Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 7
- Järnvägsgruppens seminarium
- Järnvägsgruppens seminarium
- Järnvägsgruppens seminarium
- Nya stambanor för höghastighetståg - nyttor och kostnader
-
250 km/h med bibehållen komfort
En förbättring av vibrationskomforten med 30 - 40 procent. Det tyder de första resultaten på. Med en sådan förbättring går det att nå målsättningen att kunna köra i 250 km/h på samma järnvägsspår som tidigare brukades i 200 km/h. Detta utan att vibrationskomforten försämras.
- 28 miljoner till KTH:s järnvägsforskning
-
Nytt höghastighetståg ger färre förseningar
Nu har den stora forskningsstudien Gröna tåget nått sin slutdestination. Några av de fördelar med framtida höghastighetståg som forskarna kommit fram till är betydligt större intäkter för tågoperatörerna än idag, färre förseningar och upp till 30 procent fler resor.