Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 6
-
En social robot i pälsmössa
Det talande robothuvudet Furhat presenteras av KTH-forskare på robotfestivalen RobotVille i London den 1-4 december.
-
Robotforskare talar ut i podcast
KTH startar en serie podcasts – KTH Tech Talks. Två forskare intervjuas och samtalar om ett område de båda är verksamma inom. Den första episoden – en intervju med robotforskarna Petter Ögren och Danica Kragic Jensfelt – ligger ute för lyssning.
-
”Ett jättebra steg för KTH”
Knut och Alice Wallenbergs stiftelse donerar 50 miljoner kronor till Nanyang Technological University, NTU, i Singapore, ett av Asiens mest framstående universitet och en viktig partner för KTH. Genom satsningen ska 25 unga forskare från hela världen få finansiering för ett år på NTU och ett år i Sverige vid något av de svenska universitet som är engagerade i forskningsprogrammet WASP (Wallenberg AI, Autonomous System and Software program), där KTH är ett av fem partneruniversitet.
-
Genombrott: Robotar samarbetar med människor i föränderlig miljö
Inom ramen för det europeiska forskningssamarbetet Co4Robots, där forskare från bland annat KTH ingår, har nu framsteg gjorts. Tillsammans har forskarna utvecklat funktionalitet som gör att robotar i realtid klarar av att röra sig i en dynamisk situation och samtidigt samarbeta med så väl andra robotar som människor. En av arbetsuppgifterna har varit att bära saker tillsammans.
-
Snart är din kollega en robot
Igår arbetade de i tryggt förvar bakom ett stängsel, imorgon jobbar de sida vid sida med människor. I och med det EU-baserade forskningsprojektet SYMBIO-TIC som leds av KTH är det tänkt att riktigt tunga och starka industrirobotarna ska ta ett steg framåt på världens arbetsplatser. Dessutom ska robotarna kunna förstå så väl talkommandon som teckenspråk.
-
Robotar ökar engagemanget under lektionstid
Att se varandra i ögonen är en central del i att etablera kontakt människor emellan. Det vet lärare som ofta använder sig av ögonkontakt för att skapa engagemang och deltagande under lektionstid. Men kan en robot göra samma sak? Kan den stimulera mänsklig respons enbart genom ögonkontakt, även när människor är mindre benägna att besvara en fråga i klassrummet? En forskningsstudie visar att roboten kan det.