Utflykt till Xàtiva

¡Bienvenidos a Xàtiva!

Oväntad nog så blir det jag som åker hem sist av alla mina rumskompisar. Så nu när Tony åkte hem förra veckan och Jhason åker hem redan imorgon, så passade Jhason och jag på att dra iväg på vårt egna lilla utflykt till byn småstaden Xàtiva!

Mest är Xàtiva känd för sitt slott som ligger uppe på berget, bara 30 minuters gångavstånd från tågstationen. Tyvärr gällde inte våra gratiskort längre (fram till december kunde vi åka alla regionaltågen för bara 10 euro). Så det kostade kanske 100 kr fram och tillbaka. Tåget tog ca 1 timme.

Slottet som vi besökte har funnits där sen romartiden och användes aktivt fram tills det spanska tronföljdskriget i början av 1700-talet, då slottet utsattes för Philip den femtes kanoner. Inte långt därefter skadades slottet igen 1748 efter en jordbävning i Xàtiva och därefter förlorade slottet sin strategiska hållning.

Men, idag kan man besöka slottet och jag skulle säga att det är en perfekt eftermiddagsaktivitet/förmiddagsaktivitet som inte tar så lång tid. Trots att vi var där den 31/1 så hade vi underbart väder, med en massa sol, ingen vind och inte så många människor där. Inträde kostade 4 euro per person. Så allt i allo var detta en mycket lyckad utflykt och ett bra sätt att säga hejdå till ens rumskamrat. Dock jag tvivlar på att det kommer gå lång tid tills vi ses igen.

¡Hasta pronto!

Jag och Jhason är redo för en dag med äventyr, såklart bör man inte gå runt på en tom mage, så det fick bli en fluorita med nypressad juice.
Jag och Jhason hittade till en kärleksbänk. Såklart satte vi oss där och njöt en stund 🙂
Där har vi det, dit upp ska vi!

Härifrån kan man bevittna hela Xàtiva!
Mycket av den morerska arkitekturen finns kvar på många gamla ställen runt om i Spanien, inte minst här.

Medan jag och Jhason hade flyt med att vi lämnade slottet precis innan dom stängde började dom spela flamenco musik i högtalarna i takt med att vi gick ner från berget. Sen får också se en del av muren, vilket var fantastiskt.
Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!