Fallas museum

Hola a todos!

Häromdagen var jag på museum dedikerat åt Fallas-festligheterna som äger rum i Valencia under mitten av Mars. Tyvärr är jag inte här då, så det var kul att i alla fall få se en del av det innan jag åker hem till Sverige.

Jag fick sällskap av kompisar som representerar Nederländerna, Tyskland och Norge. Bara för att ge dig en bild av att när man är på utbyte så har man verkligen chansen att få lära känna alla möjliga personer från olika länder!

Men hur som helst. Fallas är en veckolångt event i Valencia som sammanfattningsvist går ut på att en skara hantverkare tillverkar både enorma och små figurer som sedan körs ut som en parad i Valencia. De allra bästa figurerna sparas i museet, men resten av dessa eldas upp under festligheterna lite likt vad som brukar hända med Gävlebocken i Sverige (fast med mening istället).

Det ska i alla fall vara jättekul att se, så om du har chansen att åka någon gång till Valencia på semester och inte vill vara där under värmen så är Fallas något du inte vill missa!

Idag är det vanligt att figurerna försöker framkalla tradionella familjevärden och kopplingen mellan mor/farföräldrar och sina barnbarn.
Gisses så många figurer det finns!
Den här figuren ska tydligen vara tillverkad av någon jättekänd hantverkare!
Figurerna är så verkliga att spanjorerna skulle lätt kunna göra ett ”Natt på Fallas-museet” istället för Ben Stillers ”Natt på museet”!
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!