Roar jag mig bara?

Tackar som frågar, svaret är: absolut inte!

Tempot i skolan är fortsatt otroligt högt. Tillverkar i snitt ca 8 ritningar i veckan, försöker lösa omöjliga ekvationer och svär högt över träbron som vi försöker bygga i konstruktionskursen.

Kort rapport om vad vi gör just nu:

Konstruktion

Vi beräknar alltså dimensioner, skarvar, anslutningar och nedböjningar för en bro i träd som en grupp arkitekter på masterprogrammet ritat. Har stundvis känts helt hopplöst tills vi på ren chans råkade hitta en liknande bro som byggts i Banff i Kanada och som hade en väldigt generös hemsida med diverse information om hur de gått tillväga och hur bron tekniskt fungerar. (Roligt nog har jag en kanadensisk kompis på Grace College som bor i närheten av bron och faktiskt nyttjat den, hur liten är världen?)

Arkitektur – plan och sektion

Jag tror att musten gick ur många av oss efter den senaste inlämningen för två veckor sedan som var rejäl. Första uppgiften har varit att via abstrakta former och tolkningar skapa en paviljong vid vattnet. Denna paviljong ska nu utvecklas till ett båthus där roddbåtsklubben ska hålla till och vi har fått diverse förhållningsregler om hur det ska utformas. Till exempel ska vi tänka oss att det ska byggas 70 år fram i tiden, klara översvämningar men samtidigt får vi inte tappa bort vår ursprungliga design. Utmanande men roligt! Såhär ser min ut just nu:

Byggnadsmaterial

Vi har snart klara med alla de ritningar vi tagit fram för ett tehus vi ska låtsas att vi ska bygga. Allt från takplan till väggar och golv ska konstrueras efter konstens alla regler och alltså följa den australiensiska standarden. Dessa ritningar ska sedan byggas i modell i skala 1:50 vilket jag påbörjade igår. Väldigt pilligt och min pincett har fått hjälpa till rätt mycket, men det tar sig.

Dessutom har vi ett quiz (tenta) på tisdag 3 oktober som avgör ca 40% av betyget så det finns en del som behöver läsas på. Håll en tumme om du har en över.

I Brisbane, Australien och läser kurser på UQ i 6 månader.