Palazzo Bo

För någon vecka sen var jag på guidad tur av Palazzo Bo! Det är en av universitetets huvudbyggnader. Det finns så mycket historia kopplat till Padova, bland annat finns värdens äldsta anatomiska teater där. Den var mycket mindre än jag förväntade mig baserat på bilderna online. På en av väggarna fanns bilder på anmärkningsvärda studenter som har gått på universitetet och bland dem finns svenska Olof Rudbeck!

Under rundturen visades också podiet som studenterna byggde till Galileo Galilei när han föreläste där. Tydligen var hans år i Padova några av hans lyckligaste. Turen avslutades med Elena Cornaro Piscopias staty, hon var den första västerländska kvinnan som tog examen från ett universitet. Då hon inte fick ta examen i teologi blev det filosofi istället, människor från när och fjärran samlades för att se när hon fick sin examen. Tragiskt nog dog hon några år efteråt. Kan verkligen rekommendera den guidade turen — den finns både på engelska och italienska!

Ci vediamo!

Medicinsk bioteknik 5:e året, Università di Padova i norra Italien.