Shinjuku

Hej!

I lördags åkte jag in till Shinjuku med min japanska roomie Maya. Vi vandrade genom izakaya-gränderna ’Omoide Yokocho’, åt middag på en vegansk restaurang och kollade in en massa gatumusikanter.

I Tokyo är det väldigt vanligt med unga musiker som tagit med sig förstärkare, mickstativ och kamerastativ (ja de filmar sig själva) och ställt sig på gatan och spelar sina låtar tills polisen artigt ber dom att packa ihop. Väldigt odramatiskt, polisen väntar tills låten är klar och smyger sen fram till musikern och viskar i dens öra att det är dags att plocka ihop.

Är det en tjej som spelar och sjunger står det nästan bara män i 40-50 årsåldern och lyssnar, alla ser nördiga och slitna ut men de är otroligt peppande och engagerade i uppträdandet. De står till och med kvar och tittar på tjejen medans hon packar ihop sina grejer för att gå.

Är det en kille som uppträder är det en hop av unga tjejer som omger honom istället, alla filmar med sina mobiler.

På gatan utanför Shinjuku station var det säkert 7 st musiker som körde samtidigt med kanske 20 meter mellan sig, allas låtar blandades med varandra. Men poliser gick runt och sa till olika akter helatiden som byttes ut till nya som kom och riggade upp.

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.