Varför Australien?

Att välja land för sina utbytesstudier blir ju på något sätt ett första steg mot att faktiskt komma iväg, men hur väljer man bland alla fantastiska alternativ?

Jag började med det mest basala, språket. Det kan ju tyckas vara en fördel att förstå vad som sägs om man ska kunna lära sig något. Eftersom jag inte pratar något annat språk än svenska och engelska flytande så behövde jag välja ett land eller universitet där skolans språk var engelska.

Jag hade därför USA, Canada och Australien på listan. Storbritannien erbjuder så klart också många bra alternativ, men jag hade önskemål om att komma lite längre hemifrån än så.

När jag väl kommit såhär långt började jag kika runt på KTH:s sida för utbytesuniversitet, universitetens egna hemsidor och att läsa reseberättelser från andra som varit iväg. Det kan vara svårt att veta vad man ska prioritera och jag ska erkänna att jag kände mig lite överväldigad av all information som fanns tillgänglig. För mig var lösningen att göra en lista i excel. Det här är nog väldigt individuellt hur man sorterar information, men för mig gav det en överskådlighet och jag fick möjlighet att sålla.

På KTH:s sida finns också information längst ner på universitetssidan med information om någon student från din utbildning tidigare gjort utbyte på den aktuella skolan. Detta är något som bör vägas in, men låt dig inte helt avskräckas om du är först ut, det är jag och det ska nog gå bra 🙂

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.