Till innehåll på sidan

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 6

  • KTH kikar på konsumtionen

    Jul är tradition – och konsumtion. Men köplustan och mönstrena förändras. KTH ser vart åt det lackar.

  • Näthandeln skapar nya mönster

    Hur ser människors vardagliga konsumtionsvanor ut? På vilket sätt kommer internet in i sammanhanget? Det är frågor som forskarna Åsa Svenfelt och Miriam Börjesson Rivera ställer i ett projekt på Centre for Sustainable Communications, CESC. Målet är få in mer indirekta miljöeffekter i miljöutvärderingar när nya teknologier, tjänster och produkter tas fram.

  • Gör som prinsen – hitta rätt sko

    Om prinsen haft tillgång till Volumentals 3D-mätteknik hade sagan om Askungen blivit betydligt kortare och prinsens letande mer effektivt. Företagets webbläsar-baserade app kommer snart att användas av större skoåterförsäljare för att hjälpa kunderna hitta skor som sitter perfekt.

  • Hyrsamhället är här

    Julhandeln slår rekord år efter år. 2014 spår detaljhandelns undersökningsföretag HUI att vi ska spendera 68 miljarder kronor - 2,5 procent mer än förra året – på julklappar. Delandets ekonomi är dock på stark frammarsch och ändrar förutsättningarna för så väl julhandeln som konsumtionen i stort.

  • Ingen paketlösning för miljön

    Under granen ligger många prylar producerade i länder med andra miljöförhållanden – samtidigt som Sverige har minskat sina utsläpp av växthusgaser inom landets gränser.

  • Så slår julresan på klimatet

    Ska familjen fira jul i Thailand? Eller kanske ta tåget till Åre? Skillnaden i klimatpåverkan är avsevärd, enligt miljöforskningen. Flyget till badstränderna i Sydostasien orsakar mer än 200 gånger större utsläpp av växthusgaser jämfört med den svenska fjällresan.

Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2020-09-22