Tack för mig!

Hej och hejdå alla läsare!

Nu har min bloggperiod nått sitt slut och nya utbytesbloggare i andra delar av världen tar vid.

Sammanfattningsvis är Japan ett fantastiskt land (som jag kommer se mycket mer av under mina resor under lovet och nästa termin) och jag rekommenderar verkligen andra att göra utbyte här.

MEN det är väldigt bra att vara förberedd på att mycket är helt omvänt här och skiljer sig mycket från hur vi har det i Sverige.

I Japan är hierarkier påtagligt närvarande, några exempel:

• elever från högre årskurser väljer ut elever från lägre årskurser att bygga deras modeller åt dom.
  • Lärare ställer sig i rad där de äldsta presenteras först och de yngsta sist.
  • Taskiga kommentarer från lärare till elever, rent av knäckande kommentarer är ofta förekommande och läraren njuter av det. Tycker att andra elever borde skratta åt den nedtryckta eleven.

Om du känner att detta inte knäcker dig, kommer du klara dig fint.

Som arkitekt, har Japan så många fantastiska byggnader att besöka och du kommer inte ha svårt att fylla dina dagar med saker att göra!

Ett utbyte handlar ju inte bara om skolan du studerar på utan om staden och landet du studerar i. Japan är fantastiskt och konstigt på samma gång och det är det som gör det så speciellt <3

SÖK UTBYTE!

mvh

Miranda

Masterstudent på KTH Arkitekturskolan som studerar sitt fjärde år på Tokyo City University via KTHs utbytesprogram.