Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 18

  • Mattias Nyberg är ny adjungerad professor hos mekatronik

    Mattias kommer från Scania där han arbetade som Expert Engineer at Electrical Systems Predevelopment och blir adjungerad professor i Dependable Control Systems.

  • Mekatronik-professor inbjuden som "keynote speaker"

    Martin Törngren, professor vid enheten mekatronik hos Maskinkonstruktion, har inbjudits som "keynote speaker" till 7th International ICST Conference on Simulation Tools and Techniques.

  • Ny enhetschef hos Mekatronik

  • Ny adjungerad professor i cyberfysiska system

    Från och med den 1 juni 2015 är Elena Fersman anställd som adjungerad professor i cyberfysiska system vid enheten mekatronik hos maskinkonstruktion (MMK).

  • Att utveckla modelleringsspråk - två modeller

    Ett stort problem för många ingenjörer i dag är den verkliga omfattningen av informationsutbyte och kommunikation som krävs i produkt-och processutvecklingsprojekt. Detta drabbar särskilt mekatronikingenjörer, som inte bara är beroende av sina tvärvetenskapliga kunskaper och färdigheter för att ta itu med uppgiften framför sig, utan också är i behov av en större medvetenhet och vakenhet, även när de interagerar tvärvetenskapligt med andra designteam och intressenter.

  • "SkolTech" - ett ryskt tekniskt universitet under uppbyggnad

    Mats Hanson utsågs i juli 2012 till “Dean of Education” på "SkolTech"* i Moskva. När Mats nu i december lämnar sitt uppdrag som prodekan på ECE-skolan kommer han att öka sin tid på "Skoltech"* och ha kvar viss tjänst på KTH.

  • Uppdatering av The Robot Project: Robyn möter roboten

    Under torsdagen den 21 november var Robyn åter på besök hos KTH för att följa arbetet med sin robot.

  • Professor Martin Törngren i SVTs Gomorron Sverige

    Under rubriken "Självkörande bilar snart i en bilkö nära dig" intervjuas professor Martin Törngren, vid KTH Maskinkonstruktions enhet Mekatronik, om framtidens utveckling på bilteknikfronten.

  • CPS Education Development Workshop vid UC Berkeley

    Vilka kompetenser bör en framtida CPS-ingenjör besitta? Professor Martin Törngren (MMK, Mekatronik/ICES) samlade ledande utbildningsutvecklare och industriföreträdare för att diskutera denna fråga vid ett mycket välbesökt seminarium som hölls vid University of California, Berkeley.

  • Förberedelser inför framtidens CPS-utveckling

    De nya datasystemens ökade förmåga, samt deras anslutningsbarhet, banar väg för nya tillämpningar och system som inte respekterar de traditionella akademiska disciplinerna. Framtida datorer och programvaruintensiva system kommer i allt högre grad att innehålla miljömodeller, vara situationsmedvetna och utföra beslutsfattande - vilket successivt kommer att bidra till ökade nivåer av autonomi. Med detta följer en ökad komplexitet och behovet av förbättrad medvetenhet och definitioner för att garantera systemets säkerhet.

  • Banar väg för Cyber-fysikaliska system

    Mekatronikprofessorerna Martin Törngren och De-Jiu Chen står bakom KTH: s medverkan i ett nytt EU-projekt inom området för Cyber-fysiska system (CPS), som kan definieras som en integrering av beräkningen (Cyber-delen) och fysiska processer. Även om sådana system på inget sätt är nya, ger ökat nätverksbyggande och spridning av inbyggda system aldrig tidigare skådade möjligheter och möjliggör en utveckling av storskaliga system som integrerar den fysiska världen, inbyggda system och internet.

  • ICES Newsletter Oktober 2015

  • Nya medarbetare vid enheten Mekatronik inför hösten 2014

    Om ni undrar vilka som ingick i det enormt framgångsrika personallaget hos MMK under Masters Kick-off Competition i onsdags, så är vi mycket glada att kunna presentera 3 nya medarbetare vid enheten Mekatronik, fotograferade nedan, tillsammans med Abbos Ismoilov (längst till höger) från enheten SKD. (Observera att texten är på engelska!).

  • Uppdatering av The Robot Project: Roboten namngiven!

    Enligt den tidigare uppsatta tidsplanen skulle projektet färdigställas i början av januari. Men redan strax före jul kunde studenterna presentera sin skapelse för handledare, vänner och familjer.

  • Masters-student hos Mekatronik får pris av IEEE

    MSc-studenten Wim Devesse vann nyligen Best Student Conference Paper Award vid IEEE International Conference on Automation Science and Engineering (CASE), för sin uppsats "A real-time optimal control method for swing-free tower crane motions".

  • Holistisk konstruktionsmetod för mekatroniska system

    En artikel från forskningsenheten Mekatronik har nyligen accepterats för publikation i tidskriften ”IMechE’s Journal of Systems & Control Engineering”. Doktoranderna Daniel Malmquist och Daniel Frede, har tillsammans med sin handledare Professor Jan Wikander, skrivit artikeln, som beskriver deras metod för snabb holistisk optimering och utvärdering av mekatroniska konstruktionskoncept. Konsekvenserna av denna nya metod är bl.a. snabbare produktutvecklingscykler, mer integrerade slutprodukter, och lägre utvecklingskostnader.

  • De självkörande skogsmaskinerna är här

    Forskare och studenter från KTH har varit med i utvecklingen av en ny autonom skogsmaskin som hämtar virke i skogen. KTH:arna har både utvecklat mjukvaran i den prototyp vid namn XT28 som precis demonstreras i verkligheten och tagit fram en mindre modell för test- och utvecklingsprojekt. Självkörande skogsmaskiner är både effektivare än klassiska arbetsfordon och reducerar mängden markskador.

  • EXHILO: Exoskelettkontroll i realtid för "human-in-the-loop" optimering

    Projektets mål är att bygga en fysisk prototyp av ett modulärt exoskelettsystem för nedre extremiteter med ett digitalt gränssnitt till en realtidsvariabel styrenhet. Prototypen kommer att vara utrustad med off-board aktiveringsmoduler som ger variabel kontroll till olika leder och leders rörelseområden samtidigt som den kan stödja realtidskontroll av dess kinetiska egenskaper. Genom att variera hjälpstrategierna i exoskelettsystemet via ett digitalt gränssnitt kommer vi att möjliggöra human-in-the-loop (HILO) optimering för att hitta optimala styrstrategier för olika användare och olika mål.