Bygglogistik i fokus vid CBE-möte

Publicerad 2017-09-12

När CBE nyligen lät masterstudenter presentera sammanlagt sex examensarbeten på ett av sina möten blev det intressanta diskussioner. Ett av ämnena som behandlades var bygglogistik - ett rykande aktuellt ämne.

En av de främsta anledningarna är att det leder till en förbättrad arbetsmiljö för samtliga projektdeltagare om det finns en genomtänkt logistikplan. Det i sin tur skapar en potentiell konkurrensfördel då säkerhet är av största vikt i byggbranschen. Det konstaterar Aron Björkholm och Åsa Östman, tidigare masterstudenter vid KTH på Institution Fastigheter och Byggande i sitt examensarbete, som de nyligen presenterade vid ett seminarium på Centrum för byggeffektivitet.

Examensarbetet ”Tredjepartslogistik i byggsektorn ur entreprenörens perspektiv” är skrivet tillsammans med NCC med målsättning att analysera användningen av det interna logistikverktyget Lossningskalendern, samt att kartlägga TPL-lösningar. TPL står för tredjepartslogistik och är ett initiativ för att strömlinjeforma bygglogistik och beskriver när företag outsourcar hela eller delar av sin logistikhantering till en tredje part.

Sandra Lasson är Sverigeansvarig för logistiken på NCCoch har varit delaktig i exjobbet.

• Det belyser köp av TPL-tjänster ur entreprenörens perspektiv, vilket jag inte sett tidigare. De senaste åren har vi provat både bra och mindre bra TPL-lösningar i projekt och i en del fall blir resultatet sämre för projektet trots att tanken ursprungligen var god, säger hon.

Bygglogistik ett ungt och snabbt växande område och som inom många nya områden är tiden för utvärdering och reflektion knapp.

• Det saknas ofta systematiserade lösningar och långsiktiga strukturer. Idag är logistiklösningar ofta initierade av beställaren. Genom att noga undersöka entreprenörens behov kan en mer hållbar logistiklösning implementeras, vilket resulterar i både ekonomiska fördelar som tidsbesparing, säger Aron Björkholm och Åsa Östman.

I examensarbetet studeras främst fyra av NCC:s projekt. Slutsatserna visar att det är svårt att standardisera logistiken för byggsektorn då varje projekt har sina unika förutsättningar. Det gör att visa delar måste förändras för att kunna anpassas till det unika i varje projekt. Men att ha standardiserade lösningar som kan tillämpas i delar av projekt eller enkelt kan modifieras för att passa ett projekt, är en bra lösning för logistiken i byggsektorn.

• NCC:s interna verktyg Lossningskalendern är en standardisering som passar nästan alla projekt i byggsektorn, konstaterar masterstudenterna. Den har funnits under två decennier, men det är först de senaste två åren som den börjat användas som ett verktyg som ska underlätta projekten att styra logistiken genom att förenkla planeringen, säkerhetsställa lossningszon och mottagningsresurs vid mottagningstillfället.

Lossningskalendern är för produktionen ett uppdaterat sätt att visa och förmedla logistiken i form av kommande leveranser. Dess starkaste fördelar är att den är digital, tydlig och lätthanterad, säger Aron Östman.

Sandra Lasson konstaterar att NCC behöver flexibla lösningar, precis som exjobbet säger.

• Det efterfrågas ett stöd i hur man kan tänka när projekt planerar köpa logistiklösningar och det ger exjobbet vägledning kring. Vilka tjänster behöver projektet köpa där och då?

Hon konstaterar också att utrullningen av Lossningskalender i Sverige har gett spin-off effekter i form av exempelvis tydliga logistikanvisningar och skyltning på projekten samt enklare samordning kring lossningsytor och mottagningsresurser samt planeringen med underentreprenörer.

• Med mobilt stöd och visualisering på TV-skärmar i bodarna når den ut till alla i projektet på ett smidigt sätt. Därmed minskar behovet att köpa sådana tjänster externt. Det börjar bli en djungel av TPL företag där ute som erbjuder olika lösningar och jag vill att NCC med trygghet kan köpa de tjänster som projektet har behov av, avslutar Sandra Lasson.