Lär känna den nya ordföranden

Publicerad 2022-08-22

Välkommen som ny ordförande för Centrum för byggeffektivitet Johan Lins. Du har haft uppdraget sedan i våras, då du tog över efter Jan Kjellson.

Johan Lins, ny ordförande för CBE

Vem är du och vad har du för bakgrund?

Jag är 51 år, gift och har tre snart vuxna barn och en liten hund. Jag tycker mycket om att sporta på olika sätt, så det gör jag mycket på fritiden.

Jag är civilingenjör inom väg-och vattenbyggnadsteknik (det som idag är Samhällsbyggnad) från KTH. Jag tog examen 1997. Efter examen arbetade jag med diverse olika byggforskningsprojekt på företaget Belab (Byggergolab AB) som på olika sätt var knutet till KTH genom en del olika projekt. SBUF och diverse byggföretag finansierade de byggforskningsprojekt som vi drev på Belab. Efter Belab var jag med och grundade och ledde ett IT-bolag som byggde webbaserade utbildningssystem med kunder i många olika länder. Efter många år i IT-branschen jobbade jag med affärsutveckling av en mobil robot som kunde göra hjärtundersökningar via internet. Efter det gick jag tillbaka till byggbranschen och har nu arbetat med bostadsutveckling och bostadsbyggande på Åke Sundvall i närmare 16 år. Jag är sedan förra året vice VD för Åke Sundvall AB med ansvar för projektutveckling och hållbarhetsfrågor i koncernen.

Vilka är dina tankar kring byggeffektivitet och vad är planen för CBE under hösten?

Byggeffektivitet är oerhört viktigt. På jobbet så funderar och diskuterar vi varje dag kring hur vi kan effektivisera våra arbetsprocesser och arbetsmoment. Även hållbarhetsfrågan har sedan några år tillbaka satt ytterligare i fokus på byggeffektivitet för oss. Vi som bolag och branschen som helhet måste helt enkelt bli mer effektiv för att vara relevanta i framtiden.

Som ordförande för CBE skulle jag nog säga att en av de viktigaste frågorna under hösten 2022 är att säkerställa finansiering för att CBE ska kunna fortsätta vara en tvärvetenskaplig plattform för forskning, utveckling och utbildning om byggproduktion.