på den nivån att man hittade någon plats på golvet/soffa och försöka sova, vilket var omöjligt) så vi åkte till den fina lilla lägenhet vi hyrt. Där tog vi en liten powernap innan vi gick ner på stan (LITEN stad, en liten gata och det allra mesta stängt eftersom det inte är säsong förrän i sommar) och åt en god middag.

På tisdagen var alla utvilade och pigga igen, och denna gång var det dags att åka uppåt i landet. Vi behövde ta 2 bilfärjor genom ön Yell innan vi kom fram till Unst. Det fanns OTROLIGT få ställen att få tag på mat – inga matbutiker alls och vi borde absolut förberett oss bättre och tagit mer med från Lerwick. Vi hittade UK’s mest norra tea place, där vi åt lunch och tittade på havet. Sen åkte vi till en nationalpark där planen var att promenera i en timme. Det resulterade i 4 timmar, för vi kunde aldrig stanna och vända. Landskapet var så vackert att man bara ville fortsätta gå! Det fanns möjlighet att se lunnefåglar, uttrar och späckhuggare men vi såg tyvärr inget av de. Däremot såg vi en hel den andra fåglar och får, fåren går lösa överallt! Vi tog oss till den mest norra delen av UK och tittade på fyren som visar ”världens ände”. En väldigt mäktig känsla! På vägen hem vände det från solsken till hagel tillbaka till solsken på bara några minuter. Vi åkte hemåt men kom inte fram förrän vid 21, då alla butiker var stängda. Vi lyckades hitta en liten thairestaurang som stängde en kvart senare så vi köpte take away och åt hemma.

På onsdagen hade vi ingen bil, så vi gick i staden och gick på museum och åt lunch och fikade. Sedan var det dags att ta färjan hem! Färden var riktigt hemsk, så höga vågor. För mig var det lugnt även denna gång men många mådde väldigt dåligt. Vi satte oss så långt bak i båten som möjligt för att känna av så lite vågor som möjligt. Inte många timmars sömn, och nu rullar vi in i Aberdeens trygga hamn igen. En så häftig resa och absolut en ö alla borde försöka besöka någon gång! Jag hade älskat att komma tillbaka under sommaren då det är lite grönare och större odds att se det fantastiska djurlivet.

Hej! Jag heter Elin och jag läser mitt fjärde år på KTH inom civilingenjörsprogrammet maskinteknik där jag nu läser mastern Innovationsledning och Produktutveckling. Denna vår kommer jag åka på utbyte till University of Aberdeen i Skottland. Jag kommer dela med mig av mina upplevelser om hur det är att vara student i Skottland, välkommen att följa med på min resa!