Hierarkin

Det finns mycket som skiljer sig från hur det är i Sverige men det mest påtagliga är ändå hierarkin i skolan.

Jag går 3 kurser och två av de kurserna leds av ”högsta hönset” dvs mannen som bara klär sig i blått och är 60-nånting.

Vi har denna veckan haft presentationer i 2 av kurserna och mannen i blått har sågat allt som presenterats. På KTH blir det en diskussion mellan lärare och student när du presenterat, kritiken är konstruktiv och du får en chans att svara på lärarens frågor och åsikter. På TCU blir du avbruten innan du presenterat klart, du hinner knappt säga två meningar innan läraren säger ”I’m bored!” eller frågar ”why?” efter varje mening du lyckats få fram. Detta är rena härskartekniker och används för att trycka ner och visa vem det är som bestämmer. Alla japanska elever vill bara göra det som läraren tycker om och känns rädda för honom. Jag känner att mitt val av skola kanske var ett misstag.

Detta året kommer bli långt.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.