Sento!

Det fanns en tid i Japan då endast gangsters hade tatueringar och den synen lever fortfarande kvar på många traditionella badanläggningar. Jag som har några tatueringar har svårt att komma in på ett ’onsen’ (badanläggning med vatten uppvärmt av vulkanen). Men det finns även ’sento’ som är mindre och enklare badanläggningar med ”vanligt” vatten. Här är de flesta ok med tatueringar och därför besökte jag och Anna Koganeyu.

Du betalar via en automat och byter sedan lappen som kommer ut ur automaten mot två handdukar och en skåpsnyckel. Dina skor låser du in i ett separat skåp utanför omklädningsrummen sen går du in till antingen den kvinnliga eller manliga avdelningen och klär av dig.

Tvagning och bad sker i samma rum och du har endast en handduk och din skåpsnyckel på dig. På detta sentot så fanns det 4 bad; ett mineraliskt 40-gradigt, ett lilafärgat 45-gradigt, ett bubblande 47-gradigt och ett kallt stilla bad. Efter du tvagat dig ordentligt flyttar du dig mellan dessa bad i turordning tills du känner dig klar. En mycket avslappnande och härlig upplevelse.

Det finns även bastu men den var fullbokad just den tiden vi var där.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.