Studentlivet i Trondheim

En av anledningarna till att jag sökte till just Trondheim för mina utbytesstudier var eftersom att jag hört så mycket om stadens mycket aktiva studentliv, vilket lockade mig. Eftersom att jag kanske inte varit den mest aktiva i studentlivet i Stockholm, ville jag passa på att få känna lite hur det är! Jag går ju ändå mitt sista år, så jag vill ta chansen medans jag fortfarande har den…

Det går verkligen inte att överdriva hur stort studentlivet är här i  Trondheim. Med nästan 40000 studenter i staden är det helt omöjligt att missa. Studentfester i Samfundet (vilket är deras kårhus, motsvarande Nymble i Stockholm), studentföreningar för alla möjliga intressen och studentpriser på typ allt i hela Trondheim gör att man verkligen känner studentlivet hela tiden. Trondheim påminner mig mycket om Linköping, där jag spenderat mycket tid för att hälsa på min bror som studerar där.

I oktober arrangeras den stora festivalen Uka, som är ett tre veckors långt evenemang med live-musik, mat och fest. Festivalen arrangeras helt och hållet av nästan två tusen studenter (!!!) som volontär-arbetar här i Trondheim för att säkerställa en grym festival, vilket jag tycker är riktigt coolt. Jag har faktiskt sökt om att få arbeta på Uka, eftersom att jag tycker att det verkar riktigt skojigt och att det verkar vara en bra möjlighet att få lära känna mycket folk (man får även rabatterade priser i baren 🙂 )

NTNU i Gløshaugen, som är det största campuset. Lite otrevligt av dem att renovera just när jag vill fotografera 🙁
Stundetersamfundet, eller Samf. Det är riktigt stort, och väldigt rött.
En av våningarna i Samf under en studentfest. Topp tio varmaste rum jag varit i
Hej! Jag heter Alexander och kommer blogga om mina utbytesstudier i Trondheim. Häng med på mina resor!

En kommentar till “Studentlivet i Trondheim”

1. Vad kul att du äntligen börjat blogga!!! Ser fram emot att följa din resa!!! Vi saknar dig här i Stockholm!!! Lycka till!!!

Kommentarer är stängda.