Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Sök på tagg

Kategoriserade artiklar på KTHs webbplats.

Antal träffar: 31

  • Första KTH-professorn på plats i Södertälje

    En starkt industriell garnison i Sverige med en lång historik av framstående företag, det är vad Södertälje är. Här finns både världsledande produktutveckling och produktion som genererar stora värden för Sverige. KTH har varit en aktiv och framgångsrik spelare i detta och nu förstärks möjligheterna ytterligare då KTH Södertälje bland annat startar nya utbildningar, rustar upp forskningsmiljön och får sin första professur.

  • Nytt forskningscentrum för fordonsindustrin på plats

    KTH:s nya forskningscentrum ska säkerställa att Sverige även i framtiden behåller ledartröjan inom drivlinetillverkning för tunga fordon. Invigningen den 13 september samlade namnkunniga representanter för både forskning och industrin.

  • Professorn som gick ner på verkstadsgolvet

    Efter fyra decennier på KTH tar fysikprofessorn Henrik Alfredsson plats på verkstadsgolvet bland ingenjörerna på Scania. Målet med kunskapsutbytet är ett långsiktigt forskningssamarbete kring energieffektiva motorer.

  • Tänkande lastbil testas i tävling

    Inbromsningar är påfrestande för så väl miljön som för åkeriernas plånböcker. Nu ska en ny, tänkande lastbil som skippar onödiga inbromsningar - och som utvecklats genom ett samarbete mellan KTH och Scania - testas i en tävling. Faktum är att lastbilen är så smart att den ska kunna klara av att kommunicera med både andra lastbilar och rödljus.

  • KTH-forskare testar morgondagens bilteknik

    På torsdag den 22 maj klockan 18:00 fortsätter KTH att testa sin konceptbil RCV. Förkortningen står för Research Concept Vehicle, och tanken med bilen är att KTH-forskare ska kunna testa och utvärdera morgondagens bilteknik med hjälp av fordonet. Man har redan kommit en bra bit på väg. – Förmodligen är vi först ut världen inom denna typ av fordonsforskning, säger KTH-forskaren Peter Georén.

  • KTH i storsatsning på forskning och utbildning i Södertälje

    KTH – Södertälje Science Park är arbetsnamnet på regeringens nya storsatsning när det gäller industrinära utbildning och forskning. Det är ett samarbete mellan KTH, Scania, Astra Zeneca, Södertälje kommun med flera och beräknas kosta 1,6 miljarder kronor över de kommande tio åren.

  • Självkörande lastbilar snart på en väg nära dig

    Utvecklingen av fordon med autopilot går framåt med stormsteg. Inom kort finns de även på en väg nära dig. Lastbilarna startar dock sin karriär inom gruvdrift. Scania släpper nämligen snart sina första självkörande lastbilar för transporter vid malmbrytning, och KTH-forskare har varit med och utvecklat dem.

  • Professor Martin Törngren i SVTs Gomorron Sverige

    Under rubriken "Självkörande bilar snart i en bilkö nära dig" intervjuas professor Martin Törngren, vid KTH Maskinkonstruktions enhet Mekatronik, om framtidens utveckling på bilteknikfronten.

  • Ericsson med i KTH:s satsning på transportforskning

    Transportforskningslaboratoriet ITRL på KTH får ytterligare en medspelare. Ericsson gör KTH och Scania sällskap och går in med 15 miljoner kronor till forskning om framtidens infrastruktur.

  • Nära samarbete ger mersmak

    – Vi är båda vinnare i vårt omfattande och breda samarbete. Stort tack Scania! Det sade KTH:s rektor Peter Gudmundson under ett seminarium på temat ”Framtidens transporter i ett uppkopplat samhälle” som anordnades till Leif Östlings, Scanias förre vd, ära.

  • Största miljösatsningen i KTH:s historia

    Flera nya tunga tillsättningar, bland annat en vicerektor för hållbar utveckling och ny miljöchef. Och så en budget på 8 miljoner kronor. Nu ska KTH blir en spelare att räkna med när det gäller miljöfrågor.

  • Kolla på framtidens fordon redan idag

    Nu på tisdag den sjunde maj äger "Transport Demo Day 2013" rum på KTH. Då har du chansen att titta på (och provköra vissa fordon) allt från Scanias lastbilståg, KTH:s nya eko-bil "ELBA", självkörande bilar och utställningen "Elbil 2020: Elbilar i Hammarby Sjöstad". Bland annat...

  • KTH:s och Scanias samarbete stärker svensk industris konkurrenskraft

    Nu satsar KTH och Scania på ökat utbyte mellan akademi och industri. Ett fördjupat samarbete stärker KTH:s forskning och utbildning liksom Scanias framtida kompetensförsörjning.

  • Appen som visar hur elbilsbatteriet mår

    KTH-forskare har utvecklat en metod för att ta reda på hur elbilsbatterier mår. Metoden ersätter dyra och komplicerade labbtester av batterierna då den kan bäddas in i en mobilapp. Den visar bland annat körsträcka per laddning för elbilsbatterier, och kan vara ett stöd för de som ska köpa en begagnad elbil.

  • KTH och Scania i samarbete om framtidens transportsystem

    KTH och Scania inleder ett samarbete om ett nytt forskningscentrum på KTH för framtidens transportsystem, Integrated Transport Research Lab. Här ska teknik som autonoma bussar, elvägar och bättre system för att undvika bilköer utvecklas och testas.

  • KTH storsatsar på Brasilien

    Avtal för studentutbyten med hela fem brasilianska universitet och medverkan i ett svenskt-brasilianskt centrum för forskning och innovation. Nu lägger KTH mycket krut på att utveckla samarbetet med Brasilien och deras universitet.

  • Transportforskningslabb får ny samarbetspartner

    Sedan tidigare har transportforskningslabbet Integrated Transport Research Lab (ITRL), kopplat till KTH Maskinkonstruktion, gett sig in i ett samarbetsprojekt med Scania gällande framtidens transportsektor. Nu ger sig ytterligare en deltagare in i detta samarbete.

  • Han får KTH:s guldmedalj

    När KTH:s prestigefulla pris i industrisamverkan ska delas ut tillfaller det en person som i mycket hög grad bidragit till Scanias framgångar och som har ett 20-tal patent bakom sig. Det är Hasse Johansson som kommer att få ta emot medaljen vid KTH:s installationshögtid i Stockholms stadshus fredagen den 16 november 2012.

  • Scaniachef öppnar dörren för lärare

    Att lyssna till näringslivets föreläsare kan ge nytt material till den egna undervisningen. Språkläraren Elisabeth Keller hittade flera goda exempel under den öppna föreläsningen av Scanias FoU-chef Harald Ludanek.

  • KTH och Scania skapar framtidens lastbilar

    Det finns en bra anledning till att KTH och Scanias forskning om konvojkörning numera också handlar om avancerad mjukvara och molntjänster för att koordinera konvojer och transporter. Det är nämligen så att endast hälften av lastkapaciteten i lastbilarna utnyttjas. Långtradare kör alltså runt halvtomma.

  • Samling kring strategisk samverkan

    KTH har sedan 2011 byggt upp ett strategiskt partnerskapsprogram som bygger på långsiktig samverkan med ett antal utvalda partners. Att programmet leder till hållbara och öppna relationer med företag och samhälle var tydligt under den första träffen mellan dagens sju partnerorganisationer.

  • Studenternas sopiga förslag vann

    Som Uber och Airbnb – fast för avfall. Bland annat så har de två KTH-studenterna vinnande lösning kallats av medierna. En av utmaningarna i innovationstävlingen Sustainergies Cup i år var att presentera idéer för Scanias hållbarhetsarbete – och det vinnande bidraget handlade om skräp.

  • KTH växer i Södertälje

    Nu har startskottet gått för KTH:s expansion i Södertälje. Med fokus på hållbar produktion storsatsar KTH på forskning och utbildning. Dessutom är KTH en viktig partner i Södertälje Science Park, som just börjat byggas. – Det här är den nya svenska modellen, som kommer att stärka Sverige och svensk tillverkningsindustri i den globala konkurrensen, sade Mikael Damberg, närings- och innovationsminister.

  • KTH-student tog priset

    Nu har årets IT-tjej utnämnts. Det är 27-åriga Katarina Larsson, nybakad civilingenjör inom datateknik vid KTH, som får utmärkelsen.

  • De ska göra säkerheten i uppkopplade fordon bättre

    Med allt fler uppkopplade fordon i trafiken ökar riskerna för att hackare ska bryta sig in och ställa till med problem. Det kan handla om allt från att fordonen kapas till stöld av integritetskränkande information och företagshemligheter. Nu ska KTH tillsammans med flera tung säkerhets- och fordonsaktörer arbeta för en säkrare framtid på våra vägar.

  • KTH hjälper Volvo och Scania att kommunicera

    KTH-forskare har tidigare undersökt de fördelar som kolonnkörning med lastbilar ger, bland annat i form av minskade koldioxidutsläpp. Resultaten har varit positiva och nu kopplar universitets forskare ett fastare grepp om sättet att köra lastbilar på. Detta i och med ett nytt samarbete tillsammans med bland andra DB Schenker, Scania och Volvo.

  • Banar väg för gröna transporter

    När Södertälje Science Park och KTH:s nya campus öppnar under höstterminen stärks kopplingen mellan det akademiska och stadens industriföretag ytterligare. En som sett nyttan med det är KTH-alumnen Sara Hermansson, i dag chef för en grupp inom Scania som utvecklar lösningar för framtidens hållbara transportfordon.

  • Unikt projekt för en hållbar framtid inspirerar gymnasieelever i Södertälje

    Kryptologi, framtidens ingenjörer, tredjegradsekvationer, industridesign, förarlösa fordon och framtidens städer. Det är något av innehållet i en kick-off vid KTH Södertälje denna vecka för ett nytt projekt för en hållbar framtid. Satsningen är ett initiativ från Södertälje Science Park i samarbete med KTH, AstraZeneca, Scania, och Södertälje kommun.

  • Scanias långtradare på KTH

    Hallå där Mårten Olsson, prefekt på institutionen hållfasthetslära vid KTH. Du har finansiering från Scania i nästan två decennier. Det måste väl nästan vara ett rekord? Berätta mer!

  • Scania Circular Business: Scania’s journey towards the circular economy

    CE@KTH is delighted to invite you to attend the webinar “Scania Circular Business: Scania’s journey towards the circular economy” with Paulina Edblad Granholm, Senior Business Development Manager at Scania, Sweden. Paulina Edblad Granholm will share how Scania is approaching the circular economy transition (CET), including actions taken, progress, barriers faced and challenges ahead. She will touch upon how Scania is conciliating the CET with other mega-transitions in the transportation industry such as decarbonization, electrification, autonomous solutions and digitalization. Her mission is to connect the big picture to the everyday activities. As an example she will share the journey within Scania Parts & Service and especially the Parts packaging quest towards sustainability through circularity and digitalisation.

  • Sustainable Transport Systems

    Kursen är skräddarsydd och levererad till medarbetare på Scania för att öka kunskapen om hållbarhet och hur det kan hanteras inom ett industriellt sammanhang. Utöver att lära ut grunderna i hållbarhet, visar kursen också hur en hållbarhetsstrategi kan bidra till att skapa värde för både företaget, dess kunder och samhället som helhet.