Manager

Nu är det bara 3 veckor kvar här i Holland. Shit vad tiden har gått fort. Kändes som en evighet sen jag flyttade hit men också som att jag varit här i en månad. Och nu på slutet så har allt rullat på så fort. Vi har slutpresentation på projektet på fredag! Känns väldigt bra än så länge. Min grupp är väldigt duktig. De jobbar självständigt och har höga krav, vilket gör mitt jobb som manager väldigt mycket lättare.

Jag har lärt mig mycket under projektet som manager: 12

• Kommunicera och ibland vara övertydlig.
  • Viktigt att checka in hos alla medlemmar, kan hända mycket på en dag så det är superviktig att vara uppdaterad. Vissa har högre arbetsmoral än andra, så det är också bra att kolla läget lite oftare med de som har en tildens att softa lite mer.
  • Släppa kontrollen. Detta var ganska lätt då jag kände direkt att alla hade hög nivå. Tror det hade varit svårare att ”lita” på folks förmåga om de visade mig motsatsen.
  • Stå på sig och inte låta sig bli överkörd. Detta är lite osvenskt, vi svenskar vill ju egentligen att man alltid ska vara alla till lags. Så det har varit en väldigt bra övning.
  • Se en persons helhet. Skolan är inte allt. Jag har haft väldigt högt förtroende för min grupp och sålänge de levererar de saker vi bestämt, dyker upp på bestämda möten och samarbetar bra har de fått bestämma hur mycket/lite/var de vill jobba. Flera i min grupp har jobb vid sidan av, någon har barn och andra har haft annat personlig. Hade jag varit starkare och mer kontrollerande tror jag det hade haft en negativ effekt på dynamiken och projektet.
  • Hur viktigt det är att ha kul och trevligt tillsammans.

Utöver detta punkter har jag såklart lärt mig massa om allt annat en manager behöver kunna, så som kostnader, analyser, planering osv osv.
Studio Mega har varit en väldigt positiv studio och jag kommer att kunna ta med mig mycket hem till KTH!

Linnéa heter jag och pluggar nu fjärde året på arkitekturprogrammet. Jag kommer vårterminen 23 göra utbyte på TU Delft och flytta till Holland. Häng med på mitt äventyr!