Capodanno con amici!

Ciao amici!

I år firade jag nyår i Padova med ett blandat gäng Erasmus-studenter. Det var jättekul! Här kommer en kort återberättelse…

Konsert och ljusshow på ett av torgen!

Alla skulle göra en rätt från sitt land, så efter lite begrundande bestämde jag mig för att göra en smörgåstårta och chokladbollar. De kändes som de mest klassiska Svenska maträtterna. Varför inte köttbullar kanske du undrar nu — det känns som att alla länder har sin egen version av köttbullar, däremot har jag aldrig hört om något annat land som gör smörgåstårta. Den här hade italiensk tappning då det var svårt att hitta vegansk creme fraîche, dill och tångrom. De italienska influenserna är kronärtskockskräm från Verona, oliver, zucchini, inlagd paprika, citron, och annat gott! Brödet var det klassiska tramezzini-brödet som är en italiensk trekantsmacka med varierande pålägg. Det har en särskild smak som är svår att beskriva.

Inte helt fel att skåla in det nya året med en Hugo!

Dagen efter hade vi ytterligare en fest för att äta upp maten som blev över från nyårsfirandet! Vi spelade också Uno…det var den största kulturkrocken jag någonsin har upplevt, för alla hade olika sätt att spela — olika regler. Det tog ett tag innan vi kom överens om en gemensam version. Väldigt kul!

De första timmarna under 2023 spenderades på en av Padovas mysigaste uteserveringar — Centoxcento. Vi pratade om vad vi ville göra under 2023 , och dessutom vad vi haft för nyårsmål tidigare som vi hade genomfört.

Så mycket god mat! Vi orkade inte ens med dessert — det fick bli dagen efter.

Vi hade en blanding av svensk, grekisk/cypriotisk, tysk, rysk, belgisk och spansk mat.

Första sekunderna av 2023.

Felice anno nuovo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.