Introduktionsdagar

Nu ska vi se här. Det har varit tre sjukt intensiva dagar, jag är helt slut haha.

I onsdags var första introduktionsdagen för alla nya studenter, mestadels internationella men även en del holländska. Jag mötte upp med Isak och vi gick till skolans Aula för att signa in oss. Vi fick ett litet välkomstpaket och sen gick vi till varsin grupp som vi blivit tilldelad sen tidigare. Jag hamnade i Groningen och vi var ca 18st. Vi började med ett välkomsttal och information från rektorn. Sen var det dags att upptäcka campus.

Tu Delfts aula med storbild som väkomnar till introduktionsveckan
Välkommen till Delft!

Campus är enormt. Vi hann med halva campus på 4h. Herregud säger jag bara. Byggnaderna är jättestora och det finns typ allt man kan tänka sig här. En ingenjörs våta dröm haha. Vi var bland annat inne i byggnaden för aerospace och i källaren hade de ett rum men massa gamla flygplansdelar. Stod också ett väldigt fint konstverk i entrén som jag blev väldigt stolt över, guess why?

Utställning på gamla flygplansdelar
Utställning med flygplansdelar
Konstverk i entrén med motor från Volvo
Ser ni volvostämpeln?

I en annan byggnad för ingenjörer som studerar mot vatten osv  fanns en enorm tank där de testar hur båtar reagerar på olika vågor. Sjukt coolt.

en enorm tank med vatten

Efter rundturen hade vi schemalagt en timma holländska i aulan. Jag tror faktiskt jag kommer kunna förstå relativt mycket när jag åker här ifrån men det finns inte en chans att jag kommer kunna prata det. Allt uttalas från halsen eller att du har munnen öppen som hos tandläkaren och säger aaaooo. Jag lärde mig dock att säga mijn naam is Linnéa (uttalas: maaaaj naaaam is Linnéa). Läraren tipsade också om att dricka mycket te om man vill lära sig prata holländska för det blir ganska rivigt i halsen efter ett tag haha.

Skärm med holländska fraser
Förstår ni?

På kvällen gick min grupp och käkade och sen vidare till en pub i centrum. Jag var hemma vid 10 ungefär och var HELT SLUT. Väldigt mycket nya intryck, prata engelska hela tiden och lära sig så många namn och tillhörande utbildning som möjligt. Men det var en jättebra första dag!

På torsdagen började vi inte riktigt lika tidigt och hela dagen var lite mer chill. Vi samlades på x-center. Det är en sportanläggning på campus där man kan gå med och få tillgång till olika klasser, lokaler och utrustning som har med sport att göra. Skolans alla idrottsföreningar var också där och visade upp sig. Jag hade en tanke på att signa upp för skolans handbollslag men tror jag hittar på något annat istället. De spelar utan klister här och helt ärligt så såg de inte supervassa ut. Så tror jag satsar på lacrosse eller salsa haha!

Mässa för idrotter
Frisbee kanske vore något för mig?

Efter X-center var det en föreläsning om feedback och sen ytterligare en mässa för alla skolans andra föreningar, som inte har med idrott att göra. Finns väldigt coola föreningar och alla verkar väldigt entusiastiska. Helt ärligt så tror jag inte att jag kommer ha tid till något annat än plugga och träna på vardagar om jag ska kunna ha helgerna lediga.
Efter lunch var det dags för part 2 av rundtur på campus och då fick vi äntligen se arkitekturskolan! Campus överlägset bästa byggnad. Om de andra byggnaderna är stora så är den enorm. Och riktigt cool!

Linnéa framför en vägg där alla examnerade elever får sätta sitt namn
Här är jag framför väggen där alla examinerade får sätta sitt namn. Goals!

Modellsalen
Såhär ser hela modellsalen ut. Sjukt stort och coolt.

Sen hann jag faktiskt hem och käka lite lätt middag för att sedan möta upp för dagens sista aktivitet: pub crawl. Vi blev indelade i grupper om 10 personer och sen började barhoppningen. Det är en del tjejer som pluggar på Delft såklart men skulle säga att uppdelningen är 80-20 fördel killar bland utbytesstudenterna. Så det var jag och en till tjej med resten boys i vår grupp. Men det var jättekul! Alla är väldigt trevliga, omtänksamma och sociala. Alla är öppna för att skaffa vänner och känner redan nu en handfull av människor som jag vet att jag kommer hänga med även efter introduktionsdagarna.

Ett gäng som dricker öl utanför en pub
Min grupp från pubrundan.

Sista dagen startade först efter lunch och då skulle alla få introduktion på sin avdelning, så tillbaka till arkitekturbyggnaden för mig. Vi var ca 40st som fick en rundtur och kurs i modellverkstaden. Vi har en bra verkstad på KTH men den här tog en nivå till. Fanns alla maskiner du kan tänka dig, man beställer material av personalen och de levererar de till skolan innan kl 10 dagen efter. Det har också en stor sal i byggnaden som är till för att bygga modeller, så tror att fokus på utbildningen blir mycket modellbygge.

Linnéa i modellsalen.
Är lika nöjd som jag ser ut 😀
cncbrännare
En av alla maskiner vi kommer kunna använda i verkstaden.

När alla var klara på sina fakulteter så möttes alla i aulan för en sista summering av veckan och sedan var det en stor middag som gällde. Efter middagen hängde jag med några kompisar till Isaks boende för lite häng innan den planerade slutfesten. Isak bor på The social Hub som är ett kombinerat hotell med långtidsboende. Vi blev ett ganska stort gäng som samlades i hotellbaren som sedan gick gemensamt till TU Delfts roddsällskaps klubbhus, där slutfesten var. Det blev ett väldigt roligt och bra avslut på en intensiv vecka!

Ha det bäst!
/Linnéa

Linnéa heter jag och pluggar nu fjärde året på arkitekturprogrammet. Jag kommer vårterminen 23 göra utbyte på TU Delft och flytta till Holland. Häng med på mitt äventyr!