Sök på tagg
Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.
Antal träffar: 4
-
Första trådlösa elbusslinjen i Norden
Sju minuter tar det att ladda batterierna när Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning nu börjar trafikera linje 755 i Södertälje. Bakom forskningsprojektet där bussen ingår står några av Sveriges viktigaste aktörer på marknaden, däribland KTH.
-
Sverige ej kontantlöst före 2030
Sverige kan mycket väl komma att bli kontantlöst men sannolikt inte före år 2030. Det visar en rapport som KTH-forskaren Niklas Arvidsson författat. Han har undersökt hur framtiden för det kontantlösa samhället ser ut.
-
Kortare väntetider för Stockholms bussresenärer
Du står och väntar på SL-bussen på väg till jobbet. Den dyker inte upp på utsatt tid, och du känner pulsen öka. Däremot kommer det hela tre bussar samtidigt tio minuter senare när nästa buss ska anlända, vilken inte bidrar till ett bättre morgonhumör. Känns situationen igen?! Detta har fram till och med nu varit ett stort problem eftersom pålitlighet är en av de viktigaste faktorerna för bra kollektivtrafik. Nu har KTH-forskare kommit på en lösning som bland annat sparar både bussresenärernas tid och samhällets pengar.
-
Vattenburen kollektivtrafik - så ska Stockholm lyckas
Forskare vid KTH har studerat hur den vattenburna kollektivtrafiken kan tänkas fungera i framtiden i Sveriges huvudstad. Bland annat har de studerat om fler kollektivresor på vattnet kan sänka belastningen på landbaserad kollektivtrafik och om det går att öka resorna på vatten utan en större miljöbelastning som följd. Svaret är ja. Resultatet som KTH-forskarna kommit fram till gäller dock inte bara Stockholm, utan även många andra kustnära städer i Europa och världen.