Mat & vegetarian i Kenya

Vi har nu varit här i en månad och än så länge har det tyvärr varit mycket plugg med deadline i kexet osv. När det gäller mat så äter vi oftast i skolan eller hemma. I skolan har de en ”matsal” och flera mindre caféer där man kan köpa mat väldigt billigt. Faktum är att vi insåg att det är billigare att äta i skolan än att laga mat hemma. Priserna i matbutikerna är ungefär som i Sverige, en del saker är billigare och en del är dyrare. Tyvärr är både glass och godis dyrare, även om det inte är stor skillnad. Men många köper frukt och grönt ute på gatan, i små stånd som går att hitta överallt och då blir det genast mycket billigare. Det är kul att köpa avokado och mango på gatan utanför där vi bor som är helt perfekta!

Hittills går det iaf bra att vara vegetarian, det finns alltid något alternativ för mig att äta. På restauranger har de alltid ett bra vegetariskt alternativ, speciellt de mer populära ställena. Det kanske inte är oumph eller quorn men sist åt jag en god blomkålsstek på en rätt fancy restaurang. Det finns även många indiska restauranger så paneer-gryta är inte svårt att få tag på. I skolan finns det alltid en bön-, kikärts-, eller linsgryta. Dock är det alltid samma slags gryta så inte jättemycket variation där. Men ofta kan man välja om man vill ha ris, pommes eller chapati till. Chapati är ett tunnt bröd som är väldigt vanligt och typiskt kenyanskt. Lite som tortillabröd eller naan. Ibland, om man har tur finns det vegetarisk pizza, omelett eller grönsaksfyllda samosas. Men även om det inte alltid är så kul mat är det iaf billigt, en måltid med böngryta och ris brukar kosta runt 130 kenyanska shillings, ungefär 10 svenska kronor. Och det är enorma portioner, vi måste nästan alltid säga ”half” så de inte lägger upp så mycket mat. Men på grund av att det inte blir så mycket variation i skolan har det varit en frihet att kunna laga mat hemma. Vi har lagat både morotsbiffar, lasagne, tomatsoppa och pasta med svampsås. Riktigt skönt att kunna äta mat man är van vid ibland.

Hallå där! Jag heter Ida och under våren/sommaren ska jag iväg till Kenya på MFS och GDH!