Valencia halvmaraton

¡Vamos a correr!

Idag avgick årets omgång av den Valenciska halvmaran, även känt som Medio Maratón Valencia Trinidad Alfonso. Loppet har ägt rum i staden varje oktober sedan 1991.

Det som är speciellt med just Valencias lopp är att det är känt för att vara väldigt platt jämfört med andra banor (host* host* GBG-varvet och Stockholms Maraton). Här slipper man älvsborgsbron, götaälvbron i Göteborg och västerbron i Stockholm. Dessutom startar man vid åttatiden på morgonen, vilket skiljer sig från andra lopp där man brukar starta vid 10 eller senare i Sverige.

Med just mina erfarenheter i att ha sprungit flera halv-och helmaraton är Valencias halvmara ett lopp man inte vill missa för den löparintresserade.

Så just det här loppet hade jag jättegärna velat springa. Dock insåg jag att det redan var försent när jag kollade upp anmälan i slutet av augusti. Olikt dom flesta loppen i Sverige så finns det ett tak på hur många som får springa halvmaran i Valencia (runt 20 000 har jag hört). Så om du är sugen på att springa den här under ditt utbyte, ANMÄL DIG SÅ FORT DU KAN. Annars riskerar du att inte få vara med.

Men glad blev jag ändå när jag klockan 8 på morgonen väcktes denna söndag av en ”trumorkester” PRECIS utanför vår lägenhet! Högt spelade dom också och eftersom Spanien inte jobbar så mycket med isolering så hördes det rätt in i sovrummet. Helt fantastiskt!

Starten går vid precis utanför UPV, där man tar sig bort till City of Science and Art. Tillbaks mot Blasco Ibanez. Förbi vårt hus, exakt vid den åttonde kilometern. Snirklar den norra delen av stan innan man springer förbi centralstationen och tjurfäktningsarenan. Igen till Turia park för att sen ta en titt på marinan innan man går i mål utanför där jag spelar tennis om dagarna 🙂

Här är banan för halvmaran. Kul nog så sker start och mål precis utanför campuset.
Så här ser banan för helmaran. Här går start och mål vid City of Science and Art.

Kan varmt rekommendera att göra det här loppet. Alternativt springa helmaran som går i september. Eller bara att njuta av längderna längs Turia park och stranden.

¡Hasta luego!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!